Aviseringar
Rensa alla

Äta bacon, skinka, eller korv


Ämnesstartare

WHO klassar bland annat dessa som cancerframkallande.


   
Citera
Ämnesstartare

I väntrummet på Akademiska sjukhuset läste jag tidningen, där skrevs det om det här.
åt sedan lunch där, och de serverade raggmunk med bacon Glad


   
SvaraCitera

"Allt" är cancerframkallande nowdays, till och med morot tydligen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

H.ODST:
"Allt" är cancerframkallande nowdays, till och med morot tydligen. 

är inte morötter sett som en mirakelkur mot cancer?
och ja, mycket antas vara cancerframkallande men just processat rött kött säger de är utan tvekan cancerframkallande


   
SvaraCitera

superpojken:

är inte morötter sett som en mirakelkur mot cancer?
och ja, mycket antas vara cancerframkallande men just processat rött kött säger de är utan tvekan cancerframkallande

Det stod att morötter ökar risken för cancer i aftonb.
Om kött har jag nog hört talas förut men då måste det ha varit för längesen. Kommer det att påverka din matvara?


   
SvaraCitera

äter inte kött, men andra processerade produkter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

H.ODST:

Det stod att morötter ökar risken för cancer i aftonb.
Om kött har jag nog hört talas förut men då måste det ha varit för längesen. Kommer det att påverka din matvara?

Gjorde en snabb googling om morötter och cancer och de första resultaten var MOT cancer

ja, men som sagt nu har det klassats som klass 1 cancerogen

Jag äter sällan såna produkter men jag tänkte att jag skulle skära ner ytterligare. Att dagens sub var subway melt hjälpte inte..


   
SvaraCitera

Haha nice tagg.


   
SvaraCitera

Jag har ätit  bacon, skinka och korv nästan dagligen sedan jag slutade med nappflaskan och jag mår prima. Så mitt svar blir... 

superpojken: Nej


   
SvaraCitera

superpojken:

Gjorde en snabb googling om morötter och cancer och de första resultaten var MOT cancer

ja, men som sagt nu har det klassats som klass 1 cancerogen

Jag äter sällan såna produkter men jag tänkte att jag skulle skära ner ytterligare. Att dagens sub var subway melt hjälpte inte..

Hos mig var den första att den ökar risk mot cancer, den under var att den ger skydd.

Väldigt bra att du sällan äter det. Vad betyder "dagens sub" ?
Äter iallafall inte subway mat eller whatever. 


   
SvaraCitera

superpojken: är inte morötter sett som en mirakelkur mot cancer?

H.ODST: Det stod att morötter ökar risken för cancer i aftonb.

Själva moroten är säkert antioxidant och motverkar cancer men frågan är kanske snarare jorden den växer i. Det finns nog inte så många ställen på jorden där jordarna är giftfria. Och är de inte förgiftade av människan eller av vulkanutbrott så har de av naturen höga gifthalter. Det finns ju delar av Sverige som inte kan dricka grundvattnet på grund av att urberget ligger och pyr ut radon. Radon är cancerframkallande.


   
SvaraCitera

Scooby-Doo:

Själva moroten är säkert antioxidant och motverkar cancer men frågan är kanske snarare jorden den växer i. Det finns nog inte så många ställen på jorden där jordarna är giftfria. Och är de inte förgiftade av människan eller av vulkanutbrott så har de av naturen höga gifthalter. Det finns ju delar av Sverige som inte kan dricka grundvattnet på grund av att urberget ligger och pyr ut radon. Radon är cancerframkallande.

Visste ej om de där med jorden, men jo de sant.
Finns radon typ inte i hemmet också?


   
SvaraCitera

H.ODST: Finns radon typ inte i hemmet också?

I vissa hus som är byggda av betong finns radon. Beror främst på var de brutet stenen som de gjort betongen av.

Information om radon och vad du kan göra

Men detta är inget som människan är skuld till. Mer än att de byggt husen av lättbetong som bestått av "radonsten".

EDIT: Blåbetong tycks vara särskilt farligt.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5277


   
SvaraCitera

Scooby-Doo:

I vissa hus som är byggda av betong finns radon. Beror främst på var de brutet stenen som de gjort betongen av.

Information om radon och vad du kan göra

Men detta är inget som människan är skuld till. Mer än att de byggt husen av lättbetong som bestått av "radonsten".

EDIT: Blåbetong tycks vara särskilt farligt.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5277

Nä men jag nämnde bara detta eftersom att vi har pratat om detta på NO:n.


   
SvaraCitera

Hmm 

Kommer nog undvika lite. Svårt att äta god mat som inte innehåller de där dock. Gråter


   
SvaraCitera