Aviseringar
Rensa alla

Är transsexualitet/genustänk något som enbart finns i det nyare samhället och det övre samhällskiktet?


ZHUCHENG-SHANDONG:

Trots det så är det ett faktum att det bara var de adliga som höll på med det då.

Det kan inte vara en illusion som uppkommer för att det mesta som skrevs skrevs av adeln, om adeln?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Det kan inte vara en illusion som uppkommer för att det mesta som skrevs skrevs av adeln, om adeln?

Proletärernas liv och situation har det alltid skrivits om, om det nu har funnits där så har det blivit censuerats då av dagens bokförlag som trycker böcker om proletärernas historia.

Jiang Qing (fö. 100% arbetarkvinna) som jobbade mycket med Pekingoperan under 50 och 60-talet vet jag var emot att kvinnor skulle spela manliga roller och tvärtom. Hon tyckte att det var något borgerligt, i princip alla revolutionära rörelser som skapades av proletariatet har alltid fördömt detta trams.


   
SvaraCitera

Nej men, klart man inte har utrymme i sin tillvaro att ägna sig åt mycket annat än att arbeta hela tiden om man är tvungen att för sin direkta överlevnad arbeta typ hela tiden. Det verkar vara din poäng typ och jag tycker inte att den är helt orimlig.

När man inte behöver arbeta 24/7 får man utrymme att åtgärda andra behov man har än att undgå att svälta ihjäl. Till exempel könskorrigering om man är transsexuell.

Är det något dåligt? Jag tycker verkligen inte det. [crazy] Eller vad är din poäng?

Dold text: Det här är jävligt grovhugget nu, andra faktorer som social acceptans och mer eller mindre ridiga normer beroende på olika grejer diffade ju också men jag pallar inte skriva

ZHUCHENG-SHANDONG:

Ja, det fanns i adeln.

Det fanns utanför Europa och tidigare än så också.

ZHUCHENG-SHANDONG:

David Oliver Cauldwell som fö. skapade ordet transsexualitet menade på att det är något psykologiskt, en flicka som blev utsatt för oavsiktligt könsstympning kunde bli transsexuell.

Det kan han gott ha menat på. Att han myntade begreppet ger honom dock inget särskilt logos per se. Förhoppningsvis har fler personer gnuggat geniknölarna gällande det här sedan typ 1920.

ZHUCHENG-SHANDONG:

En undersökning på QX - hbt-aktivisternas fikarum på internet visade hur medlemmarna hade röstat i valet. De blåa hade fått mest röster av medlemmerna.
Sedan så har du feminina män som hela tiden ska hylla bourgeouisin och lyxen, allting ska vara lyxigt och glamoröst (detta är ett hån mot den proletära kvinnan fö.)

QX aktiva användarbas består mig veterligen främst av män, och män tenderar rösta blått snarare än kvinnor.

ZHUCHENG-SHANDONG:

hbt-aktivisternas fikarum på internet

Alltså jag skulle verkligen inte kalla det aktivisternas fikarum... [crazy] Det är främst homosexuella män som söker män som hänger där mig veterligen, om man ska generalisera.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Trots det så är det ett faktum att det bara var de adliga som höll på med det då.

Ja, precis som att det var präster som läste böcker och rikingar som drack kaffe förr i tiden.

Är din poäng att det är borgerligt/dåligt med transsexualism för att bara mer väl bemedlade människor höll på med det förr i tiden eller, och att det därför är något man ska förhålla sig skeptisk till, eller vad?

Då kan jag ju lika gärna säga att man ska förhålla sig skeptisk till att läsa böcker, dricka kaffe, gå till psykologer för mindre dödsakuta besvär, inte ha kronisk värk i rygg och nacke eller vad sjutton som helst...

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jiang Qing (fö. 100% arbetarkvinna) som jobbade mycket med Pekingoperan under 50 och 60-talet vet jag var emot att kvinnor skulle spela manliga roller och tvärtom. Hon tyckte att det var något borgerligt, i princip alla revolutionära rörelser som skapades av proletariatet har alltid fördömt detta trams.

Jaha? På vilka himla bra grunder har de fördömt det då tycker du? Eller menar du att det måste vara rätt bara för att många tyckt så förr?


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Proletärernas liv och situation har det alltid skrivits om, om det nu har funnits där så har det blivit censuerats då av dagens bokförlag som trycker böcker om proletärernas historia.

Nej, det har väl inte alls skrivits om det i samma utsträckning som om t.ex. adeln eller prästerskapet. Och det som skrivits har väl kanske inte varit av bönder/proletärerna själva.

Sedan så har det väl skrivits om trans personer, t.ex. i form av domar då det varit förbjudet.

Jag ställer mig starkt kritisk till ditt påstående att det inte har funnits inom dom lägre samhällsskiten.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Hon tyckte att det var något borgerligt, i princip alla revolutionära rörelser som skapades av proletariatet har alltid fördömt detta trams.

Kanske för att det varit så tabubelagt, blivit klassat som sinnessjukdommar, blivit förbjudet?

ZHUCHENG-SHANDONG:

finansierat

ZHUCHENG-SHANDONG:

höginkomsttagare

Det är väl klart att dom som har mer pengar har råd att finansiera saker. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

text

Jag anser att man ska vara stolt över att man har det kön man har, och om man har rätt att få en identitet som det motsatta könet har jag rätt att få identiteten krokodil eftersom att jag identifierar mig med en.

Det är inte bara Europa som har haft feodala härskare.

QX användarbas är alla hbt-aktivister, och att transsexuella oftast är hbt-aktivister är ingen lögn.
Dem har en köttmarknad där också, men sidan är ju skapad för en hbt-aktivistisk agenda även fast det inte blev som tänkt.

Det är skillnad på transsexualism - en psykisk illusion och kaffe - en substans eller böcker. Att läsa böcker tillhör allmänbildningen och är en rättighet för alla att läsa och utbilda sig. Det var ju prästerna som förr hindrade folket till att utbilda sig, och fortfarande gör det på andra sätt. Att katolska präster håller mässor på latin när besökarna inte alltid behärskar latin.

Jag menade att proletärerna alltid har avstått ifrån genuskulturen, och insett att det har varit en borgerlig subkultur historiskt. Just kineserna var väldigt negativt inställda till kulturimperialism, och ville inte att den proletära Pekingoperan skulle bli som det västerländska högklassiga kultur med kastrater osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Nej, det har väl inte alls skrivits om det i samma utsträckning som om t.ex. adeln eller prästerskapet. Och det som skrivits har väl kanske inte varit av bönder/proletärerna själva.Sedan så har det väl skrivits om trans personer, t.ex. i form av domar då det varit förbjudet.Jag ställer mig starkt kritisk till ditt påstående att det inte har funnits inom dom lägre samhällsskiten. Kanske för att det varit så tabubelagt, blivit klassat som sinnessjukdommar, blivit förbjudet?Det är väl klart att dom som har mer pengar har råd att finansiera saker.

Du har klassiska arbetarförfattare, Ivar Lo Johansson, Vilhelm Moberg och i Kina har du Lu Hsun och Mao Tse Tungs verk som beskriver hur de kinesiska proletärerna hade det. De skrev för arbetarklassen och bönderna, det finns inte ett ord om transor i de böckerna.

Ja, det är klart att det har klassats som tabu. Det är inte friskt tycker jag.
Eller friskt är väl fel ord, udda är mer rätt. Transsexualitet är lika udda som sk. furries som identifierar sig med djur och går runt i maskeraddräkter.


   
SvaraCitera

Det är inte friskt att vara transfob, tycker jag.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag kom att tänka på detta, och är ganska säker på att det var när vi slapp slita för vårt levebröd och vi fick mycket mer fritid som vi började med att fundera ut att vi var födda i fel kroppar eller att vi varken var män eller kvinnor.

Måhända, men det gäller ju alla funderingar. Idéer, all utveckling kommer när man har tid över till annat än att slita ihop livets nödtorft.

Men transsexualitet som sådant är ingenting nytt. Tittar man på urgamla myter så finns ju könsöverskridande teman överallt. Schamaner kopplas ihop med det transcendenta överlag, inklusive det könsöverskridande.

I gammalnordisk tro har vi Oden, den högsta guden, som var jävlig queer och specifikt förknippad med överskridande, extas och sejd (trollkonst), vilket betraktades som "ergi", dvs. fjolligt.

Vikingarna såg "ergi" som något skamligt och det var inte accepterat i samhället överlag. Men för Oden och andra praktikanter av sejd så var det essentiellt att överskrida alla gränser för att se de bortomliggande sanningarna och upprätthålla kosmisk balans.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

QX användarbas är alla hbt-aktivister

Nej. Man är inte per definition en "aktivist" bara för att man är homo, bi, trans eller queer. Du är väl annars en ungdomsaktivist för att du är registrerad här då, om det är så det är.

Man är inte per se en "aktivist" bara för att man avviker från normen.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Dem har en köttmarknad där också, men sidan är ju skapad för en hbt-aktivistisk agenda även fast det inte blev som tänkt.

Din poäng faller oavsett på att sidan i praktiken inte är en aktivistsida utan snarare en dejting/kontaktsida.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag menade att proletärerna alltid har avstått ifrån genuskulturen, och insett att det har varit en borgerlig subkultur historiskt. Just kineserna var väldigt negativt inställda till kulturimperialism, och ville inte att den proletära Pekingoperan skulle bli som det västerländska högklassiga kultur med kastrater osv.

Jaha? Och därför är det dåligt då eller? [crazy]

Det är inte direkt så att borgarna som grupp i någon särskild mån kämpat för transsexuellas rättigheter eller synliggjort dem eller så heller.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Det är inte friskt tycker jag. Eller friskt är väl fel ord, udda är mer rätt. Transsexualitet är lika udda som sk. furries som identifierar sig med djur och går runt i maskeraddräkter.

Jaha. Ha den åsikten du.

ZHUCHENG-SHANDONG:

transsexualism - en psykisk illusion

[rolleyes]

ZHUCHENG-SHANDONG:

Att läsa böcker tillhör allmänbildningen och är en rättighet för alla att läsa och utbilda sig. Det var ju prästerna som förr hindrade folket till att utbilda sig, och fortfarande gör det på andra sätt.

Jaha? När du säger det där kan jag lika säga att det är en rättighet för alla att ha sitt könsuttryck och genomgå en könskorrigering om de behöver det.

"Allmänbildning" var en grej proletariatet och slitande bönder på åkern i synnerhet verkligen inte höll på med, för övrigt. Då måste det väl vara något dåligt? [confused]


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Du har klassiska arbetarförfattare, Ivar Lo Johansson, Vilhelm Moberg och i Kina har du Lu Hsun och Mao Tse Tungs verk som beskriver hur de kinesiska proletärerna hade det. De skrev för arbetarklassen och bönderna, det finns inte ett ord om transor i de böckerna.

Jaha, arbetarförfattare har inte skrivit om det för att det var tabu? Dom hade alltså kunnat skriva om det om det inte varit tabu? Det fanns alltså inom arbetarklassen, det var bara så tabu att arbetarförfattare inte skrev om det?

Du anser alltså att "genustrams" är sjukt? Och ändå framställer du dig som någon som står på det förtryckas sida?

För att sammanfatta det: du säger samtidigt att du står på det förtryckas sida, OCH att du tycker att det är rätt att dom som förtryckts mest av alla i samhället och varit tabu även bland arbetarna blir förtryckta? Det är ett förtryck som du kan stödja?

Ursäkta mig en smula men jag tycker du låter som en hycklare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

text

Nej, det är man inte. Många på QX är heterosexuella, och på deras forum samlas hbt-aktivister av alla sexuella läggningar. Homo och heterosexuella använder i de flesta fall vanliga dejtingsidor/knullkontaktsidor medans idioterna samlas på QX.
Jag provade och blev medlem en gång, det var bara kvinnor som såg ut som män som skrev till mig, eller heterosexuella killar som ger heterosexualiteten ett dåligt ansikte. Bortsett ifrån det så hade forumet mycket sämre åsiktsfrihet än vad självaste Mussolini hade. Jag såg dock aldrig några kåtbockar i forumet. Jag registrerade mig för att jag tänkte föra en diskussion, och försöka få förklarat för mig hbt-aktivisternas agenda, men jag var tydligen 'homofob'.

Transor har alltid hyst en romantisering över det borgerliga, det är en sanning. Halv-transor är likaså extremt fixerade vid lyx.
Är man en hermafrodit så ska man få operera sig, men om man bara får en fix idé om att man egentligen inte är det kön man tillhör är bara trams.
Extremt många som gör en sådan operation ändrar sig. När jag var 13 år gammal så trodde jag en gång att jag var född i fel kropp, eller rättare sagt, jag lekte med tanken. Men den önskan gick över lika fort som min huvudvärk när jag hade tagit Ipren. Jag ville också bli spelutvecklare, jag ville förbjuda både alkohol och tobak & jag ville flytta till Spanien - nu har jag helt andra drömmar och mål och jag både röker och dricker.

Vad gör man då om man är så säker på en sak, och när man väl har genomfört det så inser man att det bara var en fas av sitt liv?

