Aviseringar
Rensa alla

Är mitt meritvärde bra ?


DavidK
Ämnesstartare

Jag har nu fått mina betyg för nian, mitt beräknade meritvärde blev 252.2, är detta bra ? Vart kan jag komma med detta ? (Svenska B Engelska B Matte C Biologi B Fysik B Kemi C)


   
Citera

Ja du, du har väl ett halvår till på dig att förbättra dina betyg på? 250 poäng låter som en bit över medel, men jag är inte säker.  Vad du kan göra med betygen beror ju jättemycket på var du bor.

Bor du exempelvis i en storstad finns det massvis med olika skolor på olika nivåer och du kan absolut läsa vilken linje du vill (även om vissa skolor har ännu högre intagningspoäng, speciellt naturvetenskapsprogrammet).

Bor du inte i en storstad finns det troligtvis inte lika mycket att välja bland. Intagningspoängen brukar (vad jag har förstått) också vara lägre på dessa skolor och jag skulle tippa på att du kommer in på nästan allt med 250 poäng.

Ta reda på vad skolorna och linjerna du är intresserad av hade för intagningspoäng i somras så får du dig en bättre bild över det hela. Lycka till!  Glad


   
SvaraCitera
Töntt

Det är ganska medelmåttigt men du har ju hela den kommande terminen på dig, så det är inte helt kört. Om du vill komma in på de ''bättre'' linjerna som natur och samhäll ska du nog sikta på 300 poäng, fast det kan också bero på vart du bor. Där jag bor krävs det ganska höga betyg för att komma in på de ovanstående linjerna. 


   
SvaraCitera

Vilket program vill du gå?


   
SvaraCitera

Gick ut med 302,5 p i 9an och kommer otroligt nog höja mig i 1an på gymnasiet. 


   
SvaraCitera

Helt okej betyg för nian! Du kan alltid höja dig till nästa termin (med nationella betyg och allt) Lycka till! 😀


   
SvaraCitera

Det beror på vad du vill plugga på gymnasiet. Något program som inte är superpopulärt kräver inte alls mycket osv.

Vet att intagningspoängen till NA på en skola i min kommun var rekordlåg på ~135 poäng det året jag började. 


   
SvaraCitera
lolz
 lolz

Runt 210 ligger medel så det är jättebra, dessutom brukar man få ganska drastiska höjningar när man slutar nian, det fick jag. Lärare brukar inte ge A:n för ens i slutet av nian så om du ligger nära ett A så kan du säkert höja dig i några betyg! Du kan inprincip komma vart du vill, kanske inte natur och teknik vilket man behöver ganska höga betyg för, men annars har du väldigt stora valmöjligheter!


   
SvaraCitera

Ta reda på vilket program du vill komma in på samt hur många poäng du behöver för det sen jobba utifrån målet Glad


   
SvaraCitera