Aviseringar
Rensa alla

Är verkligen Facebook så bra?


Ämnesstartare

Jag fick den tanken nu, och jag skulle gärna vill utforska den tillsammans med er.

För det första så tänker jag mig att man inte blir mer vän med någon för att man blir det på Facebook. Mina vänner är självklart fortfarande det även om jag inte finns på Facebook.

Spontant så känns det som att man har Facebook mycket för att andra förväntar sig det av en, men gör de verkligen det? Och spelar det någon roll om de gör det?

Facebook blir ofta mest psudo-aktivtiet, när det känns som om man får något gjort, eller kanske inte ens det, men att det egentligen inte förändrar någonting faktiskt långsiktigt. 

Är verkligen Facebook en självklarhet? 


   
Citera
Ämnesstartare

det är ett bra sätt att hålla kontakt med folk och lära känna människor utan att behöva träffa eller prata med dom. 


   
SvaraCitera
Paseo

evenemangfunktionen är bra plus snabb kontakt med människor annars är det mest bara jävligt illa.


   
SvaraCitera

Bra sätt att nå ut till kunder för småföretagare och ännu mindre företag som jag.  Givetvis det som förgående personer skrivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:
evenemangfunktionen är bra plus snabb kontakt med människor annars är det mest bara jävligt illa.

Evenemang och Gruppfunktionen är potentiellt bra. Det är bara därför jag överhuvudtaget är kvar nu. Känns dock som om det tappar mer och mer sin betydelse. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:
det är ett bra sätt att hålla kontakt med folk och lära känna människor utan att behöva träffa eller prata med dom. 

Jag ifrågasätter inte internet, bara Facebook Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har tröttnat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtle:
har tröttnat

Jag med, sakna men säkert så slutar jag se mening med Facebook. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte, har aldrig besökt denna "facebook". Djäkla nymodigheter..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag ifrågasätter inte internet, bara Facebook Galen

blir det sämre att hålla kontakt med folk och lära känna andra människor utan att behöva träffa dom, om det sker via Facebook jämfört med övriga internet? om så - varför? om inte - finns det något problem?

man ifrågasätter Facebook när övriga internet ger likadana, om inte fler, möjligheter till sådan typ av kontakt.

Så Facebook tillhandahåller en tjänst som även tillhandahålls av övriga
internet, med skillnaden att Facebook profilerar sig. Ett
av Facebooks tjänster tjänar alltså principiellt samma syfte som ett av
övriga internets syften. liksom av samma anledning som man brukar
internet, kan man bruka Facebook; för att hålla kontakt med folk och lära känna andra människor utan att behöva träffa dom (som det var frågan om i det här fallet).

men detta har du inget problem med, verkar det som. har jag uppfattat dig rätt då?

Hur kommer det sig, i så fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att han facebook kan då i ett visst perspektiv vara lika självklart som att ha internet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en plattform för att kommunicera med folk man känner och ibland folk man inte känner. Det duger hyfsat för ändamålet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Facebook bidrar till en illusion av att man har fler vänner än vad man egentligen har. Det är lätt att det hamnar lossasvänner i listan.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

aa för på fb har jag över hundra vänner det har jag inte i verkligheten... nä men är lite abivalent, ibland är det rätt bra men oftast inte, Är ej intresserad av incheckningar/ dagens lunch/ töntcitat/ den här personen gillar något som den här personen gillar etc. Men bra för att ha kontakt, inte bättre än en telefon men hyfsat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag ifrågasätter inte internet, bara Facebook Galen

Facebook fyller ju den funktionen bättre än t.ex. UM. Menar inte lära känna folk som "lära känna främlingar" utan man kan ju genom facebook typ se vad random-cute-person-of-interest står politiskt, gillar för kultur etc. för att se ifall personen är någon man har saker gemensamt med. Det är ett bra socialt verktyg helt enkelt.


   
SvaraCitera