Aviseringar
Rensa alla

Är spara pengar i grunden bara idioti?


Ämnesstartare

nazgul:

Det är ju precis det du säger din dumma jävel!

Det är väl det inte alls din misslyckade nolla?

Homunculi:

Jag sparar pengar så att jag kan göra roliga saker.

Det är en annan femma.

nazgul:

Men kanske du kommer att förstå det sen när du flyttat från mamma o pappa, köpt din egen bostad, betala för din egen mat osv.

Jag betalar för min egen mat och bostad. Så du kan ju ta reda på saker innan nu börjar böla.

nazgul:

Så du ska inte börja dra upp saker du inte vet nåt om.

Ska du säga din hycklare, det är ju precis du som drar upp saker du inte vet ett skit om.

nazgul:

Folk har faktiskt lite utgiffter så det går inte att spara varje månad som du påstår.

Allt folk beställer inte knark och porrvideor på internet som du gör. Sluta grina bara för att du inte kan hantera din ekonomi.

isola:

Om pappa bankdirektör hjälper till,ja[rolleyes]

Som sagt, saker och ting är överskattat. Det går bra att klara sig själv så länge man inte är imbecill.


   
SvaraCitera

sylar:

vad finns det egentligen för något man ska spara pengar till?

Själv sparade jag väl någon tusenlapp eller två i månaden då jag studerade. Vad man ska ha dem till kan såklart variera men till att börja med är det både smart och vettigt att ha en buffert för den dagen något oväntat inträffar och man verkligen behöver pengar.

Sedan så är det ju en bra grund att bygga på för att bli ekonomiskt oberoende eller åtminstone ekonomiskt fri. Jag skulle rekommendera att du läser dessa texter, de kanske kan hjälpa dig att få upp motivationen och inspirationen för vad lite sparade pengar i dag kan medföra i framtiden:
En kronas kraft
Ränta på ränta


   
SvaraCitera

sparar pengar så jag kan resa och leva lyx när jag börjar plugga


   
SvaraCitera

Om du vet att dina pengar kommer räcka till annat än eldorado och euro shopper och inte spar till något så kan du ju unna dig nåt. Men lite extra pengar är alltid bra att ha utifall något skulle hända. Du kan ju testa att spara lite mindre pengar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Själv sparade jag väl någon tusenlapp eller två i månaden då jag studerade. Vad man ska ha dem till kan såklart variera men till att börja med är det både smart och vettigt att ha en buffert för den dagen något oväntat inträffar och man verkligen behöver pengar.

Jo, jag antar att det blivit så automatiskt för mig också. Ungefär en tusenlapp per månad.

Jakob_E:

Jag skulle rekommendera att du läser dessa texter, de kanske kan hjälpa dig att få upp motivationen och inspirationen för vad lite sparade pengar i dag kan medföra i framtiden:
En kronas kraft
Ränta på ränta

Intressant. Det där måste jag forska i lite mer. Pengar är intressant att ha ändå [cool]

Mjao:

Men lite extra pengar är alltid bra att ha utifall något skulle hända. Du kan ju testa att spara lite mindre pengar?

Vet inte riktigt hur mycket jag sparar. Det enda jag köper är mat och betalar min bostad. Kurslitteratur är väl förstås dyr, men det är väl någon bok per termin. Filmer, spel, musik, bredbandsuppkoppling behöver jag inte betala. Så jag har ingen aning hur mycket som sparas varje månad faktiskt...


   
SvaraCitera

Det bästa är att spendera pengarna innan de tar slut!


   
SvaraCitera

Jag sparar eftersom jag redan har allt jag behöver. Har hellre mer pengar än överflödiga prylar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan nog hålla med om att man inte bör spara för sparandets skull, men samtidigt har jag gärna en buffert. om inte annat för min egen skull, vill jag åka på en resa skaffa ny TV eller köpa tillräckligt mycket sprit för att dränka mig själv i den så är det skönt att ha 10000 undanstoppat och ta av.

Att ha sparade pengar är en alltså en lyx för mig.

(Student med arbets och socbidragslös sambo som lever snålt)


   
SvaraCitera

jag tkr, och har blivit uppfostrad till att man ska sparar pengar så man har en buffert. tänkt liksom om man står där utan jobb och så, utan några inkomster, vad gör man då liksom? och jag litar fan inte på att jag får pengarna från akassan eller något liknande, den enda som kan göra att man har pengar om det skiter sig det är en själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra om spara om man ska gå på högskolan sen[y] Så behöver man inte låna så mkt som man sedan måste betala ränta på.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera