Aviseringar
Rensa alla

är vissa av modsen hycklare?


Ämnesstartare

Razor: Okej, men kommunismen är en vänsterideologi (eller?) och den har alltid resulterat i centraliserad makt och maktgalna förtryckare.

Kommunismen är en vänsterideologi, ja, men de eventuella försöken till att uppnå den har inte utmynnat i vänsterideologier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Kommunismen är en vänsterideologi, ja, men de eventuella försöken till att uppnå den har inte utmynnat i vänsterideologier.

Frågan är då om någon teoretisk vänsterideologi kan nå en praktisk tillämpning på samhällsnivå utan att på vägen dit bli en diktatur. Jag är tveksam då det inte har lyckats någon gång hittills.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Frågan är då om någon teoretisk vänsterideologi kan nå en praktisk tillämpning utan att på vägen dit blir en diktatur.

Möjligt är det nog, men viktigt är nog till exempel att man slätar över kapitalism först, vilket man försökte hoppa över i Sovjet. Sedan är ju frågan vad man kräver för att kalla det vänsterideologi, socialdemokrati fungerar ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Möjligt är det nog, men viktigt är nog till exempel att man slätar över kapitalism först, vilket man försökte hoppa över i Sovjet. Sedan är ju frågan vad man kräver för att kalla det vänsterideologi, socialdemokrati fungerar ju.

Okej, men jag har alltid sett socialdemokrati mer som en mittenideologi då den inte totalt utesluter kapitalism så som kommunismen gör, när jag tänker på vänster då blir det mer åt kommunismhållet. Jo jag vet, jag har ingen klar definition det är lite flummigt i min skalle då jag inte är väldigt påläst i den här frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oroas mer av tendensen "alla som inte tycker att det är fel att tycka att alla som inte tycker som en själv har fel på exakt samma sätt som jag har fel"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: kommunismen gör,

Kommunismen är ju i princip så långt vänster man kommer, så att säga att allt annat är höger blir lite skumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kommunismen är ju i princip så långt vänster man kommer, så att säga att allt annat är höger blir lite skumt.

kommunism och vänsterideologi är synonymer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Kommunismen är ju i princip så långt vänster man kommer, så att säga att allt annat är höger blir lite skumt.

Allt annat är inte höger, jag skrev att jag ser socialdemokrati som en mittenideologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: kommunism och vänsterideologi är synonymer

Nej.

Razor: Allt annat är inte höger, jag skrev att jag ser socialdemokrati som en mittenideologi.

Sant, knasuppfattning, men det blir ju ändå endast det mest yttersta som blir vänster och mitten blir väldigt vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Sant, knasuppfattning, men det blir ju ändå endast det mest yttersta som blir vänster och mitten blir väldigt vänster.

Det stämmer men när någon säger sig vara för vänsterpolitik låter det som om personen har exkluderat all högerpolitik och är då rejält åt vänster. Det kanske är bäst att sluta tala i termer om vänster och höger och istället mer detaljerat beskriva var man står, annars finns mycket risk för missuppfattningar. TS borde läsa det jag skrev nyss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Det stämmer men när någon säger sig vara för vänsterpolitik låter det som om personen har exkluderat all högerpolitik och är då rejält åt vänster.

Tänker antingen vänsterpartiet, det vill säga socialdemokrati, eller kommunism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: absolut inte din dumma underklass


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Vad skrev du i min kändistråd????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Vad skrev du i min kändistråd????

va har d me d ogöra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: ja men det e ok

dt är ju bara UM, inte en seriös sida lr så Glad


   
SvaraCitera