Aviseringar
Rensa alla

Är människan indelad i olika raser?


Ämnesstartare

För mig har det alltid varit en självklarhet att människan inte är indelad i olika raser. Visst har jag kunnat tänka mig att vissa tänker sig oss i olika raser, men jag trodde verkligen inte det skulle finnas sånna tankar hos mina kompisar. Därför fick jag en chock när flera i min klass instämde och tyckte att människan är indelad i raser, typ kineser, turkar, australienare ... o.s.v.

Jag kunde knappt formulera mig, så chockad, och faktiskt arg, blev jag. Visst, man behöver inte vara rasist för att tänka oss i raser, och det vet jag att mina vänner inte alls är, meeen, jag tycker det är ... "farligt" att tänka människan indelad i olika raser. Vi är olika, ja, men fortfarande människor, fortfarande homo sapiens. Vi kanske inte liknar varandra, men för sjuttsingen, vi tillhör samma ras?!?! Tänker man sig att människan tillhör olika raser lär vi knappast komma närmre varandra i en enda gemenskap. Vi kommer glida ifrån varandra!

Så, anser ni att det finns olika människoraser?


   
Citera

vita

svarta

röda

gula


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte på det vis de flesta virrar in sig i, men jag är övertygad om att uppdelningen Neanderthalare och Cro-magnon fortfarande existerar i mer eller mindre blandad form (dvs. få till inga "rena" neanderthalare)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

vita

svarta

röda

gula

men ... tycker du alltså att det finns människoraser? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

se det så här, finns det hundar i olika raser.


   
SvaraCitera

Teijsan:

men ... tycker du alltså att det finns människoraser?

ja e ju i alla fall inte släkt mä afrikaner [no-no][no-no]

Neh, just nu så finns de ba en människoras. Funnits andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Inte på det vis de flesta virrar in sig i, men jag är övertygad om att uppdelningen Neanderthalare och Cro-magnon människor fortfarande existerar i mer eller mindre blandad form (dvs. få till inga "rena" neanderthalare)

ja, precis, men där är det ju skillnad, mellan neandertalare och homo sapiens. Fast som du säger, tror inte det finns en "hel-neandertalare", vore lite osannolikt kanske. Men inte kan man väl säga att afrikanare är en annan "ras" jämfört med kineser, bara för att de inte liknar varandra? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att det är vetenskapligt bevisat att det inte finns några egentliga "raser" inom mänskligheten. Man kan t.ex. inte avgöra om en person är det ena eller andra genom att undersöka DNA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Upplever att ras är ett extremt ospecifikt begrepp, så kan inte ta ställning i frågan.


   
SvaraCitera

Nej fan. Vi ser olika ut. Men vi är samma ras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

se det så här, finns det hundar i olika raser.

hah, alla jag frågat har tagit upp hundar som exempel! [crazy]

men vi, vi människor, härstammar ju från homo sapiens, som är en viss människoras. Kineser är ju människor som kommer från Kina, där de bor, de kan ju lika gärna vara blonda och blåögda.


   
SvaraCitera

eller det finns ju hanar och honor. Män är inte samma ras som kvinnor. Kvinnor e typ ufon elle nött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Nej fan. Vi ser olika ut. Men vi är samma ras.

Precis! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teijsan:

men vi, vi människor, härstammar ju från homo sapiens, som är en viss människoras. Kineser är ju människor som kommer från Kina, där de bor, de kan ju lika gärna vara blonda och blåögda.

Fel
Alla människor är av samma art, homo sapiens. Art och ras är två helt skilda saker.

likställt är det med hundar dem härstammar alla från vargen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

eller det finns ju hanar och honor. Män är inte samma ras som kvinnor. Kvinnor e typ ufon elle nött

haha, whaaat? [crazy]


   
SvaraCitera