Aviseringar
Rensa alla

Är jag en hen?


Ämnesstartare

Nachac:
Goddag yxskaft?

Jag tycker gott hon och han duger utmärkt. Vill man ha ett könsneutralt ord så finns den och det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

nej 🙁 sluta

Fula är dom med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Fula är dom med

Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet: Jag tycker gott hon och han duger utmärkt. Vill man ha ett könsneutralt ord så finns den och det.

Jag var inte medveten om att ett språk kunde bli överfullt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag var inte medveten om att ett språk kunde bli överfullt.

Jag har aldrig påstått att svenska språket är överfullt. Vi får väl årligen hundratals nya ord som kommer in i Svenska Akademins Ordlista. Bara ord som är direkt datarelaterade är väl ett 50-tal under de senaste 20 åren. Men det innebär ju inte för den skull att vi behöver massa onödiga ord. Den och det fungerar alldeles utmärkt varför ordet hen kan skrotas innan det blir mer accepterat än vad det är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pankaka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet: Den och det fungerar alldeles utmärkt varför ordet hen kan skrotas innan det blir mer accepterat än vad det är idag.

"Den" och "det" används främst om prylar och livlösa och/eller omänskliga ting och är sålunda avhumaniserande, varför vi använder "hon"och "han" om människor från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

"Den" och "det" används främst om prylar och livlösa och/eller omänskliga ting och är sålunda avhumaniserande, varför vi använder "hon"och "han" om människor från början.

Har du aldrig använt uttrycket den tjejen eller den killen? Vadå omänskliga ting? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet: Har du aldrig använt uttrycket den tjejen eller den killen? Vadå omänskliga ting?

stortrollet: främst

Mer specifikt: Opersonliga ting. När vi söker humanisera något, husdjur till exempel, kallar vi dem för "hon" och "han", annars är djur bara "den" eller "hanar" och "honor".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:
pankaka

usch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Fula är dom med

och dom gillar hitler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den sekundära pycnoharkessiska teorin:

och dom gillar hitler

ja fy fan för barn 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

ja fy fan för barn 

hade blivit arg på dig om du inte hade john som avatar Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

hade blivit arg på dig om du inte hade john som avatar Gråter

lol barn är äckelmaskiner 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skadeglädje


   
SvaraCitera