Aviseringar
Rensa alla

Äta djur


Ämnesstartare

Är det okej att äta djur? Är det okej att äta alla djur eller finns det vissa djur som man inte får äta? I så fall vilka?


   
Citera

ät 


   
SvaraCitera
b1son

om det är fråga om ren överlevnad ja
annars nej

hur skulle man kunna svara något annat egentligen


   
SvaraCitera

Gillar det inte. Vem vore jag att berätta om ifall det vore okej för mängden... För migsjälv är det inte okej dock.


   
SvaraCitera

Lucella:
Är det okej att äta djur? Är det okej att äta alla djur eller finns det vissa djur som man inte får äta? I så fall vilka?

Äter kött men när det finns något alternativ som jag gillar så äter jag gärna det istället Glad


   
SvaraCitera

tycker man kan dra en gräns nånstans mellan darwinistiska och skinnerska varelser. kräftor och musslor och sill sånt går möjligen bra. smärtimpulser har alla djur, men det betyder inte nödvändigtvis att de lider. för att lida krävs någon slags inre värld (vilken rimligtvis inträder hos de popperska varelserna - se "daniel dennets torn"). lidande är inget jätterimligt argument om man ser till naturen i dess helhet. eller? min kärlek för djur överskrider dock allt sånt där, kan knappt döda en mygga (tramsigt)... äter enbart vegetariskt hemma sen ett år tillbaka.


   
SvaraCitera

Ja, det är ok. Men det börs göras med medvetande.


   
SvaraCitera

en högst godtycklig gräns*


   
SvaraCitera

Schism: sin

dess

sämsta med att inte vara moderator längre


   
SvaraCitera
Exner

Schism:

dess

sämsta med att inte vara moderator längre

Fixat


   
SvaraCitera

thx!

jag är intresserad av att äta insikter för övrigt. är väl inte så pjåkigt?


   
SvaraCitera

Varför är djuren goda att äta om man inte ska äta dessa?

Typiska sällskapsdjur känns som ett stort nejnej att äta men sedan finns det djur som man aldrig skulle vilja äta ändå, t.ex grodor, sniglar och annat slemmigt.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Schism:

dess

sämsta med att inte vara moderator längre

Hade missat detta 😮


   
SvaraCitera

Schism:

 inte vara moderator längre

Ej märkt det Söt


   
SvaraCitera

Ew. 
(Pratar obviously bara för mig själv men fortfarande ew.)
Tycker det inte är okej att äta djur och tycker inte heller det är okej att tro att man får bestämma vilka djur som ska bli mat eller inte. 
Kommer ihåg typ hysterin då det var hästkött i nå köttbullar (eller vad det var). Like, vad är skillnaden mellan en ko och en häst? 
Sen också den där festvalen i Kina då man äter hundar, alla är upprörda för man kan ju inte äta hundar. Det är ju vansinnigt!!! Medans vi har kräftskivor och surstömmingskalas. 

Suck...


   
SvaraCitera