Aviseringar
Rensa alla

Är jul verkligen en kristen högtid?


Ämnesstartare

Enligt mig är det inte det längre, även fast det kan var så från början.

Julgranar, presenter, lyktor, tomten, snö, Kalle Anka, julmust, skinka, janson är några av de saker jag förknippar med julafton, och INGEN av dessa saker har någon form av koppling till bibeln och kristendomen.

Och att man skulle fira födelsen av en person som är emot girighet, konsumtion och som ansåg att man skulle leva så simpelt som möjligt genom att konsumera och ge presenter till varandra känns bara knasigt.

Och om man kollar på vilket julspecial som helst så slutar det offtast med att någon säger "nu förstår jag meningen med julen! [love]" och så är meningen typ att man ska vara tillsammans och vara snäll mot sin familj osv. Visserligen finns det vissa likheter mellan detta och Jesus tankar om att man ska behandla andra som man själv villl bli behandlad osv, men det har ju inte så mycket med hans födelse att göra.

Sen så firar ju typ ALLA jul i sverige även fast de flesta inte kallar sig kristna längre. Och i Marilyn Mansons bok står det att han också älskar julafton fast att han är typ den mest hatade människan av kristna i USA (dock försökte han stjäla julen en gång, men det var mest for the lulz).

Enligt mig är julafton inte en kristen högtid längre då den har tagigt ett så pass gigantiskt avstånd från bibeln och kristendomen.


   
Citera
Ämnesstartare

McLuver:

neeeeeeeej (Du röstade på detta alternativ)

Konsumtionsafton. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är den väl egentligen, men w/e. Gillar stearinljus och mat och att alla bli mys-glada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Konsumtionsafton.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

midvinterblot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja.


   
SvaraCitera
Flash

Dagens julfirande är resultatet av Jesus födelse, midvinterblotet och kapitalism! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

(dock försökte han stjäla julen en gång, men det var mest for the lulz).

???

för övrigt håller jag med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

inte den moderna julen i alla fall (Du röstade på detta alternativ


   
SvaraCitera
Flash

McLuver:

fira födelsen av en person

Att man firar Jesu-födelse är endast något man hittat på i efterhand, julfirandet är inte kristet från början..

McLuver:

Enligt mig är julafton inte en kristen högtid längre då den har tagigt ett så pass gigantiskt avstånd från bibeln och kristendomen.

Det har aldrig vart en kristen högtid.. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

inte den moderna julen i alla fall (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

neeeeeeeej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

jaaaaa (Du röstade på detta alternativ)

McLuver:

Julgranar,

Kommer från midvinterblodet, men då var det större träd och riktiga djur, istället för pepparkaksdjur. Midvinterblodet hade vi innan vi kristnades och eftersom vi ändå firade här placerades julafton här och ersatte midvinterblotet, men vi fick behålla flera traditioner, för att vi inte skulle bli sura.

McLuver:

presenter

Julklappar, till minne av bland annat st Nikolaus som ska ha kastat in presenter till fattiga (luktar kristet?)

McLuver:

lyktor

Det är mörkt, whatever. Dock talas det mycket om att Jesus är ett ljus och yadayada.

McLuver:

snö

Vädret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

neeeeeeeej (Du röstade på detta alternativ)

I grund och botten har julen inget med Jesus och Gud att göra. Om vi vill, kan vi ju göra det till en icke-religiös tradition som endast handlar om att verkligen och fullständigt förutsättningslöst umgås med familjen och vänner i det kalla vintermörkret, i väntan på de ljusare och varmare årstiderna. Små, betydelsefulla gåvor som ger uttryck för den kärlek vi känner till varandra är i sådana här sammanhang bättre än konsumtionsvaror som man ändå kommer att ha glömt bort tills nästa år. Givetvis kan man inte leda alla vilsna själar som finner mening i ting som egentligen saknar sådan (läs: Gud, Jesus, tamagochi) rätt, men julen kan bli ett försök att i denna kalla och alldeles för stora rymdtid skapa en känsla av samhörighet och mening.

Nu får man lust att lyssna på den här:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

neeeeeeeej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera