Aviseringar
Rensa alla

Är svenskar ett folk?


Ämnesstartare

Ganska intressant frågeställning. Du kan inte bli same utan att vara född i släktled, men vem som helst kan bli svensk? Innebär det att samerna är ett folk, men att svenskarna bara är ett medborgarskap? Finns det ingen folkgrupp som kallas svenskar?


   
Citera

Jo. Jag tycker att det är ett folkslag eller folkgrupp. Precis som kurder och alla dom.


   
SvaraCitera

Enligt wikipedia är svenskarna en germansk etnisk folkgrupp


   
SvaraCitera

Jag har alltid sett det som som att vi är folkgruppen skandinaver och bor i sverige.


   
SvaraCitera

Jag läser etnicitet och kulturmöten i gymnasiet, och det jag har att säga är att "svensk" kan  vara ett demonym det vill säga ett medborgarskap t ex en svensk polack eller svensk same. "svensk" kan också vara en person som huvudsakligen följer och identifierar sig med den svenska kulturen, t ex en finlandssvensk på Åland.  Dock kan en person ha olika kulturer som används i olika situationer, men som använder en kultur som huvudkultur i vardagen t ex en svensk jude som mest följer den judiska kulturen privat, men följer den svenska huvudsakligen. Så för att svara på din fråga: Ja, svenskarna är ett folk.


   
SvaraCitera

winei001:
Jag läser etnicitet och kulturmöten i gymnasiet, och det jag har att säga är att "svensk" kan  vara ett demonym det vill säga ett medborgarskap t ex en svensk polack eller svensk same. "svensk" kan också vara en person som huvudsakligen följer och identifierar sig med den svenska kulturen, t ex en finlandssvensk på Åland.  Dock kan en person ha olika kulturer som används i olika situationer, men som använder en kultur som huvudkultur i vardagen t ex en svensk jude som mest följer den judiska kulturen privat, men följer den svenska huvudsakligen. Så för att svara på din fråga: Ja, svenskarna är ett folk.

Snabb fråga bara: på vilken gymnasielinje och i vilket ämne läser man "etnicitet och kulturmöten"? Bara nyfiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svensckar


   
SvaraCitera

Det beror på, det finns i princip tre populära tolkningar för vilka som kan klassas som svenskar:

1. Etniska svenskar
2. Etniska svenskar och assimilerade invandrare
3. Svenska medborgare

Beror lite på kontext och så vad man egentligen menar när man säger svenskar, men ja, svenskar är ett folkslag. 

Är rätt trött så kanske inte uttrycker mig särskilt bea just nu, men jag hoppas att jag kan göra mig förstådd i alla fall. 


   
SvaraCitera

bajscoppenett:

Snabb fråga bara: på vilken gymnasielinje och i vilket ämne läser man "etnicitet och kulturmöten"? Bara nyfiken.

När man läser Samhällsvetenskapsprogrammet Inriktning beteendevetenskap i gymnasiet så finns Etnicitet och kulturmöten som Programfördjupning.


   
SvaraCitera