Aviseringar
Rensa alla

Är representationen i media skev?


Tycker fortfarande inte att kön, ålder, ursprung etc ska spela någon som helst roll. Det enda som ska avgöra är hur bra man är på sitt jobb, allt annat är helt irrelevant.


   
SvaraCitera

Rättviseförmedlingen är vår tids rasinstitut. Hela idén bygger på att människor och egenskaper hör ihop på grund av biologi och att personer därför ska placeras i olika positioner för att representera sin etnicitet. Det är vänsterns obehagliga identitetspolitik i ett nötskal.

Det roliga med rättviseförmedlingen är att man samtidigt enbart fokuserar sig på vänstermänniskor.  När man för ett tag sedan skulle göra en lista över personer som kan tänkas få maktpositioner kom nästan samtliga från den yttersta vänsterkanten. Vänsterns "mångfald" sträcker sig alltså bara bland vänstermänniskor. 

Det största problemet med media ligger inte i vilken biologi människor har utan i att media har samma värderingar, världsuppfattning och åsikter. Den mediala eliten i Sverige är centrerad till en ytterst liten klick innerstadsmänniskor, oftast med vänsteråsikter. Detta är det största problemet.

Bara den här trådstarten är tydligt influerad av samma vänstertänk som finns inom svensk media. Folk ska vara olika till utseendet men tycka precis likadant. 

"När rasistiska partiers påverkan ökar i samhället har nyhetsmedia ett särskilt ansvar. Genom att inkludera fler i sin rapportering kan media motverka att ett ”vi” och ”dom”-tänkande reproduceras i nyheterna."

I klartext: Nu när folk blir invandringskritiska ska media vinkla ännu mer än vad man redan gör genom att ta in fler invandrare för att styra folkopinionen.


   
SvaraCitera

självklart är den det men inte på det sätt som artikeln vill belysa.

har egentligen inget att tillägga efter vad Tickstart och Niklas skrev.


   
SvaraCitera

Tickstart:
måste dock säga att jag blir en smula stolt över att såpass många svarat "jag bryr mig inte", det är ett testament till intelligens på något plan åtminstone

du är stolt över mig Cool


   
SvaraCitera

Lucella: Jag har aldrig tänkt på det

i ärlighetens namn


   
SvaraCitera

rhffgc:

du är stolt över mig Cool

jaa :3 visste du skulle svara så, umgås ju inte med knasisar


   
SvaraCitera

Alternativet "Jag vill se större mångfald! (åsikter)" saknas. Inte för att man hade förväntat sig det, men ändå..


   
SvaraCitera

Tar inte del av media
vad fan spelar det för roll?


   
SvaraCitera

Lucella: BRA!

problematiken som uppstår är ju att rassistiska partier kan tycka att de inte representeras och ska man tillmötesgå vissa grupper varför inte andra?


   
SvaraCitera

aa rätt skev eftersom det bara är vänsterfolk som skriver


   
SvaraCitera

..........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Det största problemet med media ligger inte i vilken biologi människor har utan i att media har samma värderingar, världsuppfattning och åsikter. Den mediala eliten i Sverige är centrerad till en ytterst liten klick innerstadsmänniskor, oftast med vänsteråsikter. Detta är det största problemet.

Bara den här trådstarten är tydligt influerad av samma vänstertänk som finns inom svensk media. Folk ska vara olika till utseendet men tycka precis likadant.

Påverkas inte värderingar av bakgrund?
Jag ser gärna att människor som jobbar med media har olika värderingar, världsuppfattningar och åsikter. Jag anser att det behövs för att vi ska få en så sann bild av verkligheten som möjligt.

Så att den här tråden ät startad med "samma vänstertänk" köper jag inte. Jag tänker att media idag skulle må mycket bättre om vi fick en större mångfald, både när det kommer till kön, bakgrund men också världsuppfattning och åsikter.


   
SvaraCitera

Lucella: Påverkas inte värderingar av bakgrund?
Jag ser gärna att människor som jobbar med media har olika värderingar, världsuppfattningar och åsikter. Jag anser att det behövs för att vi ska få en så sann bild av verkligheten som möjligt.

Så att den här tråden ät startad med "samma vänstertänk" köper jag inte. Jag tänker att media idag skulle må mycket bättre om vi fick en större mångfald, både när det kommer till kön, bakgrund men också världsuppfattning och åsikter.

Men ändå valde du att ta upp just kvinnors 30%;iga representation i media som ett problem när du lika gärna kunde höjt rösten för sverigedemokrater, nationella eller konservativa, varav de två förstnämnda är helt frånvarande i det mediala skiktet - samtidigt som journalister i stort stödjer ett marginellt MP. Tycker den dimensionen hade varit oerhört mer aktuell att framhålla faktiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Men ändå valde du att ta upp just kvinnors 30%;iga representation i media som ett problem när du lika gärna kunde höjt rösten för sverigedemokrater, nationella eller konservativa, varav de två förstnämnda är helt frånvarande i det mediala skiktet - samtidigt som journalister i stort stödjer ett marginellt MP. Tycker den dimensionen hade varit oerhört mer aktuell att framhålla faktiskt.

Jag valde att utgå ifrån den rapport som Rättviseförmedlingen gjort. Där 30% kvinnor var den tydligaste siffran som presenterades. Detta just för att inte göra några egna ställningstaganden i frågan utan istället öppna upp för diskussion. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Det pågår, och har pågått under lång tid, en omedveten kvotering av vita män vilket gör att man missar annan kompetens. Det blir alltså inte "den som är bäst för jobbet som får jobbet" utan de av dessa människor. Speciellt när man headhuntar. Detta börjar ju dock bli bättre. När det gäller nyheter så ska de ju vara objektiva så där tycker jag inte att bakgrund spelar så stor roll när det inte gäller någon egen analys. Blir representationen bredare så inger det hopp inom grupper som annars inte syns, vilket gör att de också ger sig in i branscher de annars känt legat utanför deras räckvidd.


   
SvaraCitera