Aviseringar
Rensa alla

Äta snacks på vardagar?


Ämnesstartare

Oftast fick jag läsk, godis eller chips endast på helgerna som liten, när jag blev lite äldre kunde jag också ibland få på vardagarna. Som barn var lördagarna en stor höjdpunkt minns jag, när Disneydags börja brukade min mamma med en skål godis. Glad Nuförtiden äter jag choklad mest , både helger och ibland på vardagar, äter inte så mycket chips längre och har i princip slutat dricka läsk helt.


   
SvaraCitera

Helst på helger men de gjorde ingenting om man åt nån godis bit i veckan . 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var nog rätt strikt med sötsaker när jag var liten, nu äter jag allt när jag villParty 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Fick en liten mängd lördagsgodis. Sedan fanns det chips/ostbågar på fredag eller/och lördagskvällen. Köpte/fick lite godis efter skolan av/med kompisar eller hemma hos kompisar ibland. Det var nog ingen som sade ngt om det. Vi fick glass efter maten varenda dag också. Dock oftast veganglass pga jag var mjölkintolerant (inbillar mig att det var lite nyttigare). Var det isglass så fick man ta två efter varje mål mat och någon till fika. Minns att kompisar älskade att vara hos mig efter skolan pga detta (eller inte bara pga det, hoppas jag.........)

Vi drack inte mjölk hemma pga mig, fast hade nog ej druckits mjölk annars heller pga ingen var speciellt förtjust i det. Hade sedan ett syskon som var extremt dålig på att dricka vatten så hen fick den festis hen ville ha så vi ungar drack mkt festis. Föräldrar drack nog mkt cola och lättöl. Jag drack cola sedan minns jag.

Ingen av oss hade några problem med tänderna eller bar på några extra kilo, vilket ju verkar väldigt konstigt.
Nu när jag läser det såhär så verkar det ju som om jag växte upp med några riktiga slashasar till föräldrar som knappt gått ut mellanstadiet och var halvvägs till lyxfällan. Uh.

Äter numera i princip bara när jag blir bjuden och tänker rätt mkt på tänder, hälsa etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Godis är ju rena katastrofen för kroppen. Riktigt fin choklad med hög kakaohalt sägs ska vara nyttigt. Chips typ potatischips är ju i princip bara potatis och solrosolja utan socker men med en massa kryddor så den är väl inte farligt förutom att chipsen innehåller 30% vegatabiliskt fett (solrosolja). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mamma käkar en påse chips om dagen så inte riktigt nej. Det roliga var att om vi gick och köpte glass en onsdag när vi var yngre så tog hon glassen och gav den t grannen även fast hon äter sådant skit varje dag. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

stoner: ips typ potatischips är ju i princip bara potatis och solrosolja utan socker men med en massa kryddor så den är väl inte farligt förutom att chipsen innehåller 30% vegatabiliskt fett (solrosolj

tyvärr innehåller de ju en mängd otäckheter de med


   
SvaraCitera

terrormat:
fick bara äta chips/godis på helgerna när jag var liten. nu äter jag antingen chips eller choklad nästan varje dag Rodnar

Hjärta
har mer eller mindre samma grej för mig (inga chips dock)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: tyvärr innehåller de ju en mängd otäckheter de med

Det är ju bara potatis och solrosolja men sedan vet man ju inte vad kryddorna innehåller. Många kryddblandningar innehåller ämnet "Glutamat" och det är ju inte nyttigt. Men det finns väl i princip i alla kryddblandningar som man har till all matlagning. Glutamat är väl en "kemisk smakförstärkare" om jag inte minns fel... kan ha fel.  Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här mer info om Glutamat: 

Allt du behöver veta om glutamat
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm


   
SvaraCitera
mens
 mens

stoner:

Det är ju bara potatis och solrosolja men sedan vet man ju inte vad kryddorna innehåller. Många kryddblandningar innehåller ämnet "Glutamat" och det är ju inte nyttigt. Men det finns väl i princip i alla kryddblandningar som man har till all matlagning. Glutamat är väl en "kemisk smakförstärkare" om jag inte minns fel... kan ha fel.  Skeptisk

akrylamid ska väl inte vara så bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: akrylamid ska väl inte vara så bra

Det visste jag faktiskt inte om. Bildas tydligen i potatis vid upphettning över 170 - 180 grader. Finns tydligen även i kaffe och i... knäckebröd!???
Jag äter för övrigt mängder med kokt potatis men den är ju ofarlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de var inte så extrema med det men fick nog inte äta onyttigheter på vardagar, innan man började högstadiet då då spelade det ingen roll längre


   
SvaraCitera
mens
 mens

stoner:

Det visste jag faktiskt inte om. Bildas tydligen i potatis vid upphettning över 170 - 180 grader. Finns tydligen även i kaffe och i... knäckebröd!???
Jag äter för övrigt mängder med kokt potatis men den är ju ofarlig.

Potatis har ju en mängd kemikalier i sig om den ej är ekologiskt odlad så det ska man väl passa sig lite för men å andra sidan gäller det väl det mesta nuförtin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick också bara äta godis osv på helger , men fick inga straff dock om jag åt under vardagarna lol.


   
SvaraCitera