Aviseringar
Rensa alla

Är min katt sjuk?


Ämnesstartare

Min katt har börjat klia sig så hårt att hon får kala fläckar, på insida lår och bröstet. Hon har också magrat lite på senaste tiden men samtidigt fått en rejäl aptit. Någon kattägare som har en tanke om vad detta kan bero på? Hon är gammal men har energi som en liten kattunge. Borde rådfråga en veterinär och det ska jag också göra, men vill gärna förbereda mig på vad det kan vara.


   
Citera

lisamiranda:

Hon har också magrat lite på senaste tiden men samtidigt fått en rejäl aptit

parasit låter de som[blush] mvh icke-veterinär


   
SvaraCitera

Kan vara mask eller annan parasit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

parasit låter de som mvh icke-veterinär

pendu:

Kan vara mask eller annan parasit.

Hon äter inte möss nu när hon inte går ut längre, kan hon få mask ändå? Parasiter låter inget vidare [sad]


   
SvaraCitera

lisamiranda:

Hon äter inte möss nu när hon inte går ut längre, kan hon få mask ändå? Parasiter låter inget vidare

Hur länge har hon varit innekatt då? Det är ovanligt med mask i magen hos innekatter men kan förekomma via bakterier vi människor tar in med våra skor etc... Men svårt att säga, veterinären vet nog bäst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pendu:

Hur länge har hon varit innekatt då? Det är ovanligt med mask i magen hos innekatter men kan förekomma via bakterier vi människor tar in med våra skor etc... Men svårt att säga, veterinären vet nog bäst!

Hon är ingen riktig innekatt, har varit utekatt i fjorton år och sedan vi flyttade in till stan har hon fått gå ut i koppel varje dag. Men nu när kylan har kommit så vill hon inte gå ut längre.


   
SvaraCitera

jag vågar inte ge dig något råd, men jag skulle åka till veterinären direkt, särskilt pga åldern på katten, då är det bäst att handla snabbt.


   
SvaraCitera

Kanske någon allergi el dyl. Hur kan du ha låtit det gå så långt att hon fått klia bort päls? Beställ tid hos veterinär ögona böj!


   
SvaraCitera

lisamiranda:

Min katt har börjat klia sig så hårt att hon får kala fläckar, på insida lår och bröstet. Hon har också magrat lite på senaste tiden men samtidigt fått en rejäl aptit. Någon kattägare som har en tanke om vad detta kan bero på? Hon är gammal men har energi som en liten kattunge. Borde rådfråga en veterinär och det ska jag också göra, men vill gärna förbereda mig på vad det kan vara.

Min ena katt(eller okej familjens, som bor hos mamma) har sådana kala fläckar vid insida lår och sköte. [sad] Efter åt vi varit hos veterinär så fick vi veta det troligen rörde sig om matallergi och att han inte tål vanlig kattmat har för mig att han hade fel på något organ också och fick ta medicin till en början. [sad] Sedan besöket fick han lite "finare" och väsentligt mycket dyrare kattmat. Han fick tillbaka lite av pälsen, eller är snarare fjunig nu på de tidigare kala fläckarna. Du borde definitivt ta katten till en veterinär!


   
SvaraCitera

isola:

Hur kan du ha låtit det gå så långt att hon fått klia bort päls? Beställ tid hos veterinär ögona böj!

Det är väl ofta då man märker det, när man börjar hitta kala fläckar på djuret. Eftersom man inte tittar på katten 24/7 så kan det vara lätt att missa om den kliar sig ovanligt mycket eller så, och då märks det ju inte förrän pälsen faller av.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det är väl ofta då man märker det, när man börjar hitta kala fläckar på djuret. Eftersom man inte tittar på katten 24/7 så kan det vara lätt att missa om den kliar sig ovanligt mycket eller så, och då märks det ju inte förrän pälsen faller av.

men om den kliar sig så mycket att päls faller av så har den hållit på ett tag, det går ju inte på en kafferast liksom. så det borde man ha märkt innan, speciellt när det är en innekatt.


   
SvaraCitera

Jag tycker man ska starta 1177 för veterinärmedicin.

Men sök upp veterinär... för kattens skull.


   
SvaraCitera

jason:

Jag tycker man ska starta 1177 för veterinärmedicin.

Verkligen!


   
SvaraCitera

isola:

men om den kliar sig så mycket att päls faller av så har den hållit på ett tag, det går ju inte på en kafferast liksom. så det borde man ha märkt innan, speciellt när det är en innekatt.

Håller inte med. Vi märkte inte att Laban kliade sig ovanligt mycket förrän hon började få kala fläckar. Man är ju liksom inte i samma rum hela tiden och sådär. Det viktigaste är ju att man agerar när man märker det!


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Håller inte med. Vi märkte inte att Laban kliade sig ovanligt mycket förrän hon började få kala fläckar. Man är ju liksom inte i samma rum hela tiden och sådär. Det viktigaste är ju att man agerar när man märker det!

Beror kanske på hur mycket katten hänger efter en också, men poängen är ju att det tar ett tag innan päls kliats bort.
Man hör ju också när de kliar sig.


   
SvaraCitera