Aviseringar
Rensa alla

Ätstörning? Hjälp..


Ämnesstartare

okej, det är så här att jag börjar misstänka att jag har någon slags ätstörning, inte anorexia eller bulimi utan någon annan.
Jag är 1.62 och har väger 37kg, det är inte så att jag tycker att jag är tjock och bantar, utan jag bara äter väldigt lite och inga grönsaker äter jag heller.
Jag har alltid varit smal, och har därför aldrig oroat mig riktigt. Men nu märker jag att många runtomkring mig börjar påpeka hur smal jag är trots att jag alltid har varit det. Innan sommarlovet fick jag gå till skolsköterskan och prata lite grann om mina matvanor och så efter det att en lärare märkt att jag inte åt någonting till lunch (vilket jag inte alltid gör i skolan) och sen blev det ingenting mer med det. Jag har börjat känna att jag inte är hungrig så mycket längre, men jag äter ändå bara för att jag måste liksom.

Tror ni att jag lider av någon form av ätstörning, och i så fall vilken? Och vad bör/kan jag göra för att gå upp i vikt? Jag vill helst inte gå till en läkare eller någon annan och prata/kolla upp det. [blush][smile]


   
Citera

en ätstörning är inte en vikt, så du får berätta mer om din allmänna relation till mat om någon ska kunna uttala sig med någon trovärdighet. varför äter du lite?


   
SvaraCitera

Du väger i vilket fall väldigt väldigt lite, jag väger nästan dubbelt så mer än dig.

Varför äter du lite?
Om du inte tycker du är tjock eller liknande så kan du väl bara äta mer?
Förstår inte problemet riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

varför äter du lite?

Jag äter lite för att jag sällan är hungrig. Och om jag inte tycker om maten äter jag inte heller, eftersom att jag har spytt ett flertal gånger då.

Något mer jag ska berätta?


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

Jag äter lite för att jag sällan är hungrig.

Om du sällan äter får du ju liten magsäck och blir sällan hungrig, och så blir det en slags nedåtgående spiral. Ät även när du inte är hungrig, och fortsätt ät när du är mätt.

Träna även på att äta saker du inte tycker om (är du väldigt "picky"? Hur ofta är det skolmaten smakar för illa för dig?), börja med sådant som känns sådär och utöka ditt smakförråd.
Ett sätt att gilla mer mat kan vara om du försöker lära dig mer om maten och hur man lagar den och så. Vet inte om det funkar, men jag avskydde nästan all starksprit tills jag utbildade mig om det och nu gillar jag mycket. Så det kan vara värt ett försök.

Men att äta mer än man orkar är jättebra om man vill kunna äta normalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Hur ofta är det skolmaten smakar för illa för dig?

Den smakare oftare illa än bra om jag säger så. [n]
Ska testa äta lite mer nästa gång [wink]


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

Den smakare oftare illa än bra om jag säger så. [n]

Då är du på tok för "kräsen", om det inte är en ovanligt dålig skola du går i. Försök äta det som smakar sådär, träna upp dig.

Har du haft problem med mer klassiska ätstörningar innan? Tänker då främst på bulimi eftersom du säger att du har lätt att kräkas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Har du haft problem med mer klassiska ätstörningar innan? Tänker då främst på bulimi eftersom du säger att du har lätt att kräkas.

Nej, har aldrig haft någon ätstörning.


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

Nej, har aldrig haft någon ätstörning.

Men träna ändå på att äta. Oavsett om du har en hälsosam relation till din kropp så väger du ändå troligen för lite för din hälsas skull. Tala med en läkare så kan hen avgöra hur mycket du behöver gå upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men träna ändå på att äta. Oavsett om du har en hälsosam relation till din kropp så väger du ändå troligen för lite för din hälsas skull. Tala med en läkare så kan hen avgöra hur mycket du behöver gå upp.

okej, tacktack [cute]


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

Jag äter lite för att jag sällan är hungrig. Och om jag inte tycker om maten äter jag inte heller, eftersom att jag har spytt ett flertal gånger då.

åt inte heller mat bara för ätandets skull under en väldigt lång tid, det funkar om man har bra tillgång till god mat, men inte om man saknar det. så lär dig laga mat ordentligt, eller lär dig äta för ätandets skull. sen så borde du träna på att äta på regelbundna tider, det hjälper att få rutin på ätandet. fokusera inte på att få i dig några mängder mat i början, så länge du äter något, iallafall fyra gånger om dagen (frukost, lunch, mellanmål, middag). då har du iallafall något att jobba utifrån när du känner att du vill äta lite mer. vilket du borde, du väger rätt farligt lite.


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

okej, tacktack [cute]

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

du väger rätt farligt lite.

Ungefär hur mycket "bör" jag väga? Jag vet att det är ganska olika från person till person, men för att det inte ska vara ohälsosamt.

Och tack för tipsen [smile]


   
SvaraCitera

men ofta 37


   
SvaraCitera

Isabbelle__:

Ungefär hur mycket "bör" jag väga? Jag vet att det är ganska olika från person till person, men för att det inte ska vara ohälsosamt.

beror helt på hur du är byggd, men oavsett hur du är byggd så är 37 för lite. försök gå upp till 45 eller något iallafall, se om din kropp börjar fungera bättre, se om du kan hålla dig där ett tag. sen äter du normalt och ser var du hamnar, rent viktmässigt. och vad som är "normalt" är svårt att svara på, men vill du gå upp i vikt (långsamt) så är nog runt 2000 kalorier en bra start, om du inte rör på dig direkt mycket. funkar inte det, öka kaloriintaget. när du ändå håller på så bör du få dina blodvärden kollade, så att du inte har en massa dryga brister och grejer som du borde extrakompensera för.


   
SvaraCitera