Aviseringar
Rensa alla

Är vi okultiverade idioter?


Ämnesstartare

Jag och spartakus såg på inland empire av David Lynch idag. Eller nä, vi såg 45 minuter av denna nästan tre timmar långa film. Sen stängde vi av, för vi fatta ingenting, filmen var tråkig och meningslös och bara totalt obegriplig.

Det är farligt att säga så om en konstig konstnärlig film. Man kan så lätt bli betraktad som idiot istället.

"Den var astråkig"
"JAMEN NI FATTAR JU INGNENTING"

Är vi dumma i huvudet eller förstår vi inte poängen med något poänglöst?

Är resten av hans filmer lika osammanhängande obegripliga eller är det värt att se någon annan? Jag trodde jag skulle fastna för david lynch, men han framstår bara som schizofren.


   
Citera
Ämnesetiketter

Tror att man måste se hela filmen och analysera i princip hela tiden. Det handlar väl om kommunikation, antar jag. En slags sluten, där man efter att man fått en viss mängd, använder sig av den information man fått för att förstå poängen. blahg
Men orka.

Fattade inte heller/ej sett hela.

Skål-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Fattade inte heller/ej sett hela.

😀 [bigcheers]

Blev orolig där ett tag.

Men vad är poängen med att göra en film som bara går ut på att lägga ett krångligt pussel för att man ska förstå den? I övrigt var den inte tilltalande på något sätt.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men vad är poängen med att göra en film som bara går ut på att lägga ett krångligt pussel för att man ska förstå den?

Gissar att pga de flesta av oss älskar att tolka och analysera mönster.
Gör inte alla filmer det iofs? Även om de flesta bygger väldigt mycket på redan etablerade element genom vilka vi får en massa gratis info osv,,.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Gör inte alla filmer det iofs?

Jo, många, men det är ju då inte det ENDA som hela filmen går ut på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Är resten av hans filmer lika osammanhängande obegripliga eller är det värt att se någon annan?

BUMP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

jag förstår inte handlingen i idol

Det låter som du är en kultiverad snubbe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Knarko je konj

prettonisse.
Svara på frågan, är alla hans filmer så dåliga? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte sett Inland Empire, men gillar andra saker av David Lynch. Upplever dem inte som särskilt osammanhängande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Upplever dem inte som särskilt osammanhängande.

Då kanske det är värt att se någon annan. Vilken av hans verk är din favorit?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Då kanske det är värt att se någon annan. Vilken av hans verk är din favorit?

Twin Peaks, men är du intresserad av specifikt filmer så skulle jag föreslå Eraserhead.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Svara på frågan, är alla hans filmer så dåliga? 🙂

De flesta av hans filmer är faktiskt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gillar hans filmer men upplever dem inte alls som pussel som rationellt ska lösas, utan som estetisk befrielse från sådana effektsökande och självupptagna element


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Är resten av hans filmer lika osammanhängande obegripliga eller är det värt att se någon annan?

Jag har inte sett så många av honom själv men jag fastnade riktigt mycket för Mulholland Drive trots att den är rätt flummig och invecklad. Det är någonting fängslande över den filmen.

Annars är Elefantmannen än lite "vanligare" film av honom som också är riktigt bra. Samma sak ska det vara med The Straight Story som jag inte har sett ännu.

TV-serien Twin Peaks är en måste-se-klassiker som nästan alla gillar.


   
SvaraCitera

passaro:

De flesta av hans filmer är faktiskt bra.


   
SvaraCitera