Aviseringar
Rensa alla

Är straffen för brott i Sverige för milda? Era åsikter


reben

nä men värdelösa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR: Några exempel... utsätts en människa för ex våld som hot, misshandel, vållande till annans död, dråp, mord eller liknande så ska det vara hårdare straff än vad det är idag.

Det finns inga som helst belägg för att fängelse är bra ens ur preventiv synvinkel, varje dag i ett svenskt fängelse kostar ca 3000 kr. Det är en dålig affär för samhället och kommer dessutom leda till ökad brottslighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höblirära:

Det finns inga som helst belägg för att fängelse är bra ens ur preventiv synvinkel, varje dag i ett svenskt fängelse kostar ca 3000 kr. Det är en dålig affär för samhället och kommer dessutom leda till ökad brottslighet.

Hur menar du? På vilket sätt kommer högre straff leda till ökad brottslighet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Naturligtvis.


   
SvaraCitera

anonüm123: För hårda

om något så är de för hårda. påföljder skrämmer nämligen inte på det sättet man tror att det gör för i så fall skulle folk inte sitta i fängelse i USA...


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Finns inget givet svar enligt mitt tycke.
Beror helt på vilka brott det gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker vissa är lite milda

lr kske inte, vissa domare är milda* eller kske mutade 


   
SvaraCitera

anonüm123: För milda

Svenska fängelser är alldeles för lyxiga.
Vi gullar för mycket med kriminella. 
Tycker inte vi ska ha det som t.ex. USA. Fängelserna ska fortfarande vara humana men de ska inte vara något hotell. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonüm123:

Hur menar du? På vilket sätt kommer högre straff leda till ökad brottslighet?

Folk som blir satte i fängelse istället för villkorlig dom eller skyddstillsyn har en högre frekvens av återfall i brottslighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Tycker inte vi ska ha det som t.ex. USA. Fängelserna ska fortfarande vara humana men de ska inte vara något hotell.

De har en sjukt låg säkerhet vilket resulterar i att många blir skadade och mördade. Dessutom har de fler fångar per capita än något annat land i världen plus att de har längre fängelsestraff, så det är inte direkt som att de har lägre kostnader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi måste absolut kunna låsa in folk som utgör en säkerhetsrisk så vi måste ha fängelser. Hur de ska fungera och se ut har jag inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt men spontant tänker jag att det måste till mer behandling (som t ex sk sexbunkrar) och pedagogik. Privilegier som tvtittande etc ska de väl få ha om de sköter sig. Eller kanske annars också. Dock ser jag ingen anledning till att lyxa till det för dem. Dock är det väl ingen lyx att sitta i fängelse i dagsläget heller så. Om man nu inte sitter utomlands där fångar själva styr "fängelsestäder" och de överst kan få ha stora våningar med all möjlig lyx på de andras bekostnad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja vi borde ha dödsstraff för olika skabb äckel, och de flesta borde sitta i fängelse


   
SvaraCitera

höblirära:

De har en sjukt låg säkerhet vilket resulterar i att många blir skadade och mördade. Dessutom har de fler fångar per capita än något annat land i världen plus att de har längre fängelsestraff, så det är inte direkt som att de har lägre kostnader.

Jag vet.
Det var därför jag skrev att jag inte ville ha det som i USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

Jag vet.
Det var därför jag skrev att jag inte ville ha det som i USA.

Du vill fortfarande ha hårdare straff.


   
SvaraCitera

höblirära:

Du vill fortfarande ha hårdare straff.

Jag tror på en kombination av straff och rehabilitering/vård. 


   
SvaraCitera