Aviseringar
Rensa alla

är trasiga hörlurar farligt


Ämnesstartare

Xisco:

rasist

ja hehe


   
SvaraCitera

Inget att oroa sig över.
Det du kan oroa dig över är fruktan att få höra musik i mono.
Det är hemskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

går det el i dom eller är det liksom bara ljudvågor i sladdarna

varken eller, det är magi.

Dan_the_ironman:

Det är väldigt svag ström. Jag har fått en stöt (statisk tror jag på något vänster) men det enda som händer är att man blir lite skrämd.

så jävla svag är den väl inte, ändå. beror väl på vad man jämför med, visserligen. man lär ju knappast få hjärtstillestånd och dö om man får en stöt av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så jävla svag är den väl inte, ändå. beror väl på vad man jämför med, visserligen. man lär ju knappast få hjärtstillestånd och dö om man får en stöt av det.

Jag kan göra en fältundersökning och slicka på två kablar bara jag hittar några pajj hörlurar då jag inte lyckades googla mig till specs, jag betvivlar att jag kommer känna något men jag kan ju återkomma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så jävla svag är den väl inte, ändå.

Jag såg någon som skröt om att han kunde få ut 6,4V med sin förstärkare så en vanlig mp3 lär inte göra i närheten, men å andra sidan har väl det ampere att göra med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag kan göra en fältundersökning och slicka på två kablar bara jag hittar några pajj hörlurar då jag inte lyckades googla mig till specs, jag betvivlar att jag kommer känna något men jag kan ju återkomma.

det är alltid bra att göra korkade saker i vetenskapens namn.

Dan_the_ironman:

Jag såg någon som skröt om att han kunde få ut 6,4V med sin förstärkare så en vanlig mp3 lär inte göra i närheten, men å andra sidan har väl det ampere att göra med.

jo, det är ju så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är alltid bra att göra korkade saker i vetenskapens namn.

Med tanke på att ett 9V batteri inte känns så mycket är jag inte så orolig [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Med tanke på att ett 9V batteri inte känns så mycket är jag inte så orolig [blush]

det känns väl en del, ändå. skulle säkert vara obehagligt att få i örat från ingenstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det känns väl en del, ändå. skulle säkert vara obehagligt att få i örat från ingenstans.

0.02V i ganska hög volym, amperen kunde inte mätas av mitt verktyg (mätte i hundradels). Man kan hålla i kablar så att de kortsluts av fingrarna utan att det känns (antagligen för hög resistans för att det ska kunna bli en stöt öht.) och slickandet likaså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mätte med min mobil som strömkälla, så svaret är nej, du kan aldrig få en "vanlig" stöt av dina hörlurar, men statisk vet jag går av egna erfaranheter, men det lär inte vara större risk för det om de är trasiga i kabeln. Dessutom är det inte farligt på något vis och antagligen inte alls vanligt. Om det rör sig om in-ear eller kåpor är det i princip omöjligt.


   
SvaraCitera

framtidskon:

kan dom ge elchocker när man har dom instuckna i mp3/cd-spelare och lyssnar på musik

Nej, det tror jag inte! inte vanliga hörlurar, med en (mini)tele plugg. Om hörlurarna skulle gå på el är det en annan sak. Men var inte orolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget farligt men inte så nyttigt för MP3/mobilen att köra med bara en hörlur. Den kan ta skada men inte du [crazy]


   
SvaraCitera