Aviseringar
Rensa alla

Är numer aspie


Ämnesstartare

Gratulerar och välkommen till klubben.

Nej, jag har inte själv blivit diagnostiserad, det här är en allmän klubb för trevliga typer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, jag har inte själv blivit diagnostiserad, det här är en allmän klubb för trevliga typer.

:d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grattis:D
Jag har dock inte själv någon diagnos


   
SvaraCitera

Flash:

Gratulerar och välkommen till klubben!

[party][party][bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aspie:

:d

du är också välkommen


   
SvaraCitera

och du.. De förkortas AS [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
Grattis!


   
SvaraCitera

asperger finns inte [tard] jo kanske på vissa, men de är just vad det låter som o det är rätt mkt ovanligare än diagnosen


   
SvaraCitera
Mario

Hänskapt:

asperger finns inte [tard] jo kanske på vissa

Jag tror du missar poängen helt. [tard]

aspie:

:d

Tänkte på dig när jag såg rubriken. [cheers]


   
SvaraCitera

Mario:

Jag tror du missar poängen helt. [tard]

vilken poäng tänker du på?


   
SvaraCitera
Mario

Hänskapt:

vilken poäng tänker du på?

Att diagnosen mest lyfter fram att man har en samling svårigheter som kan ställa till problem i sociala sammanhang. Det är inte en sjukdom vi pratar om direkt, utan en dokumentation över svårigheter (en diagnos på ett syndrom med andra ord).

Diagnosen används sedan som utgångspunkt för hur man ska gå vidare med hjälp till den diagnosticerade. Det är till exempel lättare att hitta relevant hjälp (böcker, utbildningar etc) för hur man hjälper någon med "Asperger Syndrom" än för "går in i sig själv och vägrar prata".


   
SvaraCitera

Mario:

Att diagnosen mest lyfter fram

jaha
tror du att en generaliserande diagnos, alltså en, som är samma för många individer, hjälper social problemlösning för personen?


   
SvaraCitera

Grattis och välkommen till klubben. 🙁


   
SvaraCitera
Mario

Hänskapt:

tror du att en generaliserande diagnos, alltså en, som är samma för många individer, hjälper social problemlösning för personen?

Ja. Jag vet att det kan användas som utgångspunkt. Men det är väldigt viktigt att anpassa hjälpen efter varje individ, det är helt rätt. Det finns en del generella metoder som hjälper på lång sikt, men på kort sikt är det alltid viktigt att anpassa efter varje individ.

Om inte annat är diagnoserna oerhört viktiga för att få ekonomiskt stöd av försäkringsbolag och kommunen, både i form av rena pengar och i form av avsatt budget åt till exempel skolan.


   
SvaraCitera

Mario:

Om inte annat är diagnoserna oerhört viktiga för att få ekonomiskt stöd av försäkringsbolag och kommunen, både i form av rena pengar och i form av avsatt budget åt till exempel skolan.

tyvärr är det väl så
diagnoser är dock förjävla bra på att klistra fast en definition på personligheten, när sanningen är den att man utvecklas varje sekund
kuksugning


   
SvaraCitera