Aviseringar
Rensa alla

ÄS- hetsätning


Ämnesstartare

Jag vet inte vad jag ska göra, har haft äs sedan november , då var det mest åt anorexia ållet. jag gick ner över 5 kilo sen under jul och framtill nu har jag gått upp de kilona igen plus att jag nu har någon form av hetsätning. Känner mig så himla ensam och vet inte vad jag ska göra. Någon som känner samma som jag ?
Det värsta nu är hetsätningen , det är hemskt !


   
Citera

Ta kontakt med BUP om du är under 18, och öppenpsykiatrin om du är över 18. De flesta behöver professionell hjälp för att komma ifrån ätstörningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo men grejen är att jag vill inte göra det för vad kan de göra egentligen ?


   
SvaraCitera

julibarnet:

jo men grejen är att jag vill inte göra det för vad kan de göra egentligen ?

Mycket mer än vad man tror, så länge du vill förändra vad som sker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst vill jag men jag är rädd att de ska säga att vafan du är ju normalviktig hur kan du då ha ätstörning, plus det att jag skämms ..


   
SvaraCitera

julibarnet:

jo men grejen är att jag vill inte göra det för vad kan de göra egentligen ?

De kan hjälpa dig att börja äta normalt igen och att känna mindre ångest kring mat och vikt om du upplever sådan.

julibarnet:

men jag är rädd att de ska säga att vafan du är ju normalviktig hur kan du då ha ätstörning

Många bulimiker, andra som hetsäter och personer med Äs-UNS är normalviktiga. Ätstörningar har väldigt lite med ens kroppsvikt att göra och mycket mer med ens beteeende.

julibarnet:

plus det att jag skämms

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Varför?

För att jag har äs , hur ska jag säga det liksom ? ´Kommer tro att ajg är ettfreakfall , iaf om ja är normalviktig kommer de inte tro mig heller .


   
SvaraCitera

julibarnet:

För att jag har äs , hur ska jag säga det liksom ? ´Kommer tro att ajg är ettfreakfall , iaf om ja är normalviktig kommer de inte tro mig heller .

Jag fick behandling mot ätstörningar trots att jag var normalviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag fick behandling mot ätstörningar trots att jag var normalviktig.

Hur gick det och hur började du att gå ur det ? Vad var starten ? Hur gammal är du ?


   
SvaraCitera

julibarnet:

Hur gick det och hur började du att gå ur det ? Vad var starten ? Hur gammal är du ?

Det gick rätt okej, började äta ordentligt igen. Jag är 20 nu, var 17 då.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JA det går iallafall inte , hetsåt idag och skäms som fan . Tänker inte berätta nu ..


   
SvaraCitera

julibarnet:

JA det går iallafall inte , hetsåt idag och skäms som fan . Tänker inte berätta nu ..

Du kommer ju inte sluta med det om du inte får hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vet men i min tanke är det att ja nu kommer jag inte käka och gå ner några kilo i veckan och då kan jag berätta , Men grejen är att en del av mig vill berätta och slippa tankarna och ångesten och en del vill bara förtsätta och bli smailare och se bättre ut .


   
SvaraCitera

julibarnet:

jag vet men i min tanke är det att ja nu kommer jag inte käka och gå ner några kilo i veckan och då kan jag berätta , Men grejen är att en del av mig vill berätta och slippa tankarna och ångesten och en del vill bara förtsätta och bli smailare och se bättre ut .

Du hetsäter trots att du skäms över det sen. Det är till stor del en reaktion på svält, så om du låter bli att äta så kommer du fortsätta hetsäta också.

Du kommer för övrigt inte att se bättre ut. Det är möjligt att du kommer bli smalare, men om du inte äter så kommer du drabbas av näringsbrister, vilket leder till att din kropp svullnar upp på konstiga ställen, din hud blir torr och känslig, du tappar hår från huvudet, du får lanugobehåring på resten av kroppen, dina naglar blir sköra och går sönder. Kroppar med näringsbrist ser inte bra ut.


   
SvaraCitera