Aviseringar
Rensa alla

är människor mer värda än andra arter?


Ämnesstartare

och det där med solrosen...
människan vet vad hon ska göra med solrosen medan solrosen inte ens kan röra sig

that's why. sanningen svider


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:
för att vi har ett mer utvecklat intellekt & är mindre primitiva än andra djurarter

för övrigt drf (enligt mina psykologiska analyser - & aa, har titulerat mig som psykolog/filosof i huvudet hihi *skrytskryt*) ämnet känslor är tabubelagt

Och för att vi är bäst på att rubba ekosystemet?


   
SvaraCitera

För att vara så utvecklad och överlägsen andra organismer så suger ju människorasen. 

Vi kommer säkert bli dyrt samlarobjekt för ironiska marsianer om 1000 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: medan solrosen inte ens kan röra sig

det kan den visst 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

det kan den visst 

aa för det är medvetet
och du fattade inte als vad jag menade
så jag tänker fortsätta diskutera det här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

Och för att vi är bäst på att rubba ekosystemet?

vet ej vad du vill ha för svar på det
ska vi säga att våldtäksmän inte är värda livet för att de våldtar? vissa gör ju det iofs

men då har de antagligen missat teorin om determinism. psykologiska teorier också, för den delen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: så jag tänker fortsätta diskutera det här

ja, fortsätt så jag förstår din tanke 


   
SvaraCitera
frukt

såklart människan är bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utan växter hade människan inte existerat och vice versa 

vi är lika viktiga som de för att ekosystemet skall existera. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja d är vi

S3ON:
utan växter hade människan inte existerat och vice versa 

vi är lika viktiga som de för att ekosystemet skall existera. 

fast nu använder du ordet "viktiga" och syftar på fakta ist för etik/moral som i första inlägget, det blir rätt rörigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
utan växter hade människan inte existerat och vice versa 

vi är lika viktiga som de för att ekosystemet skall existera. 

aa, jag vet det men vi får ut mer av växten än den får ut av oss

vi kan korsa växter, vi kan dekorera med växter, vi kan utveckla växter - hjälpa dem

de gör sin "naturliga" grej, genom att bara leva och fortplanta sig utan att välja osv. (de har ingen fri vilja - OCH JAG ORKAR EJ DISKUTERA OM MÄNNISKAR HAN DET LR EJ *damp* hehe). men vi kan tänka utanför ramarna för evolutionen osv.

vi kan liksom klona... fattar du. för växterna är vi gud.. jag kan planetera ett hela djävla träd om jag vill. växten kan inte det om den vill

vrf förkalra jg ens det här 🙁 sluta, du vet allt det här redan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

vet ej vad du vill ha för svar på det
ska vi säga att våldtäksmän inte är värda livet för att de våldtar? vissa gör ju det iofs

men då har de antagligen missat teorin om determinism. psykologiska teorier också, för den delen

Nej. 

Ur ett ekologiskt perspektiv är maskrosen mer värd än människan. Men eftersom människor är empatiska varelser och känner empati för andra människor värderar vi oftast människor högre än djur. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

Nej. 

Ur ett ekologiskt perspektiv är maskrosen mer värd än människan. Men eftersom människor är empatiska varelser och känner empati för andra människor värderar vi oftast människor högre än djur. 

ska säga dig en sak, tror inte att hela mänskligheten skulle dö ut om maskrosen skulle utrotas

men ja, jag har aldrig underskattat växter & vet vad det är för skillnad mellan en tulpan och en man


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Livsformen på jorden bygger ju på att  äta eller att ätas dvs den enes bröd är den andres död. 

Så frågan är väl ganska given relativt till de globala mänskliga lagarna. Dödar du en mygga oavsett om du äter upp den som ex fladdermusen gör så anses det helt ok jämfört med om du dödar en människa som ex muslimerna (IS) i Syrien gör just i detta ögonblick.   Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: människan (varför?)

Om en människa och en solros båda ligger döende så kommer jag rädda människan först. Jag är en människa och vill tro att min medmänniska hade räddat mig först. Sedan kan en annan solros rädda den döende solrosen. Vi måste ta hand om våra egna.


   
SvaraCitera