Aviseringar
Rensa alla

Är nationalism rasistisk?


mynona

Det behöver den inte vara. Nationalism hyllar vad man ser som det egna landets kultur och traditioner osv. Det kan vara förenat med rasism men det behöver inte vara det. En nationalist kan tex se värdet i alla länder och "folk" men föredra att de ändå hålls åtskilda. En nationalist kan också avsky andra nationer vars folk är av samma "ras" som dess eget. En rasist däremot värderar folk efter just ras oavsett kultur osv: en rasist kan rentav vara kosmopolit, eftersom den kan gilla folk oavsett från vilken nation de kommer så länge de är av samma ras. Det är vanligt att nationalism kombineras med rasism, men det är ändå skilda begrepp. 

etcetera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: En nationsstat är ett geografiskt område där man har bestämt att det bor ett visst typ av folk. Eller som Arne Anka säger: "Länder är administrativa ytor." Denna avgränsning innebär nationsgränser, vilket innebär att man skiljer nationens invånare från andra människor, utifrån härkomst.

Mm, för all del. Att man höjer en viss folkgrupp över andra osv. Kan förstå hur det ses som negativt (utan att säga att jag håller med eller inte). Men det blir ett större problem. Jämför nationalismen med den känslan många har för sin familj. Man vill värna om dess intressen och hyser en viss typ av affektion för den, som man inte känner för andra utanför familjen. "Man ska ta hand om sina egna". Den bakomliggande principen är densamma, men dessa två värderas olika, där den senare ofta anses vara något positivt.

Kan man rättfärdiga det ena av dessa, utan att rättfärdiga det andra? Kan man rättfärdiga något utav dom? Varför/varför inte? etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: etcetera

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Men det blir ett större problem. Jämför nationalismen med den känslan många har för sin familj. Man vill värna om dess intressen och hyser en viss typ av affektion för den, som man inte känner för andra utanför familjen. "Man ska ta hand om sina egna". Den bakomliggande principen är densamma, men dessa två värderas olika, där den senare ofta anses vara något positivt.

Familj är blodsband eller människor godkända utifrån meriter. Det är dessutom inte en ansvarstyngd makt utan en privat grupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Det behöver den inte vara. Nationalism hyllar vad man ser som det egna landets kultur och traditioner osv. Det kan vara förenat med rasism men det behöver inte vara det. En nationalist kan tex se värdet i alla länder och "folk" men föredra att de ändå hålls åtskilda. En nationalist kan också avsky andra nationer vars folk är av samma "ras" som dess eget. En rasist däremot värderar folk efter just ras oavsett kultur osv: en rasist kan rentav vara kosmopolit, eftersom den kan gilla folk oavsett från vilken nation de kommer så länge de är av samma ras. Det är vanligt att nationalism kombineras med rasism, men det är ändå skilda begrepp. 

etcetera

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte nödvändigtvis, beroende på dess utformning och inriktning  så uttrycks den olika - dock är den, i sin grundform, förlegad och efterbliven och bör förkastas. Tanken om: ett folk - en stat, om jag ska vara helt ärlig, äcklar mig något så in i helvete. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Familj är blodsband

Alla svenskar delar nationalitet. Det är ett band som knyter samman. Varför behandlas banden olika?

Nachac: Det är dessutom inte en ansvarstyngd makt utan en privat grupp.

Liksom nationalister kan ingå i privata grupper dom också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe: Tanken om: ett folk - en stat, om jag ska vara helt ärlig, äcklar mig något så in i helvete.

Lever vi inte redan i en stat med ett folk? Ett land, en kontinent, en värld, ett solsystem, en galax, ett universum. Allt liv i vilken form som helst får statuera som "folk".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Lever vi inte redan i en stat med ett folk? Ett land, en kontinent, en värld, en galax, ett solsystem, ett universum. Allt liv i vilken form som helst får statuera som "folk".

Nej. Inte enligt nationalismens principer. 


   
SvaraCitera

oftast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Alla svenskar delar nationalitet. Det är ett band som knyter samman. Varför behandlas banden olika?

För att det ena bandet är påhittat.

Chibibbi: Liksom nationalister kan ingå i privata grupper dom också.

Irrelevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe: Nej. Inte enligt nationalismens principer.

Nationalismens princip är att värna om nationens intressen. Man hyllar kulturen, traditionerna och historien osv. Beroende på hur stort eller litet man gör det, kan "nationen" vara något så litet som typ Gotland och allt inom dess gränser eller så stort som universum och allt inom universums gränser.

Jag är född i Sverige, men jag är också född i Skandinavien. Likaså är jag född i världen, i den här galaxen och i det här universumet.

Nationalism kan innefatta hela Alltet, om man så vill. Det beror på var man sätter gränsen, tänker jag. Det är också det här gränsdragandet som avgör om nationalismen blir ett problem i relation till värderingen om att man ej bör behandla människor olika pga härkomst. Sätter man gränsen vid den ytterst kanten, fångar man således in allt som finns och ingen blir utanför. Då blir nationalismen inget problem i förhållande till ovannämda faktor, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Irrelevant.

Nej.
Du indikerade att familjer "kommer undan" med samma handling pga att de
var en privat grupp. Om nationalister är en privat grupp de också, blir
det ok att handla och agera utifrån gruppens intressen, isf? Eller missförstod jag dig?

Nachac: För att det ena bandet är påhittat.

Nja,
jag skulle nog påstå att den biologiska betingning som sker till
familjen är lite densamma som nationalister har till sitt land. Värna om
de egna. Säkra deras framgång och välgång. Skydda till varje pris. Som sagt, principen bakom är i stora drag desamma, som jag uppfattar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ändock är det ena fult och det andra helt accepterat.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Nationalismens princip är att värna om nationens intressen. Man hyllar kulturen, traditionerna och historien osv. Beroende på hur stort eller litet man gör det, kan "nationen" vara något så litet som typ Gotland och allt inom dess gränser eller så stort som universum och allt inom universums gränser.

Jag är född i Sverige, men jag är också född i Skandinavien. Likaså är jag född i världen, i den här galaxen och i det här universumet.

Nationalism kan innefatta hela Alltet, om man så vill. Det beror på var man sätter gränsen, tänker jag. Det är också det här gränsdragandet som avgör om nationalismen blir ett problem i relation till värderingen om att man ej bör behandla människor olika pga härkomst. Sätter man gränsen vid den ytterst kanten, fångar man således in allt som finns och ingen blir utanför. Då blir nationalismen inget problem i förhållande till ovannämda faktor, tror jag.

Jag talar om den ursprungliga tanken med nationalismen, inte om någon egendefinierad variant, vilken är helt irrelevant. Den ursprungliga tanken med nationalismen som i de flesta fall splittrat samhällen, dock har det förekommit då den enade - men då korsbefruktades den med rådande ideologi och tankesätt i det berörda samhället. Tanken med nationalstaten och i dess förlängning - nationalismen. 
Nu flummar du ut i någon tanke om att alla i universum är ett "folk", irrelevant som sagt. Historien talar sitt klara språk. Nutiden talar sitt klara språk; nationalismen hör hemma i en svunnen tid. 


   
SvaraCitera