Aviseringar
Rensa alla

är jag sjuk? vad händer?


fortsätt banta om du är tjock?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är 1.63 och väger 54 och mår dåligt av att se på mig själv, jag förstår exakt vad du menar när du får panikångest och spyr upp och allt det är samma för mig. sen tror jag dock inte att jag skulle vara sjukt på nått sätt, visst spy är kanske inte så friskt men samtidigt vet ja ju att jag mådde bättre av att vara smal har nämligen bott i usa i ett år och gick upp 10 kilo och nu har jag panik och vet inte vad ja ska göra
ser att alla kollar på mig med avsmak och ändå äter jag

usch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att medvetet spy upp den mat man ätit är ett ätstört beteende. Inte helt tvunget sagt att den som gör det är psykiskt sjuk i en ätstörning, men det är en oerhörd riskfaktor, och de allra flesta som ägnar sig åt ett ätstört beteende ÄR eller BLIR snart sjuka.

Om man dessutom har ångest över maten, sin kropp, undviker att äta osv - då har man en ätstörning. Man mår inte bra i sig själv, och inte heller kroppen fysiskt. Det är ingen bra idé att gå ner i vikt!
Om du, Piecees, tvingar ner din kropp till 42 kg, vad för bra saker kommer hända då egentligen?
- Kommer du att bli nöjd med din kropp vid den vikten? Nej, du skrev ju själv en önskan om ännu mindre.
- Kommer du att vara lycklig? Nej, för du kommer må fysiskt dåligt och ha ångest= vara livrädd för mat och viktuppgång.
- Kommer du att anses som vacker av alla runt omkring dig? Nej, de kommer tycka synd om dig som är ännu ett offer för den tragiska sjukdomen anorexi.
Det leder ingen vart att fastna i det där![n]

Prata med kuratorn, berätta precis vad du känner, att du inte vill gå i behandling pga din rädsla att gå upp i vikt. Det är bara ännu ett tecken på ätstörning... Det FINNS hjälp att få, man KAN må bra och vara nöjd med sig själv på en normal vikt - trots att man hatat sin egen kropp även som underviktig. Det går!

Fan, vad ska jag skriva? Sluta![mad]
Att du ser vad som håller på att hända är jättebra, och att du skriver här om råd är jättebra. Se till att få hjälp, och ta emot den hjälpen! INGEN är för "tjock" för att förtjäna vård och att må bra!! För övrigt är du ju underviktig, så tjock är helt irrelevant...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack du, fjärilen :')

asså, grejen med allting är att många kompisar vet att jag har nån form av problem, men ingen har nån aning om vilket helvete det faktiskt är, eller om dom gör det och inte orkar bry sig helt enkelt.
egentligen "ropar" jag på hjälp innerst inne, vill bara att nån människa ska förstå hur jag känner och hjälpa mig, men har ju likt fan inte styrkan att säga till nån, så jag tar det när rätt tid kommer liksom.
skolhälsovården suger förövrigt, jag har blivit extremt skicklig på att ljuga, blåser kuratorer, lärare och vissa kompisar hur lätt som helst, ingen har någon som helst koll. väldigt lätt att ta sig runt som äs helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte hur gammal du är, Picees, men kan du inte ringa BUP/vuxenpsyk? BRIS som lyssnar och kan ge dig vidare kontakter? Ungdomsmottagningen har hjälp många! Du behöver inte prata om det i skolan om du får hjälp på annat håll.

Piecees:

ånga kompisar vet att jag har nån form av problem, men ingen har nån aning om vilket helvete det faktiskt är

Självklart att de inte gör!! Vet du hurdant helvete det är att vara gatubarn i Guatemala? De som aldrig varit med om det KAN inte förstå. Dina "riktiga" kompisar förstår nog att du mår dåligt, men HUR helvetiskt det är vet ju ingen förutom du...

Ett bra tips som hjälpt mig är Zebraforum - ett friskinriktat och stöttande forum!! Triggande inlägg förbjudna, och jag har aldrig blivit triggad där - bara peppad! Verkligen värt att besöka[y]
http://forum.shedo.org/forum/index.php?sid=c70c044f6e59bc62bd408bb1dd31e40a


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker det är ganska stort att du vågat berätta det här!
verkligen! om du vågar så tycker jag absolut att du ska söka hjälp. det är för svårt själv

om du vill ha någon att prata med
så finns jag! lovar att ta dig på allvar!!
kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla vän, hur fan kan du vara så dum?
hör du inte hur du själv låter?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanpire:

Lilla vän, hur fan kan du vara så dum?
hör du inte hur du själv låter?!

jag tror inte att det är ngt man kan välja själv precis..

men seriöst gå till en kurator eller ngt.[smile]


   
SvaraCitera

Piecees:

egentligen "ropar" jag på hjälp innerst inne, vill bara att nån människa ska förstå hur jag känner och hjälpa mig, men har ju likt fan inte styrkan att säga till nån, så jag tar det när rätt tid kommer liksom.

Hur ska någon annan än dig själv kunna hjälpa dig? [zzz]


   
SvaraCitera

Om det drabbar ditt liv så är det nog bäst att du räddar dig själv innan det går för långt. Ju längre tid det tar desto svårare blir det. Ta tag i det nu, du är trots allt ditt livs viktigaste person och inte ska du behöva må såhär. Räcker det inte med att försöka hjälpa dig själv så finns det nog en hel del hjälpande händer där ute, det är bara du som måste ta det där steget och be om hjälp. Gör dig själv en tjänst och ta tag i det imorgon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ju mer du går ner, desto sämre kommer du må.


   
SvaraCitera

Piecees:

har som mål att gå ned till 42 ungefär,om inte mindre ändå,

Piecees:

och JO jag har övervägt att söka hjälp hos skolsköterska/kurator och annat men jag VILL inte bli tjock igen, så vad ska jag göra?

Tror du att du kommer få hjälp av skolsköterska/kurator att gå ned till 42 kg? Tänk, flicka lilla.

Piecees:

men jag KAN inte vara sjuk, jag är på normalt bmi, så alla kommer tycka "hon är inte smal, hon har vanligt bmi"?

Ja, där har du då ditt svar. Äckliga barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sätt en checkpoint på att du INTE är tjock när du väger 50kg. Sedan så spelar det ingen roll om du tror och inbillar dig något vilket för övrigt låter helt galet, för du vet att siffran 50 och mindre står för icke-tjockhet. Simpleness.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herre-GUD. Mitt råd: banta som en galning tills du försvinner så man slipper höra dig gnälla om några år om hur allt är männens och kroppsidealen i samhällets fel!


   
SvaraCitera

Capture:

Ja, du är sjuk. [smile]

[y]


   
SvaraCitera