Aviseringar
Rensa alla

är rasismen mer slugare idag?


Ämnesstartare

v

tevepro:

etnocentrism kallas det

vad är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svarta har ej ensamrätt på att bli diskriminerade eller utsatta pga etnicitet obs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

svarta har ej ensamrätt på att bli diskriminerade eller utsatta pga etnicitet obs

Fast i Sverige är just den mörkhyade minoriteten strukturellt förtryckta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Fast i Sverige är just den mörkhyade minoriteten strukturellt förtryckta.

P

förändrar det det jag skrev? naj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

förändrar det det jag skrev? naj

Det känns kontraproduktivt bara. Ta kvinnoförtrycket till exempel; det är alltid någon som ska säga "Men det finns män som blir förtryckta också". Det finns människor i alla grupper som blir förtryckta, ja, men låt oss hålla oss till ämnet: det strukturella förtrycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Det känns kontraproduktivt bara. Ta kvinnoförtrycket till exempel; det är alltid någon som ska säga "Men det finns män som blir förtryckta också". Det finns människor i alla grupper som blir förtryckta, ja, men låt oss hålla oss till ämnet: det strukturella förtrycket.

det har du rätt i men jag reagerade eftersom han nämnde just neger sam i andra trådar verkar tro att det endast är svarta som är utsatta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Men det finns män som blir förtryckta också".

Stör mig sjukt på det där.
Som t.ex. en man säger 'jamen vi får ju inte gråta o visa känslor ' Jaha, det är ju fan mig inte tjejer som klagar på det, det är ju andra män som säger typ 'öh va inte en sån jävla tjej o gråt nu va'


   
SvaraCitera

Kommer snart en ny Hitler-tid. Jag väntar in och kommer att se på när mänskligheten förintar sig själv. När de sedan kommer att komma på hur idiotiskt det är att kategorisera in och tro att andra människor inte fungerar precis som de själva, från topp till tå. Folk som slagits för att få det vi har, medan många försöker gå bak i tiden.

Vi alla föder makt varje dag, mer och mer.

Nu är det bara att vänta och se medan all idioti tar över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men vad spelar det för roll om den är det eller ej när rasism fortfarande finns och alltid kommer finnas så länge okunskap råder ungefär överallt i världen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hur ser rasismen ut idag?

Förr var den mer öppen, rasismen. Med det menar jag att det fanns öppet, rasistiska regimer(se bla Jim Crow-eran i USA, Förintelsen och apartheid i Sydafrika) och sedan har du den vanliga typen av etniskt pluralistiska samhällen där rasfördomar har rätt stor påverkan på den sociala skiktningen - vilken är den mer vanliga formen idag. Dock yttrar den sig på andra vis, i vissa fall där kulturen fyller samma funktion som ras.

Om man ser till rasismens två mest ihållande och elakartade yttringar; hudfärgsrasism(vit överhöghet) och antisemitism.

Till exempel i Storbritannien och Frankrike, där man än idag håller på med särskiljning. Man använder kultur för att särskilja ovälkomna nykomlingar från de som är verkligt "brittiska" eller "franska". I Frankrike anser man till exempel att nykomna eller även de som bott där ett tag inte kan assimileras till "la culture francaise". De accepteras om de visar vilja att assimileras men i samma veva menar man att de överhuvudtaget inte kan assimileras.

Rasismen idag är absolut inte död - dock är den mindre intensiv idag och intellektuellt gångbar. Samt att ras inte erbjuder samma tillflyktsmöjlighet för den alienerade och deillusionerade pga den kampanj man förde världen över under 1900-talet. Absolutistisk religion, kan leda till motsättningar och bli stor orsak till konflikter mellan grupper idag - dvs i militant och politiserad form. Se till exempel talibanerna i Afghanistan, Israel och Palestina som är beredda att ta död på varandra över heliga platser, den kristna högern, att muslimer runtom i Europa bemöts med misstänksamhet osv. Militant sekterism och religiös tribalism blir tillflyktsorten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

'öh va inte en sån jävla tjej o gråt nu va'

hahahhahahahaa [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det har du rätt i men jag reagerade eftersom han nämnde just neger sam i andra trådar verkar tro att det endast är svarta som är utsatta.

vadå neger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]vet du vem som är slug[love]

[love]du, anura. du är slug[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mer slugare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja


   
SvaraCitera