Aviseringar
Rensa alla

Är vi okultiverade idioter?


Ämnesstartare

Brk g:

jag gillar hans filmer men upplever dem inte alls som pussel som rationellt ska lösas, utan som estetisk befrielse från sådana effektsökande och självupptagna element

Har läst folk nu i efterhand som också beskriver den/han snarare på så sätt. Förstår då ännu mindre av hur folk kan bli förälskade i detta, då jag inte kunde se att den hade några fängslande kvaliteter, den lyckades bara väl med att vara fullständigt obegriplig.

Jedi:

Jag har inte sett så många av honom själv men jag fastnade riktigt mycket för Mulholland Drive trots att den är rätt flummig och invecklad. Det är någonting fängslande över den filmen.

Den tillsammans med twin peaks-filmen (inte serien) står nu på nedladdning. Ska börja med Mulholland Drive och hoppas att den inte är riktigt så obegriplig och åtminstone har en någorlunda röd tråd, vilket inland empire fullständigt saknar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatar filmer som är """"djupa"""", så otroligt "konstnärligt" "djupt" invecklade, bara visa upp scenen rakt istället. så är de jättehögrankade på imdb för folk som tror att de har förstått har röstat högt för att verka koola. [crazy] så nej ni är inte dumma i huvudet, bara ärliga. jag har börjat avsky sådana filmer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jag har börjat avsky sådana filmer

Det gör inte jag, vanligtvis.
Eller ja, det beror ju lite på vad du menar. Dåliga filmer som tar sig själva på för stort allvar är aldrig kul. Om det är det du syftar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om det är det du syftar på.

syftar på filmer som är helt obegripliga, som krånglar till det massor bara för att, visst är det fint med lite konstnärlighet men ibland blir det för mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

syftar på filmer som är helt obegripliga, som krånglar till det massor bara för att, visst är det fint med lite konstnärlighet men ibland blir det för mycket

Jag tror, men nu vet jag ju inte något exempel på vad för filmer du pratar om, att de inte kan mäta sig med denna films totala avsaknad av begriplighet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se Eraserhead istället, där är det tillåtet att inte begripa någonting, bara njuta av atmosfären


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag tror, men nu vet jag ju inte något exempel på vad för filmer du pratar om, att de inte kan mäta sig med denna films totala avsaknad av begriplighet!

senast var det eternal sunshine of the spotless mind, kanske inte omöjlig om man kollar 2 ggr, eller så var jag inte bara på humör. iofs har du rätt då

Liebestraum:

Eraserhead

sträckte sig långt utanför eternal filmens koko-linjer [crazy] men tycker fortfarande den var att krångla till för mycket.. inte i stil med earserhead dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

syftar på filmer som är helt obegripliga, som krånglar till det massor bara för att, visst är det fint med lite konstnärlighet men ibland blir det för mycket

Typ 2001: A space odyssey. Jag hatar den filmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu blir jag sugen på att se den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

senast var det eternal sunshine of the spotless mind, kanske inte omöjlig om man kollar 2 ggr, eller så var jag inte bara på humör. iofs har du rätt då

Tycker inte den är särskilt obegriplig. Däremot väldigt överskattad, i sig en helt okej film.

Kommer inte i närheten av denna obegriplighet dock! Går inte ens att förklara hur fullständigt obegriplig den är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Typ 2001: A space odyssey. Jag hatar den filmen.

hemsk! vad jag minns, var länge sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

hemsk! vad jag minns, var länge sen.

Först såg jag och min kompis den sent på kvällen. Sedan såg vi om den dagen efter eftersom vi tänkte att "fan, vi måste missat något, den här skiten är ju helt meningslös". Sedan kollade vi internet som bekräftade att "nä, det här är vad som händer, filmen är precis så meningslös som ni trodde". Blir arg av att tänka på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jedi:

Annars är Elefantmannen än lite "vanligare" film av honom som också är riktigt bra. Samma sak ska det vara med The Straight Story som jag inte har sett ännu.

Enligt mig är dessa också bland de bättre han har gjort, om vi till listan lägger Blue Velvet. Hans filmer kan ju generellt delas in i två varianter: de som är sammanhängande och de som är osammanhängande. Visst kan den senare varianten också vara skön på sitt sätt, med trevlig atmosfär och allt det där, men det är de sammanhängande som verkligen lyser. The Elephant Man är antagligen en av de bästa, vackraste och mest gripande filmerna som någonsin gjorts. Och karaktären Frank i Blue Velvet... en så hänsynslös, frånstötande och genomond karaktär har jag då aldrig sett i någon annan film.

mediakatt:

Typ 2001: A space odyssey. Jag hatar den filmen.

framtidstron är död:

hemsk! vad jag minns, var länge sen.

Ni är nu officiellt helt dumma i huvudet, grattis! 2001 råkar nämligen vara den bästa filmen någonsin och detta är vetenskapligt bekräftat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

2001 råkar nämligen vara den bästa filmen någonsin och detta är vetenskapligt bekräftat.

😀 nä!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Den tillsammans med twin peaks-filmen (inte serien) står nu på nedladdning.

se för helvete inte fire walk with me före twin peaks, det jävlas med kontinuiteten en massa. rent kronologiskt så utspelar den sig före twin peaks, men man har rätt lite behållning av den om man inte sett twin peaks.

så, se twin peaks.


   
SvaraCitera