Aviseringar
Rensa alla

Är jag udda?


Ämnesstartare

Hallå där ute.

Jag har märkt att nästan varenda femtonåring i mina kretsar festar varje helg. De snackar även om snus, cigg och hasch och annan jävla skit. Snackar om hur den snusen smakar, hur full var du igår? Såg du hennes bilder på Instagram? Den och den gjorde det på festen.

Jag är femton. Jag har kompisar, jag klär mig dyrt och jag pluggar mycket. Jag har aldrig smakat alkohol, rökt en cigg, eller snusat.

Att vänta tills jag var arton var en självklarhet för ett halvår sedan, men nu har jag märkt att det är så accepterat att dricka. Det låter så fel, men så är det. Alla gör det, till och med de tjejer man aldrig skulle tro göra det, gör det.

Står fortfarande stark och säger nej varje gång någon frågar, men nu på sistone att jag inte passar in på grund av att jag aldrig är på någon fest. Jag är inte cool nog.

Är jag udda?
Borde jag vara stark och hålla mig borta från det där? Berätta om era erfarenheter.


   
Citera

Alla går inte igenom den där fjortisfasen/har det svårt hemma.


   
SvaraCitera

isola:

har det svårt hemma.

[crazy]

Gummihest:

Är jag udda?
Borde jag vara stark och hålla mig borta från det där? Berätta om era erfarenheter.

Nej det är inget fel på det och inget konstigt men kanske lite ovanligt men orka bry sig? Gör så som du känner för att göra bara. Orka festa och sånt om du inte tycker att det är kul osv. Visst om du tycker att det verkar kul så kör på bara


   
SvaraCitera
kachin

Vad kul att du klär dig dyrt [cute]

Men nä, du är inte udda.
Om du borde hålla dig borta från "det där"? Ja det är helt upp till dig.

Egna erfarenheter:
Jag var nog ganska lik dig i mitt uppförande som 15åring, förutom att jag inte pluggade så mycket eller att mina kläder var dyra.

Fick faktiskt kompisar ändå [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kachin

"Vad kul att du klär dig dyrt."
Gör inte narr, vi är olika och klär oss olika beroende på en massa olika saker.


   
SvaraCitera
kachin

Förstod bara inte vad det hade med det andra att göra.
Dyra kläder kan ju se ut hur som helst. Du hade kunnat säga att du har proper klädstil t.ex och att du inte blir mobbad pga det eller nåt

no hate [no-no][cute]


   
SvaraCitera

Gummihest:

Borde jag vara stark och hålla mig borta från det där? Berätta om era erfarenheter.

Du går inte miste om någonting. Det lovar jag. Fortsätt plugga och gör det du gör. Allt annat sånt skit hinner du testa när du fyllt 18 eller senare.


   
SvaraCitera

min erfarenhet är att så gott som alla har en period när de tycker det är hippt att dricka. ju senare i livet man har den perioden desto bättre för hjärnan

dessutom: om du inte vill dricka ska du självklart inte göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla seriösa svar.


   
SvaraCitera

Gummihest:

Jag är femton. Jag har kompisar, jag klär mig dyrt och jag pluggar mycket. Jag har aldrig smakat alkohol, rökt en cigg, eller snusat.

Jag var nästan lika ordentlig som du, bortsett från att jag inte hade vänner, och inte pluggade. [blush]

Har iofs aldrig varit på någon fest där alkohol förekommer sedan jag fyllde 18 heller.. Men drack inte en droppe förens jag hade åldern inne..

Snusa o andra sidan testade jag för första gången som 13åring. Uppskattade ej känslan att bli yr då.. Något halvår senare vid ett annat tillfälle testade jag igen, men denna gång lössnus.. Hahah, hade inne skiten i 20min tror jag, från skolan och hem i bussen.. När jag vart hemma blev jag sjukt illamående & började kallsvettas.. Kunde ej spy av någon anledning så la mig för att sova.. Vaknade upp och kände mig bra igen till skillnad från när man får i sig för mycket alkohol..

Hur som helst, efter denna incident vart jag helt nikotinfri i 3 år.. Som 16-åring kunde jag inte motstå att testa på att röka för första gången.. (hade sedan tidigare endast tagit något munbloss i mellanstadiet)

Det var en "vän" till mig som snodde 3st Prince Menthol-cigg av sin syster och sålde till mig för 10kr styck.. [crazy]

Det var vinter & ca: 10 minusgrader, jag var på väg hem från en busshållplats och gick ensam på en stig genom skogen.. Tände en utav cigaretterna och drog några riktiga halsbloss..

Ett par minuter senare kom "kicken", sjukt mysig känsla.. Kände yrsel här också, men inte alls i samma utsträckning som snuset gav.. Allt på ett mycket mer behagligt vis..

Kände mig som en helt ny människa hela den kvällen.. [cute]

Sedan dess har jag rökt vid jämna mellanrum.. Fram tills att jag fyllde 18 hade jag den där "vännen" som köpte ut åt mig, fick paya honom dubbla priset though.. Så vart inte mer än ett par cigg i veckan max..

Men sedan jag fyllde 18, de senaste 3 åren har jag för det mesta alltid haft ett ciggpaket med mig vart än jag går..

Skulle ej säga att jag är beroende though, klarar av att vara utan längre perioder (månader) om jag kan ersätta ciggen med något annat roligt under tiden..

Det där är mina erfarenheter.. Ser helst att du som har vänner & är duktig med studierna inte börjar med nåt sånt här tröst-skit.. Var stark och fall inte för andras grupptryck heller för den delen, jag har ej gjort, men det är ganska vanligt tydligen..

Ha ett gött liv!

//S3ON

[smile]


   
SvaraCitera

Gummihest:

Är jag udda? Borde jag vara stark och hålla mig borta från det där? Berätta om era erfarenheter

Har själv börjat undra om jag är en udda femtonåring?
jag är som du, jag vill inte dricka, röka eller snusa. Jag tycker det är äckligt och jag vill stanna hälsosam eftersom jag tränar flera dagar i veckan och inte är nyfiken på sånt.
Men precis som du börjar det kännas lite jobbigt, nästan alla mina kompisar är alltid och festar typ varje helg. Medans jag är och tränar i gymnastikhallen en fredag kväll. Jag känner mig tråkig och som ett barn som inte växt upp. När det egentligen är dom som inte växt upp utan måste känna sig coola genom att trycka i sig rök och alkohol för att känna sig stora. Men jag vet vad du menar, man börjar undra om man ska prova bara en gång? Bara för att inte verka tråkig. Men försök stanna stark! Jag ska försöka vänta tills jag är minst 18, det finns massa tid när man kan festa och ha kul varför börja vid femton? Då kanske man bara fastnar i en dålig vana som mina kompsiar börjar göra, de röker och dricker väääldigt ofta och snart får dom väll en sån där hes tant röst med en öl mage också? [wink]


   
SvaraCitera

tycker du är duktig. Stå emot det där så länge som möjligt, supa och flamsa runt hinner du göra sen. Var ung och hälsosam så länge du kan


   
SvaraCitera

Alltså människa, festa och ha kul, det är vad livet går ut på, iaf när du är ung!!! Tråkig och städad kan du vara när du blir vuxen. [smile]


   
SvaraCitera

Och du står inte emot, du är bara för feg för att prova så du intalar dig allt det där, ha kul!!!


   
SvaraCitera

Gummihest:

Är jag udda?

du borde göra som du tycker. du kommer kanske ångra det senare i livet annars. när du är äldre kommer du nog känna att du gjorde rätt. och de som gjorde fel kommer att ångra sig att de inte gjorde som du.


   
SvaraCitera