Aviseringar
Rensa alla

Är ni för eller emot surrogatmödraskap?


time: För, men bara altruistiskt surrogatmoderskap

Det kan vara fint, men att använda detta som en bytestjänst har verkligen ingen större good will, om man ser sig om ute i världen. Med detta åsyftar jag den internationella surrogatmödraskapshandeln som finns. Den är rent utsagt vedervärdig. Ska länka en dokumentär när jag hittar den. 


   
SvaraCitera

Här var dokumentären! Google Baby

Nu är den ju 1 timme lång, men verkligen sevärd!


   
SvaraCitera

Är det någon som läst om paret som övergav sin ena bebis hos den fattiga surrogatmamman för att den hade downs? Bebisen utan downs tog de hem dock. Sedan visade det sig att pappan hade våldfört sig på ett barn och att de därför var tvungna att söka surrogatmamma utomlands istället för USA. Herregud.


   
SvaraCitera

Men sen från typ 43 min och framåt t.ex. 


   
SvaraCitera

Ja det är det jag menar Maximus Prime


   
SvaraCitera
reben

emot. man kan aldrig bevisa frivilligheten


   
SvaraCitera

herkuled: Om man är emot surrogatmödraskap men för abort är man en hycklare.

Det beror på varför man är mot abort.


   
SvaraCitera
reben

om man är för abort för att man är anti graviditeter så äre väl ganska logiskt att vara emot surrogatmödraskap med


   
SvaraCitera

Spontant så känns det som att det borde vara tillåtet. Kvinnor bör ju få bestämma över sin egen kropp. Sedan om pengar bör tillåtas vara inblandat eller inte har jag inte tagit ställning till ännu. Men jag kan tänka mig att acceptera det.


   
SvaraCitera

Har egentligen ingen uppfattning mer än om det kan hjälpa en kvinna som av en eller annan anledning inte kan få barn så är det naturligtvis positivt. Har hört om allt jävla strul de föräldrar som inte kan få egna barn och som istället vill adoptera måste gå igenom så kan vi underlätta för en och annan familj att få "egna" barn så varför inte. 

Vet för övrigt inte vad altruistiskt surrogatmödraskap innebär så jag återkommer med min röst.


   
SvaraCitera
mynona

Om man är för abort för att man är emot påtvingade graviditeter, så kan man utan problem vara för surrogatmödraskap när de är frivilliga. 


   
SvaraCitera
mynona

stoner: altruistiskt surrogatmödraskap

Jag tolkade det som att det betyder surrogatmödraskap utan betalning, dvs något som inte görs i utbyte mot pengar utan av andra skäl än ekonomiska. 


   
SvaraCitera

Starkill91 :
Absolut Nej. ser som helst inga rimliga skäl till det. 
Man kan lika väl adoptera ett barn då ist haha!  

Väldigt svårt att adoptera i sverige alltså svensk adoption. Samt med en surogat kan ju kanske man få genetiska barn


   
SvaraCitera

time: Emot, kvinnor och barn är inga handelsvaror

Liksom legalisering av "vanlig prostitution" leder till ökad trafficking så tycks det som att legalisering av altruistiskt surrogatmödraskap leder till ökat nyttjande av kommersiellt surrogatmödraskap (dvs. utnyttjandet av fattiga kvinnor i Indien), helt enkelt eftersom efterfrågan stegras långt mer än vad som tillfredsställs på altruistisk väg. 

Men även ifall vi skulle utgå från att ingen exploatering av fattiga skulle förekomma, så vore det ändå problematiskt, för hur ska man hantera de dilemman som kan uppstå?

Ska t.ex. kvinnan inte ges någon rätt att ångra sitt beslut under graviditeten, eller när barnet är fött? Om hon vill göra abort, eller behålla barnet för sig själv. Ska staten då förhindra henne att göra det? Bestraffa henne? Det vore fullkomligt omänskligt.

Men det vore inte heller särskilt mänskligt att de blivande surrogatföräldrarna som förväntat sig ett barn (som bär på deras gener) i vilket skede som helst ska kunna berövas denna önskan.

Det finns betydande risker att alla inblandade parter kan bli lidande på ett eller annat sätt. Det kan ge upphov till mycket jobbiga juridiska tvister. Eller känslor av skuld, svek osv. 

Finns massa problem med detta. 

En bättre lösning vore att tillåta fler än två vårdnadshavare. 


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Väldigt svårt att adoptera i sverige alltså svensk adoption. Samt med en surogat kan ju kanske man få genetiska barn

Ist för göra fler barn till världen liksom det finns vääldigt gott om människor redan på planeten. Så är det bättre att redan ta vara på dom barn som redan finns och inte har några föräldrar eller att föräldrarna inte kan ta hand om barnet. 

Sen att tanken att en kvinna som har haft ungen i magen 9 månader och sen ska lämna bort det, vilken onödig tid och energi inte tal om smärta! 

 


   
SvaraCitera