Aviseringar
Rensa alla

Är spara pengar i grunden bara idioti?


Ämnesstartare

Jag har suttit och funderat på detta. Som student så borde jag ha väldigt dålig ekonomi och måste leva på nudlar och annat fattigt. Men jag har fortfarande råd till att slänga ut pengarna på dyrbar mat, varje dag. Har dessutom råd att köpa godsaker och annat tjoffs. Nu menar jag inte att man alltid ska slänga ut alla pengar till sista kronan, jag hatar nämligen den "kulturen". Jag menar snarare att pengar alltid räcker och det finns ingen anledningen att sitta och snåla.

Har funderat på hur snål man är i övrigt. Nästan alla TV-serier och filmer man ser är ju olagligt nerladdade, vilka hade kostat pengar i vanliga fall. Detta är nästan inräknat i ens ekonomi. Tv-spelen jag spelar är i regel nerladdade. Det händer väl att man köper en del spel, men om det är möjligt så tar man alltid alternativet där man inte behöver betala alls. Dessutom så blir det ofta att man skiter i det totalt bara för att det känns dyrt, trots faktum att man redan har sparat in tusentals kronor på nerladdning i allmänhet. Fortsätter man på flm,musik,tv-spel exemplet så känns det fortfarande lite synd att man som individ tar den billiga utvägen och laddar ner dem. För det första vill man ju stödja de saker man gillar. Ändå lägger man hellre ut saker på skit än att stödja personer som har lagt ner mycket arbete i sina verk som man själv drar nytta av.

Då kommer man till frågan, vad finns det egentligen för något man ska spara pengar till? Man kommer ju alltid att ha tillräckligt med pengar till saker man behöver och mycket mer därtill. Får man jobb senare i livet så kommer man ju ha ännu mer pengar. Ändå är man som individ försiktig med att lägga ut pengar på något oavsett om det är något man vill ha eller inte. Då menar jag inte ni drop-outs som förväntar er storkovan på att inte göra något arbete alls. Visst, ni kommer ändå ha tillräckligt med pengar.

Ni kanske inte tycker att det är såhär. Posta argument till varför jag har fel.


   
Citera

Jag har för vana att slösa bort minst 80% av pengarna inom en vecka efter att jag fått dem [party]


   
SvaraCitera

Du behöver pengar när ditt akvarium går sönder och du har glömt skaffa hemförsäkring [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag har för vana att slösa bort minst 80% av pengarna inom en vecka efter att jag fått dem [party]

Låter som en bra idé eftersom det inte finns någon anledning att sitta och spara. Jag brukade döma folk som slösade förut, men jag hade fel då.

Unexpected:

Du behöver pengar när ditt akvarium går sönder och du har glömt skaffa hemförsäkring [no-no]

Låter som en väldigt osannolik situtation. Man har gjort ett dåligt beslut i sig om man inte har en hemförsäkring också [rolleyes]


   
SvaraCitera

sylar:

Låter som en bra idé eftersom det inte finns någon anledning att sitta och spara. Jag brukade döma folk som slösade förut, men jag hade fel då.

Jag levde i två månader utan någon inkomst alls förra året, det enda jag hade sparat var en hög småmynt, och jag klarade mig fint, så jag kan inte heller påstå att jag lärt mig någon form av läxa av min slösaktiga livsstil. Så jag är benägen om att hålla med, det är onödigt att spara


   
SvaraCitera

Låter som du bor kvar hemma alternativt litar på att mammsen & pappsen fixar om något oväntat händer[rolleyes]


   
SvaraCitera

sylar:

Man har gjort ett dåligt beslut i sig om man inte har en hemförsäkring också [rolleyes]

Kalle kanske trodde att Lisa skaffat och vice versa, dom är dåliga på att kommunicera. Dessutom är Lisa ett jävla fyllo, så hon råkade slå sönder akvariumet med tv-dosan. Det var spänningar i glaset, så det behövdes inte så mycket kraft. Sedan blev dom vräkta och fick flytta hem till Kalles mamma.


   
SvaraCitera

isola:

Låter som du bor kvar hemma alternativt litar på att mammsen & pappsen fixar om något oväntat händer[rolleyes]

Vem var påståendet riktat till?


   
SvaraCitera

Ad_Hoc:

Vem var påståendet riktat till?

TS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Låter som du bor kvar hemma alternativt litar på att mammsen & pappsen fixar om något oväntat händer[rolleyes]

Irrelevant provokation. Jag syftar mest på att man bara behöver gå i skolan och få lån, väldigt bra. Efter skolan så kan man få jobb och tjäna ärliga pengar, underbart vet du. Sedan finns det ju alltid de som knarkar ner sig och lever på socialbidrag, tacksamt men ganska förargligt att det finns de som lever så utan att behöva lyfta ett finger.

Unexpected:

Kalle kanske trodde att Lisa skaffat och vice versa, dom är dåliga på att kommunicera. Dessutom är Lisa ett jävla fyllo, så hon råkade slå sönder akvariumet med tv-dosan. Det var spänningar i glaset, så det behövdes inte så mycket kraft. Sedan blev dom vräkta och fick flytta hem till Kalles mamma.

Resonerar man sådär så kan man skriva följande: Det är en jättebra idé att skaffa sig stor stek som man har med sig överallt. För det kan komma en ilsken hund som vill äta upp en levande om man är ute och går.

edit:
Sedan hade du kunnat göra det enklare för dig och skriva att utomjordingar kom och pajade huset.


   
SvaraCitera

sylar:

Sedan finns det ju alltid de som knarkar ner sig och lever på socialbidrag, tacksamt men ganska förargligt att det finns de som lever så utan att behöva lyfta ett finger.

det jag menade var att att har man eget boende, ansvar har för sitt eget liv & saknar skyddsnät så är det korkat att inte ha några pengar sparade.
Man kan bli sjuk & behöva medicin,saker kan behövas repareras etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det jag menade var att att har man eget boende, ansvar har för sitt eget liv & saknar skyddsnät så är det korkat att inte ha några pengar sparade.
Man kan bli sjuk & behöva medicin,saker kan behövas repareras etc

Visst, man kan ju spara en 500-lapp i månaden till sådant. Det är bara bra planering.

edit:
Som sagt så menar jag inte att man ska slösa bort alla pengar man har heller.


   
SvaraCitera

sylar:

Som sagt så menar jag inte att man ska slösa bort alla pengar man har heller.

Det är ju precis det du säger din dumma jävel! Folk har faktiskt lite utgiffter så det går inte att spara varje månad som du påstår. Men kanske du kommer att förstå det sen när du flyttat från mamma o pappa, köpt din egen bostad, betala för din egen mat osv.
Så du ska inte börja dra upp saker du inte vet nåt om.


   
SvaraCitera

Jag sparar pengar så att jag kan göra roliga saker.


   
SvaraCitera

sylar:

Nästan alla TV-serier och filmer man ser är ju olagligt nerladdade, vilka hade kostat pengar i vanliga fall. Detta är nästan inräknat i ens ekonomi.

sylar:

Då kommer man till frågan, vad finns det egentligen för något man ska spara pengar till?

Du kommer prioritera annorlunda när du flyttar hemifrån[y]

sylar:

Man kommer ju alltid att ha tillräckligt med pengar till saker man behöver och mycket mer därtill.

Om pappa bankdirektör hjälper till,ja[rolleyes]


   
SvaraCitera