Aviseringar
Rensa alla

Är ni mer paranoida eller pronoida?


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Okej, låt mig förklara alternativen kortfattat, paranoid är förenklat att man tolkar in situationers nackdelar och svårigheter, och pronoid är dess motsats - att man tolkar in situationers fördelar och möjligheter. Ingen av perspektiven är mer sann, utan det är en fråga om fokus och sinnesstämning. Där den ena attityden antar att saker är upplagt till ens nackdel och den andra att saker är upplagt till ens fördel. 


   
Citera

Asha: Jag är mer paranoid.


   
SvaraCitera

Varierar hela tiden beroende på humöret. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

S3ON:
Varierar hela tiden beroende på humöret. 

Om du hamnar i en radikalt ny situation, vad är din reaktion? Beror det på humöret? Även humöret har sina fördelar och nackdelar. Blink


   
SvaraCitera

Asha: Beror det på humöret?

Ja!! Styrs till iaf 95% av mina känslor i alla lägen.

Om jag mår bättre ser jag fördelar och möjligheter

Om jag mår sämre ser jag bara motgångar och problem

Om jag känner mig +-0 mår jag varken bra eller dåligt, reflekterar ej över något och är jättelat. 


   
SvaraCitera

är parianod


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

S3ON: Ja!! Styrs till iaf 95% av mina känslor i alla lägen.

Jag konstaterar bara att det är inte så praktiskt att tänka sådär, visst man känner sig mer engagerad om man tänker pronoidt. Tänk sähär, senaste veckan vad har du varit mest pronoid eller paranoid? Och i stressade situationer hur reagerar du då? 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Lösningen på psykologiska problem: 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.:
är parianod

Precis, som majoriteten av de som hänger här på UM.


   
SvaraCitera
Draug

Asha: Jag är mer paranoid.


   
SvaraCitera

jag e lat


   
SvaraCitera

Paranoid


   
SvaraCitera

Är både paranoid och pronoid, beror på humöret


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

vanföreställd:
Är både paranoid och pronoid, beror på humöret

Så du menar att ditt humör är EXAKT 50 - 50? Eller att det är svårt att säga vilken sida det är för humöret är så lika åt båda hållen? 


   
SvaraCitera

Så istället för "Jag tror att de talar illa om mig bakom min rygg!" så tänker man "Jag tror att de talar bra om mig bakom min rygg!". Eller vadå?


   
SvaraCitera