Aviseringar
Rensa alla

Ätstörningar en fysisk sjukdom.


Ämnesstartare

Jag blir så trött på alla som skriver/säger att det "bara" är att börja äta och liknande.

En ätstörning klassas som en psykisk sjukdom. Psykiskt = fysiskt, eftersom psyket består av signaler i hjärnan. Depression, anorexi och ångest beror ofta på att signalsubstanserna i hjärnan inte kommer fram. Det kan vara receptorer som inte fungerar som de ska, eller allmänna hormonella problem. Hur som så är det inte så "bara" när det är det som är problemet.

Sedan finns det människor som låtsas att de har ätstörningar, eller kanske vill ha. Er är det inte något fysiskt fel på, troligen.

Tänkte bara säga detta, eftersom folk i allmänhet är väldigt okunniga om psykiska åkommor.


   
Citera

En röd replika, av Eiffeltornet, i lego.


   
SvaraCitera

öppna den vackra psykvården vi en gång hade[y][y][y]


   
SvaraCitera
Gifted

misfits:

Psykiskt = fysiskt, eftersom psyket består av signaler i hjärnan

No shit...

Men till skillnad på fysiska åkommor, kan de "psykiska" påverkas av en själv, för genom att tänka och agera annorlunda kan man påverka det fysiska i hjärnan och då behandla den psykiska sjukdomen.


   
SvaraCitera

OF 5:

öppna den vackra psykvården vi en gång hade[y][y][y]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi

jur kunde du veta att det va de jag tänkte på[chocked]


   
SvaraCitera

OF 5:

jur kunde du veta att det va de jag tänkte på[chocked]

[cute]


   
SvaraCitera

dom borde åter öppna beckis så kan alla ÄS barnen få flytta dit [y] vad många arbetsplatser som skulle skapas[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

och agera annorlunda kan man påverka det fysiska i hjärnan och då behandla den psykiska sjukdomen.

Hur kommer det sig is¨fall att så många människor med ätstörningar, depression och ångest bara inte kan må bra, fastän de tänker att de vill? inte kan gå och handla till exempel, för att spärrarna är för stora?


   
SvaraCitera
Gifted

misfits:

Hur kommer det sig is¨fall att så många människor med ätstörningar, depression och ångest bara inte kan må bra, fastän de tänker att de vill?

Well, de måste tänka mer. Jag själv har varit deprimerad och gått i terapi; men jag tog aldrig psykofarmaka (trots att det var tal på det).
Så jag anser att det var en psykisk sjukdom; den gick att hela utan bandage eller mediciner.

misfits:

inte kan gå och handla till exempel, för att spärrarna är för stora?

Tja, det kanske inte finns någon bra terapiform i DAGSLÄGET. Men jag är övertygad om att medicin mest är ett hjälpmedel; man kan inte bota psykiska sjukdomar med ENBART medicin och fysisk vård.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera