Aviseringar
Rensa alla

Är skolan viktigare än livet?


Ämnesstartare

Hej alla!

Varje gång jag hör nån säga skola så mår jag illa. Jag går i 8an och har F i matte och fysik. jag är så jävla trött på lärarna säga ''ja, nu får du göra nåt åt matten och fysiken'' dom tror helt enkelt att jag inte försöker. Dom är på mig hela jävla tiden. Om jag inte fixar matten och fysiken så kan jag alltid göra det i 9an, förstår dom inte hur dåligt jag mår? det känns som att jag behöver sommarlov nu o lämna skolan på sidan så länge (är så jävla trött).

Och Såna här saker får mig att tänka ''Ja, skolan är viktigare än livet, om jag inte får nån utbildning i framtiden så är det bättre att begå självmord än att leva''

Har ni några tips på vad jag ska göra?


   
Citera

Har du provat att få speciell hjälp? På min skola fanns det en grupp för folk som hade problem med vissa ämnen, så kunde man gå dit efter skoldagens slut och få hjälp med läxor och mer individuell hjälp. Ni kanske också har något sådant, annars kanske dom kan anordna något liknande om det är fler som har problem.


   
SvaraCitera

Man gil1:

Varje gång jag hör nån säga skola så mår jag illa.

jag mådde också dåligt av att tänka på skolan i högstadiet pga prestationsångest. Det släppte när jag började gymnasiet. Tycker du ska prata med någon om det för det är inte kul att gå runt så.


   
SvaraCitera

Man får ligga på som bara den för att få hjälp. Vet inte riktigt hur de tänker när de propsar på att skolan är viktigast, de verkar inte förstå hur omöjligt det känns.

Det är svårt, tyvärr. Det borde inte vara svårt att få hjälp. Under min sista termin i nian så fick jag ett helt specialanpassat schema. Läste bara kärnämnena, satt i själv i ett grupprum med en lärare, behövde inte interagera med de andra eleverna. Var väl där 3 timmar om dagen ungefär, så ofta jag orkade. Det gick till slut. Men det krävdes tjat och att jag nästan inte klarade det innan de gav mig den hjälp jag behövde.


   
SvaraCitera

Det borde finnas speciell hjälp att tillgå vad gäller matten+fysiken. Visserliggen går jag i gymnasiet då men på min skola så finns det tillgång till sk. "mattecentrum" varje torsdagseftermiddag där man kan få hjälp av matteexperter. Det borde finnas något sådant att tillgå. Tala med dina lärare och föräldrar att du önskar att få speciell hjälp, det borde fungera. 🙂


   
SvaraCitera

Skolan är en del av livet, i alla fall här i Sverige så det är klart det är viktigt. Utan utbildning eller erfarenhet så blir det svårare att ta sig in på olarbetsmarknaden t.ex.
Sök hjälp för att klara av skolan, ju förr desto bättre.


   
SvaraCitera