Aviseringar
Rensa alla

Är verkligen svenskar lata?


Ämnesstartare

Vi har hört våran föredetta Arbetsmarknadsminister Sven Otto littorin säga det, och även Bert Karlsson: "Svenska ungdomar är lata". Men är det verkligen så?

Nu idag på ​Expressen kan man läsa om hur bland annat svenska ungdomar åker till jobbet och skalar bananer. Vad är det som gör att vi massimporterar analfabeter, muslimer och annat konstigt folk när vi har svenskar som är villiga att ta dom riktigt skitjobben? Nu är det ju bevisat att svenskar också är villiga att ta skitjobb.


   
Citera

jag skulle lätt ta det jobbet


   
SvaraCitera

grejen 'r väl att man inte vill ha ett jobb där man måste anstränga sig hela tiden för att få ut en bajslön. på det sättet är vi ju lata


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fyfan vad enformigt!


   
SvaraCitera
zIGGE

enhimmelskdrog:

bajslön

ens skit gör väl någon glad


   
SvaraCitera

zIGGE:

ens skit gör väl någon glad

antagligen


   
SvaraCitera
zIGGE

enhimmelskdrog:

antagligen

sålänge man klarar av att bajsa ur tillräckligt


   
SvaraCitera

Tro mig, majoriteten av ungdomarna åker inte till Norge. De ligger hemma hos mamma och pappa/sitter i egen lägenhet betalad av socialen och gör ingenting.

Många som tackar nej till/inte söker jobb för att de är "tråkiga".


   
SvaraCitera

Buddah:

Tro mig, majoriteten av ungdomarna åker inte till Norge. De ligger hemma hos mamma och pappa/sitter i egen lägenhet betalad av socialen och gör ingenting.

Många som tackar nej till/inte söker jobb för att de är "tråkiga".

Jag tar för givet att du inte är fast hos arbetsförmedlingen. Annars skulle du inte säga något så fruktansvärt korkat.

De flesta jobb som annonseras kräver hög utbildning, erfarenhet, körkort till diverse fordon och maskiner (vilket många ungdomar inte har) o.s.v.

Det finns inga enkla jobb i någon platsbank. Det är bara en jävla massa chefspositioner, läraryrken, ingenjörsjobb och fan vet allt. INGET som en ungdom som nyss slutat skolan nånsin skulle få. För att inte tala om hur många som söker en enda tjänst, det kan bli tresiffrigt.


   
SvaraCitera

Snarare bekväma, ska få allt betalt för sig.


   
SvaraCitera

inte värre än genomsnittsvästerlänningen iaf


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

grejen 'r väl att man inte vill ha ett jobb där man måste anstränga sig hela tiden för att få ut en bajslön. på det sättet är vi ju lata

Fast om man inte gillar sitt jobb är det väl knappast ett tecken på lathet att man inte vill lägga ner en massa ansträngning på det. Även icke-lata personer borde väl lägga mer energi på saker de faktiskt gillar att göra. Och ingen vill väl ha en bajslön heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

majoriteten

Buddah:

ligger hemma hos mamma och pappa/sitter i egen lägenhet betalad av socialen och gör ingenting.

Källa på att majoriteten gör detta, tack...


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Källa på att majoriteten gör detta, tack

Det är väl inte direkt så att SIFO eller SCB har ringt runt till 10 000 svenska ungdomar och frågat: "Är du lat?". Utan det är min allmäna uppfattning baserad på egen erfarenhet.

ööörkarn:

Det finns inga enkla jobb i någon platsbank. Det är bara en jävla massa chefspositioner, läraryrken, ingenjörsjobb och fan vet allt. INGET som en ungdom som nyss slutat skolan nånsin skulle få. För att inte tala om hur många som söker en enda tjänst, det kan bli tresiffrigt.

Jag har haft 3 olika jobb sen jag slutade gymnasiet, har varken kontakter eller någon slags spetskompetens. 2/3 av dessa är sökta via platsbanken.

I princip alla av mina bekanta har jobb, samma där att de saknar spetskompetens med undantag för en elektriker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Utan det är min allmäna uppfattning baserad på egen erfarenhet.

Så du känner alltså majoriteten av Sveriges ungdomar personligen, eller vet åtminstone hur deras liv och sysselsättning ser ut?


   
SvaraCitera