Nej, proletärerna fick aldrig ens chansen att utbilda sig. Det var fö. det de kristna utnyttjade och lurade i dem att om dem slavar ännu mer så får de till slut frid i himmelen hos Gud. Jag tänker på sången Svarta Präster som beskriver fenomenet mycket bra.

Ensamvargen:

text

Nja, deras idéer var väldigt revolutionära och det var deras radikala idéer om samhället i grund och botten - hur det skulle förändras som skrämde borgarna.
De skulle ha skitit i om de skrev om transor, och om de hade något sådant fenomen skulle de ha vågat att skriva om det.

Jag står på de verkligt förtryckta människornas sida, tusentals svenskar som förlorar jobbet varje dag, arbetslöshet, svenska familjer som inte ens har råd med mat, som inte har råd med att hämta ut mediciner eller köpa nya vinterkläder till sina barn.

Jag tycker inte att man ska fängsla en transsexuell, men han/hon skulle kunna få prata med en psykolog, han/hon skulle kunna få hjälp med problem i vardagslivet som gör så att man vill provocera lite. Detsamma för sk. furries.


   
SvaraCitera

också funderat på det


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

De skulle ha skitit i om de skrev om transor, och om de hade något sådant fenomen skulle de ha vågat att skriva om det.

Tror att dom inte hade fått något gehör från arbetarklassen i stort pga tabu.

ZHUCHENG-SHANDONG:

verkligt förtryckta

Transsexuella är verkligt förtryckt människor också. Det ena behöver väl för fan inte utesluta det andra.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag tycker inte att man ska fängsla en transsexuell, men han/hon skulle kunna få prata med en psykolog, han/hon skulle kunna få hjälp med problem i vardagslivet som gör så att man vill provocera lite. Detsamma för sk. furries.

Varför tror du att du blir så provocerad av det?


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Ja, det är klart att det har klassats som tabu. Det är inte friskt tycker jag.
Eller friskt är väl fel ord, udda är mer rätt.

Alltså, det är klart att det är udda i bemärkelsen att det är ovanligt.

Finns ju olika sociala och biologiska faktorer som kan påverka ens könsidentitet. Biologiskt så beror det till exempel på kromosomuppsättning (finns många varianter), hormonhalter och på vilket kön man har mellan benen. Man kan ju även ha båda.

Vanligtvis så brukar ju kuk mellan benen, XY-uppsättning av kromomer och en högre halt av testosteron hänga samman. Men det är ju inte alltid det gör det.

Sen kompliceras det ytterligare med den genusordning vi har i samhället. Beroende på ens kön så förväntas man ha olika attityd till saker, olika sätt att vara. Förväntningar som är rätt godtyckliga. Och så uppfostras man in i olika kulturer och roller.

Själva grejen vi har för oss att det självklart finns två och bara två kön, är ju inte en uppfattning som särskilt väl fångar den mycket mer mångsidiga verklighet vi lever i. Även om vi begränsar oss till det strikt biologiska så är det långt ifrån så enkelt att man kan tala om två distinkta kön, och att man antingen har det ena eller andra.

Jag undrar förresten, har folk i allmänhet en tydlig könsidentitet? Jag har tänkt lite på det själv och jag tror fan inte jag har det, kan inte känna att jag identifierar mig som vare sig "kille" eller "tjej". Och då tror jag ändå inte jag har något särskilt "udda" i min biologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cassie:

text

Ja, det finns de kvinnor som har av födseln mer maskulina hormoner i kroppen än andra kvinnor, bland annat jag vilket jag skäms för men jag har lärt mig att acceptera det. Jag föddes dock med fitta, vilket gör mig till en ung kvinna. Jag är kvinnlig, jag klär mig i feminina kläder och har en kvinnlig frisyr. Jag är stolt över min femininitet, att jag ändå föddes till kvinna då det inte finns något vackrare än ren femininitet.

Jag anser att kvinnligheten och manligheten sitter i ens utseende och attribut, men jag förstår att jag nog är den enda.
Sålänge en kvinna klär sig i kvinnokläder och har en kvinnofrisyr kan hon ha hur mycket "manliga" intressen som hon vill men ändå vara feminin.

Att identifiera sig själv med sin fitta/kuk är lite udda, det håller jag med om. Men du erkänner väl ändå att du är kvinna/tjej/flicka eller vad du nu vill kalla människor av honkön.


   
SvaraCitera