Aviseringar
Rensa alla

Är Sveriges rättssystem för naivt?


Ämnesstartare

Metro

"Det var under en permission 1999 som Tony Olsson, som nu bytt namn till Tony Byström, tillsammans med Jackie Arklöv och Andreas Axelsson avvek och rånade en bank i Kisa. Under den efterföljande polisjakten sköts polismännen Olle Borén och Robert Karlström till döds. Byström lyckades rymma till Costa Rica men gick med på att utlämnads till Sverige."


   
Citera
Ämnesstartare

Ja. I min värld ett väpnat bakrån vara tillräckligt för att få ett livstidsstraff i fängelse. Tar man livet av en annan person oprovocerad ska man utan undantag få tillbringa resten av sitt liv bakom lås och bom. 


   
SvaraCitera
mynona

Det beror ju på vilken attityd man utgår ifrån. Utgår man från tankesättet att brottslingar ska kasseras från samhället och bestraffas är det naivt, utgår man från värderingen att brottslingar ska anpassas till samhället är det inte det. Det beror alltså på hur man vill att världen ska fungera och vilka signaler det ska ge ifrån sig, och att forma riktlinjerna för hur samhället ska göra det är en del i det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Det beror ju på vilken attityd man utgår ifrån. Utgår man från tankesättet att brottslingar ska kasseras från samhället och bestraffas är det naivt, utgår man från värderingen att brottslingar ska anpassas till samhället är det inte det. Det beror alltså på hur man vill att världen ska fungera och vilka signaler det ska ge ifrån sig, och att forma riktlinjerna för hur samhället ska göra det är en del i det.

Nja, inte riktigt. Med naivitet menar jag just detta som jag citerade i trådstarten, att övervärdera brottslingars välvilja.


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Nja, inte riktigt. Med naivitet menar jag just detta som jag citerade i trådstarten, att övervärdera brottslingars välvilja.

Jaha du menade en specifik händelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för låga straff menar du?

nej det tycker jag inte. tror inte att straff är effektivt för att minska brottslighet generellt. ofta är vårt rättssystem bara en extremt dyr falsk trygghetskänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jaha du menade en specifik händelse

Nja, överlag att rättsapparaten är naiv i sina bedömningar och åtgärder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: för låga straff menar du?

I den form att allmänheten utsätts för höga risker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: tror inte att straff är effektivt för att minska brottslighet generellt.

Varför inte? Är ingen rädd för att åka i fängelse?


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Nja, överlag att rättsapparaten är naiv i sina bedömningar och åtgärder.

Jaha, då kanske det var som jag sade i början. Det handlar inte om naivitet. man är väl medveten om att brottslingar kanske kommer att dra nytta av systemet osv. Det handlar inte om det. Det handlar om vilket samhälle men vill ha, vilka principer man vill att samhället ska fungera utefter, vilka signaler man vill ge ifrån sig, och även om det alltid kommer att finnas människor som missbrukar ett systemet så kan de principerna ändå vara värda att hålla fast vid. Alla system missbrukas. Så det behöver inte handla om naivitet. Man kan med full avsikt upprätthålla principer man mycket väl vet att andra kommer att missbruka, man behöver inte vara naiv för det: man kan trots allt bara ta ansvar för sitt eget beteende. Att andra bryter mot reglerna innebär inte att spelreglerna är dåliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Man kan med full avsikt upprätthålla principer man mycket väl vet att andra kommer att missbruka, man behöver inte vara naiv för det: man kan trots allt bara ta ansvar för sitt eget beteende. Att andra bryter mot reglerna innebär inte att spelreglerna är dåliga

Då är principerna i sig naiva, se på antalet återfall i brott vilka är:

Genomsnittliga återfall inom tre år för olika brottstyper, för de som frigavs från anstalt:

  • Våldsbrott: 39 procent
  • Sexualbrott: 13 procent
  • Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
  • Rån: 52 procent
  • Rattfylleri: 25 procent
  • Narkotikabrott: 48 procent

  


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Då är principerna i sig naiva, se på antalet återfall i brott vilka är:

Genomsnittliga återfall inom tre år för olika brottstyper, för de som frigavs från anstalt:

  • Våldsbrott: 39 procent
  • Sexualbrott: 13 procent
  • Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
  • Rån: 52 procent
  • Rattfylleri: 25 procent
  • Narkotikabrott: 48 procent

  

Eller så kanske tillämpningen av de principerna är naiva, eller otillräkliga och felorganiserade för syftet. Vårt straffsystem bygger på den gamla bestraffnings-och kasseringstanken, även om den numera officiellt fungerar under rehabiliterings- och en andra chans-tanken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Eller så kanske tillämpningen av de principerna är naiva, eller otillräkliga och felorganiserade för syftet.

Det är möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad menar du med naivt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Vad menar du med naivt?

Razor: Med naivitet menar jag just detta som jag citerade i trådstarten, att övervärdera brottslingars välvilja.

Bl a detta ovan, allstå att tro för mycket på brottslingars möjlighet att bli goda medborgare medan de i verkligheten sällan blir det.


   
SvaraCitera