Forumet - Äter inte frukost - går då mer upp i vikt - eller?

Äter inte frukost - går då mer upp i vikt - eller?

700 0 17
Stämmer det att dem som inte äter frukost går upp mer i vikt?

Hörde två stycken på tåget diskutera det och en av dem sa något i stil med ;
"Äter man inte frukost, och inte äter lunch förräns sent på dagen så tror kroppen att man svälter sig, och producerar då mer fett ut till kroppen"
Och att det tydligen var "vetenskapligt beivsat" att dem som skippar frukost går upp i vikt.

stämmer verkligen detta?

tyckte det lät lite konstigt.
orangetini:

stämmer verkligen detta?


Det handlar nog mer om hur man är som person snanare. Anta de undersöker en person som inte äter frukost och ser att denne småäter under dagen fram till Lunch istället. Äter inte så mycket Lunch eftersom denne har småätit hela tiden och blir därför hungrig snart igen = mer småätande osv.

Tror inte att det sker några kemiska processer i kroppen om du hoppar över frukost. Handlar mer om psyke än de fysiska tror jag.

Spana också in:

uppenbar:

Det hela handlar om totala energiintaget. Sen om du käkar 2000 kcal på kvällen eller sprider ut det över dagen spelar ingen större roll.


vänta vänta, om du menar att småäta så kommer du gå upp i vikt garanterat.

(alla) läkare, gymnaster, dietister och idrottare världen över rekomenderar att man verkligen äter Frukost, Lunch och Middag och detta på regelbundna tider.
När jag skulle bli "fit for fight" inför SM så gav mig min tränare ett schema över när och vad jag skulle käka samt lite andra råd och tips.
Det första han sade var att jag ska se till att äta en ordentlig frukost varje morgon oavsett om jag kännde för det eller inte. Säger inte att det är helt frukostens förtjänst (käkade inte alltid frukost innan) men jag tappade 4kg inför tävlingen.

Sedan dess tycker jag att det bara är fjortisar som försöker se ut som Jessica Alba som inte käkar frukost. Imo
Krille__666:

Det första han sade var att jag ska se till att äta en ordentlig frukost varje morgon oavsett om jag kännde för det eller inte. Säger inte att det är helt frukostens förtjänst (käkade inte alltid frukost innan) men jag tappade 4kg inför tävlingen.


Men vafan, energi som energi. Det spelar väl ingen roll om jag käkar en pizza på morgonen eller delar upp den över hela dagen?! Energi kan inte bara försvinna lille pojk.

Så länge man äter samma mängd som man hade gjort ändå så spelar det ingen roll. Sen att en stabil frukost minskar risken för att man stoppar i sig mer än nödvändigt resten av dagen är en annan sak.
+ på uppenbar, borträknat extremvarianter. [rolleyes]

Det som egentligen är hela grejen med att frukost är bra för en sund vikt, är att man får bättre blodsockerkontroll och insulinkänslighet under resten av dagen.

T.ex kommer du i de allra flesta fall vara bra mycket hungrigare vid middagen och du kommer lättare få småsug om du ätit:
Frukost --
Lunch1200 kcal

istället för:
Frukost 400 kcal
Lunch: 600 kcal
Vilket t.o.m totalt är mindre mat.

Väljer du däremot att hålla koll på vad du stoppar i dig och ser till att det blir samma mängd mat när du skippar måltider är det oftast inga problem.
Visst finns det små kemiska mekanismer som kan påverka men det är bra mycket närmare 1kilo/10 år än 1kilo/månad.

Hoppas det klargjorde någonting iallafall. [censur]
orangetini:

Stämmer det att dem som inte äter frukost går upp mer i vikt?


orangetini:

"Äter man inte frukost, och inte äter lunch förräns sent på dagen så tror kroppen att man svälter sig, och producerar då mer fett ut till kroppen"


Äter du oregelbundet och hoppar över måltider tror kroppen den är på svält och börjar lagra mer än annars. Dessutom är det inte bra , du får svårare att koncentrera dig i skolan på förmiddagen osv.
TheDrunkDuck:

Jo det ÄR så


I extremfall där man äter en gång om dagen? Möjligt att det sänker ämnesomsättningen.

Om du äter frukost + middag,
eller om du äter frukost + lunch + mellanmål + middag + kvällsmål gör ingen skillnad på hur kroppen ''lagrar'' energin.

Det är inte så att vips, nu har kroppen tagit upp allting du äter så fort du stoppar det i munnen. Vad som passerar smaklökarna är inte heller det som styr vad kroppen tror att du håller på med.
Tarmen och magen tar upp en viss mängd mat per timme. Om du äter en stor portion som det tar 10 timmar för tarmen att ta upp näringen ur eller om du äter två midre portioner som vardera tar 5 timmar att brytas ner är helt oviktigt för ''inlagringens'' skull.

Däremot håller man oftast en bättre blodsocker-nivå, håller sig mättare och äter mindre, bla bla, bla bla om man sprider ut måltiderna jämnt över dagen.