Aviseringar
Rensa alla

Är något i Bibeln Kristet?


Ämnesstartare

När man tänger vad man använder i sitt firande kan man ju bli mörkrädd.
Så hur är det?

Jag fick inte o far e full.jpg

Tomten är död.jpg

Efter jul.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Erik112:

tänger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

änger


   
SvaraCitera
Tyrael

Gillar bildnamnen.

Jag fick inte o far e full.jpg
Tomten är död.jpg
Efter jul.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grinch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Gillar bildnamnen.

Spegla exakt den okristna julen perfekt!


   
SvaraCitera

midsommar då??? man sätter upp en "fruktbarhetssymbol" och låter barnen springa omkring runt den och sjunga små grodorna[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dawemore:

midsommar då??? man sätter upp en "fruktbarhetssymbol" och låter barnen springa omkring runt den och sjunga små grodorna

Ett underligt och exotiskt folk!

Det var en gång en ung Afrikan, som under ett år besökte ett land på norra halvklotet.
Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare, började han sin berättelse vi återkomsten till sin hemby.

Några dagar under början av solperioden dyrkade de med sto iver sina fjäderfän. De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistenser, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Det var någon slags ond gudom de försökte att skrämma bort.

Senare på året. När solen - (som alla också dyrkade) – stod högst på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot skyn, (den påminde mycket om en penis.) Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands vemodiga sånger, jag minns särskilt hur de härmade grodornas rörelser och ljud.
När kvällarna blev mörkare, flockade sig människor kring enkla ljuslågor. Nu hade de vuxna haklappar och små mössor på sig. De djur som de nu hyllade, var små skaldjur. Som de åt tillsammans med de starka drycker som detta folk älskar.

Det hemskaste hände mig när nätterna var som längst.
En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader trängde in. En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om hästar och talade om katter.

I detta land var det sällan jag hörde någon tala om sin Gud.
Men jag fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. De anrättade grisen på många olika sätt och när de på första dagens afton hade ätit – då kom deras Gud.
Ja, de sade aldrig att det var så, men jag förstod nog. Han liknade vår gamle medicinman – med mask framför ansiktet och underliga kläder. Han hade dyrbara gåvor med sig till människorna, som då blev glada och lyckliga. Sedan försvann han igen. De sade, att han brukade komma till dem en gång om året.
Det är ett mycket underligt och exotiskt folk.


   
SvaraCitera

Vad är det som du tycker är så hemskt med julfirandet?[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

När man tänger vad man använder i sitt firande kan man ju bli mörkrädd.

Svenska tack...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Vad är det som du tycker är så hemskt med julfirandet?

Det hedniska ursprunget är en skymf mot Jesus, han som gav sitt liv för oss,

Zwift:

Svenska tack...

Räkna upp vad som är Bibelenligt i de hedniska firandena.


   
SvaraCitera

Erik112:

Ett underligt och exotiskt folk!

när man tänker på det så är våra traditioner inte konstigare än afrikas traditioner (hugga av huvudet på folk och sedan äta upp ögonen till minne av gudarnas födsel) ((självklart gäller inte detta alla i afrika))


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dawemore:

när man tänker på det så är våra traditioner inte konstigare än afrikas traditioner

Samma sjuka skit!

Kelter Mexico.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bibeln är ju Kristendomens Guds ord så ja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Bibeln är ju Kristendomens Guds ord så ja?

Vad innefattar du i "Kristendomen"?

Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet.\"


   
SvaraCitera