Aviseringar
Rensa alla

Är Sverige ett kommunistiskt land?


Ämnesstartare

Låt mig förklara hur jag menar. Kommunism bygger på iden att vi ska leva i ett klasslöst samhälle. Fast för att man ska kunna prata om ett klasslöst samhälle så krävs iden om en objektiv sak att jämföra med. Annars blir det meningslöst med att prata om klasslöshet. Och eftersom att det inte finns ett fenomen eller sak som garanterar objektiviteten, så är det meninglöst att prata om ett klasslöst samhälle.

Däremot, om vi tänker oss hur det var för 100 år sedan, och hur det är nu i Sverige har vi inte uppåt detta nu? Om vi jämför med under USSR så är Sverige mycket mer kontrollerat, USSR var kaos i jämförelse. Så vi måste ändå vara mer kommunistiska än vad USSR var iaf? Kan det vara så att när vi skulle bekämpa USSR så lyckades vi bli mer kommunistiska än dom vi anklagade för att vara kommunister själva? 

Vad jag försöker säga tror jag är att våra friheter är större än i andra kapitalistiska system, så som kina, indien? Även om dessa länder är mer effektiva på grund av att de är mindre kommunistiska? 

Fast vill vi verkligen vara effektiva som Kina och Indien och förlora de friheter vi har idag? Vill vi verkligen sluta vara kommunister och bli effektiva kapitalister? Ska tilläggas att det här är spekulationer från min sida, och alla som säger emot mig, har fel per definition. Eftersom att man då tolkar det jag säger annorlunda, vilket kan vara intressant, men ofta inte är det. 


   
Citera
Ämnesstartare

nix pix 

nu ska jag läsa din OP  🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns ju en del tendenser 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: finns ju en del tendenser

ditt bästa jag:
finns ju en del tendenser 

S3ON: finns ju en del tendenser

Nachac: finns ju en del tendenser

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nope. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:
Nope. 

Varför inte då? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Varför inte då?

Kunde du inte citerat nån annan som sa nej GråterGråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Kunde du inte citerat nån annan som sa nej GråterGråter

Nej, alla andra sa ju ja. Du som sa nej. Varför? Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Nej, alla andra sa ju ja. Du som sa nej. Varför? Rodnar

Haha ser minst 3 som sa nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Haha ser minst 3 som sa nej.

Varför säger du nej? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Hjärta

Svara på vad som citeras istället för att fejkcitera. Ska du presentera trams får du åtminstone förklara det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Svara på vad som citeras istället för att fejkcitera. Ska du presentera trams får du åtminstone förklara det.

Va det måste vara en bugg i UM, när jag klickar på citera så blire sådär. Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Varför säger du nej?

Många anledningar 


   
SvaraCitera