Aviseringar
Rensa alla

är jag on my own nu eller


Ämnesstartare

Kortfattat: är mitt i en utredning av div kroppsliga symptom

min läkare är otroligt obehaglig och gör mig illa till mods + senast jag var där inträffade en grej som gör att jag inte vill träffa den mer. Ens prata i telefon.

Jag törs inte gå tillbaka till vårdcentralen pga är rädd att bli hänvisad till samma läkare, även om jag kanske behöver träffa psykoterapeut igen eftersom jag mår så pass dåligt (delvis pga det inträffade)

Hur går jag vidare härifrån? det finns inga andra psykologer/vårdinrättningar på min ort. Jag går på komvux på distans, men alla studier anordnas från min gamla gymnasieskola. Har jag rätt till elevhälsoteamet på den skolan? Vart kan jag vända mig? Och hur gör jag med den pågående utredningen??


   
Citera

Blir nyfiken på vad som inträffade 🙁 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Blir nyfiken på vad som inträffade 🙁 

det spelar ju ingen roll egentligen, jag får ju ingen psykologkontakt för att jag berättar det för dig liksom.


   
SvaraCitera

elverpigen:

det spelar ju ingen roll egentligen, jag får ju ingen psykologkontakt för att jag berättar det för dig liksom.

Nä. 🙁 
Man är starkast ensam. 


   
SvaraCitera

Be om att få träffa en annan läkare? Jag hade också problem med att jag inte ville träffa byns enda doktor, men efter ett samtal till min vårdcentral visade det sig att de hade besök av en annan doktor då och då för andra speciella ärenden och då fick jag lov att träffa den doktorn istället. Du kan ju alltid testa att ringa till din vårdcentral och fråga, man får lov att byta doktorer, psykologer, terapeuter med mera utan konstigheter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Be om att få träffa en annan läkare? Jag hade också problem med att jag inte ville träffa byns enda doktor, men efter ett samtal till min vårdcentral visade det sig att de hade besök av en annan doktor då och då för andra speciella ärenden och då fick jag lov att träffa den doktorn istället. Du kan ju alltid testa att ringa till din vårdcentral och fråga, man får lov att byta doktorer, psykologer, terapeuter med mera utan konstigheter. 

de kommer fråga varför. vad svarar jga då? "jag är ju inte rasist, men jag vill inte träffa er jätteutländske läkare. Nä, nån bättre anledning vill jag inte nämna"...


   
SvaraCitera
Exner

elverpigen:

min läkare är otroligt obehaglig och gör mig illa till mods + senast jag var där inträffade en grej som gör att jag inte vill träffa den mer. Ens prata i telefon.

Jag törs inte gå tillbaka till vårdcentralen pga är rädd att bli hänvisad till samma läkare, även om jag kanske behöver träffa psykoterapeut igen eftersom jag mår så pass dåligt (delvis pga det inträffade)

Finns det andra läkare på vårdcentralen, med samma kompetens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Finns det andra läkare på vårdcentralen, med samma kompetens?

det finns fler läkare, antagligen mer kompetenta också. 


   
SvaraCitera
Exner

elverpigen:

det finns fler läkare, antagligen mer kompetenta också. 

Säg att du lider av socialfobi och att det är 101% viktigt att du klickar direkt, och att det tyvärr bara klickade till 85 %.
Som i: svälj stoltheten och säg att det är dig det är fel, men att dessa fel gör att du skulle vilja prova med en annan läkare.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

be om att byta läkare.


   
SvaraCitera

elverpigen: Jag går på komvux på distans, men alla studier anordnas från min gamla gymnasieskola. Har jag rätt till elevhälsoteamet på den skolan?

du borde ha det, hör av dig och fråga tkr jag

elverpigen:
Kortfattat: är mitt i en utredning av div kroppsliga symptom

min läkare är otroligt obehaglig och gör mig illa till mods + senast jag var där inträffade en grej som gör att jag inte vill träffa den mer. Ens prata i telefon.

Jag törs inte gå tillbaka till vårdcentralen pga är rädd att bli hänvisad till samma läkare, även om jag kanske behöver träffa psykoterapeut igen eftersom jag mår så pass dåligt (delvis pga det inträffade)
   

kan du inte förklara för den du pratar med att du tycker läkaren är obehaglig+vad som hänt?

de har väl också tystnadsplikt!


   
SvaraCitera

eller bara göra som exner sa och säga något i stil med "jag har social fobi och jag känner mig väldigt, väldigt obekväm med min läkare, skulle jag kunna få träffa någon annan?


   
SvaraCitera

tycker du borde säga precis som det är.


   
SvaraCitera
Exner

För liten ort för att vara ärlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
tycker du borde säga precis som det är.

grejen är väl att jag inte pallar gå igenom ev process som kan följa om jag säger som det är. Väger mellan att säga vad som hänt (lol det är redan fel på mig + mitt fel eftersom jag är kvinna) och att ba "kan jag få en annan läkare + ev storböla ifall följdfrågor dyker upp"

Att be partner ringa och boka tid + ta samtalet + anledningar är ju iofs också ett alternativ.


   
SvaraCitera