Aviseringar
Rensa alla

Ätstörning


Ämnesstartare

Hej jag behöver lite hjälp, min flickvän har en ätstörning men hon förnekar det. Hon spyr upp mat och vill väga 36 kilo :/ Hon väger runt femtio och är inte alls tjock men det tycker hon själv. Kan jag hjälpa henne på något sätt? Och hur blir man av med den? Snälla var seriösa 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Be henne att gå till BUP och berätta för hennes päron och säg att du måste göra det om inte hon gör det pga du lskar henne och annat gay.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

96oscar:

Kan jag hjälpa henne på något sätt? Och hur blir man av med den?

Fint av dig att du verkligen bryr dig, men kom ihåg att det inte är ditt ansvar.

Om jag ska ge något råd tycker jag att du ska fortsätta finnas till för henne och visa att du bryr dig om. Försök att i ett sansat samtal (inte anklagande) prata om hennes problem och föreslå att hon ska prata med en dietist eller något annat. Om det inte hjälper kanske du ska snacka med hennes föräldrar eller rådgöra med någon annan vuxen hur du bör göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Fint av dig att du verkligen bryr dig, men kom ihåg att det inte är ditt ansvar.

Jag bryr mig verkligen, vi var på ungdomsmottagningen idag och hon berättade för en där som skulle ringa socialen elle ngt 🙂 hon har inte riktigt den kontakten med sina föräldrar så det skulle inte hjälpa ngt om hon pratade med dom :/


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Kroppen och Sjukdomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Fråga hur hon mår, men kommentera inte hennes kropp/vikt/utseende. Att säga "jag tycker om din kropp som den är" eller liknande verkar som en komplimang för dig, men för nån med ätstörningar tokas allt sånt som "du är stor".

2. Var ärlig. Säg att du är skitorolig och inte vet vad du ska göra, och att du vill ta kontakt med BUP eller skolhälsovården.

3. Lycka tilll.


   
SvaraCitera

annoyed:

Fråga hur hon mår, men kommentera inte hennes kropp/vikt/utseende. Att säga "jag tycker om din kropp som den är" eller liknande verkar som en komplimang för dig, men för nån med ätstörningar tokas allt sånt som "du är stor".

oh yes, dett känenr jag igen.

Jag är la som din tjej och vet hur mycket det tär på min pojkvän som är världens underbaraste människa och vill hjälpa mig. tror att han känner sig maktlös och mår dåligt för att jag mår dåligt = dåligt!
han tog mig till UM. går dit ca 1 gång/vecka.


   
SvaraCitera

Säg att du inte tycker att hon kommer vara fin vid 36 kilo och att du är äcklad av att hon spyr. Säg att du vill hjälpa henne genom att ta henne till en behandling. Fråga vem hon gör sig fin för, dig? hennes vänner? sin familj? jjag tror inte att någon skulle tycka att det var fint om hon bara vägde 36 kilo...


   
SvaraCitera