Aviseringar
Rensa alla

Är vi mer beroende av kärlek these days?


leiz
 leiz
Ämnesstartare

Tror ni att människor känner ett större behov av att vara älskade nu för tiden än då? Att det är så många som blir kära i kärleken, har det ökats tror ni? Och varför? förklara.


   
Citera
mynona

Nej, men förr i tiden var man tvungen att acceptera att man inte fick någon. Nu är det tvärtom ett ideal, och folk har därmed svårare att stå ut när de inte får något, medan det det var lättare att resignera förr när nästan ingen fick det


   
SvaraCitera

Tror kärlek var lättare förr 


   
SvaraCitera

Nej, men vi är definitivt ensammare.


   
SvaraCitera

mynona: Nej, men förr i tiden var man tvungen att acceptera att man inte fick någon.

va? folk blev ju bortgifta.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Nej det tror jag inte. Däremot tror jag kärlek blir viktigare och ges större utrymme när det inte är villkorat genom äktenskap utan tillåts existera i våra liv som ett eget känsloområde
Det kanske dock ska ses i relation till att det numer inte är lika självklart vart vi står i ett socialt kontext, där det tidigare var lätt att staka ut ett liv (då det var mer eller mindre påtvingat), har vi idag valmöjligheter, med det kommer ensamhet och de mellanmänskliga och kärleken har större betydelse för att känna oss behövda och sedda som personer.

Men att beroendet ökat tror jag inte, snarare att det går att tillgodose på ett bättre sätt än tidigare


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Anura:

va? folk blev ju bortgifta.

precis dom blev bortgifta, och därför tvingade att acceptera att kärlek inte skulle bli en del av deras liv...


   
SvaraCitera

NEMI: kärlek inte skulle bli en del av deras liv...

det kan bli kärlek


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

va? folk blev ju bortgifta.

Ja? precis. De fick alltså avstå från kärlek


   
SvaraCitera
mynona

the pepparkaka:
Tror kärlek var lättare förr 

varför


   
SvaraCitera

Anura:

det kan bli kärlek

Exakt! Min mammas kompis blev bortgift när hon var 17 och hon är fortfarande gift med honom än idag (30 år).


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou:

Exakt! Min mammas kompis blev bortgift när hon var 17 och hon är fortfarande gift med honom än idag (30 år).

Gött ju! 🙂


   
SvaraCitera

mynona:

varför

Magkänsla 


   
SvaraCitera
reben

ja 
förr hade man väl viktigare saker o tänka på


   
SvaraCitera