Aviseringar
Rensa alla

Afghanistan kriget


Ämnesstartare

2 svenskar döda, ska Sverige stanna kvar i Afghanistan eller lämna?


   
Citera
Ämnesstartare

9317niem:

2 svenskar döda, ska Sverige stanna kvar i Afghanistan eller lämna?

Fan det är la bara att storma skiten och rensa ut packet?

Dock förstår jag inte vad vi har där att göra från början. Inte vårt krig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi ska stanna kvar eller rent av skicka mer trupper. Att våldet ökar bevisar bara att trupperna behövs mer än någonsin.
Den som inte tycker att världen borde ha trupper där borde väl då också tycka att det är okej att talibaner mördar flickor som vill gå i skolan?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Dock förstår jag inte vad vi har där att göra från början. Inte vårt krig.

Väst är högst delaktiga i del hela i och med att man sponsrade och tillsatte talibanerna.

I och med Sovjets invasion av landet så finansierade CIA med hjälp av bland annat Saudiarabien till att forma och utbilda fundamentalistiska grupper, som skulle agera som en motståndare till Sovjet.

När väl talibanerna stod som segare, d.v.s när Sovjet drog sig tillbaka och det utbröt stridigheter mellan olika islamistiska grupper, så segrade talibanerna. Och dessa började införa fundamentalistisk politik, vilket då bland annat USA inte hade något emot.

Och på senare tid har man börjat leka räddare i nöden, oh well, they have funzie.


   
SvaraCitera

Är du på riktigt


   
SvaraCitera

vara kvar tills att landet klarar av att ta hand om sig självt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Och på senare tid har man börjat leka räddare i nöden, oh well, they have funzie.

Ja men asså jag ser det som Chris Rock ''It's like helping Tyson beat up Urkel''


   
SvaraCitera

va fan har sverige med det o göra?

usas största rövslickare


   
SvaraCitera

Tycker inte FN och Nato ska åka till Afghanistan och skjuta talibaner, det ska afghanerna få göra själva.

Om vi haft kristna fundamentalister som styrde vårt land hade jag inte velat att USA körde undan dem och sen skulle bygga upp vårt samhälle enligt den modell som USA anser är rätt.


   
SvaraCitera

9317niem:

2 svenskar döda, ska Sverige stanna kvar i Afghanistan eller lämna?

Hade usa sovjet och england tänkt detsamma så hade hela världen vart helt åt helvete[badgrin] *syftar på ww2*


   
SvaraCitera

Sverige bör stanna kvar men kanske med mer satsning på biståndsarbete osv.


   
SvaraCitera

Jag bryr mig inte.


   
SvaraCitera

9317niem:

ska Sverige stanna kvar i Afghanistan eller lämna?

Vi borde aldrig ha varit där från första början, så vi borde dra hem våra trupper omedelbart. Inte för att två soldater dödades, dom får skylla sig själva. Det är väl ganska uppenbart att man kan bli dödad om man är med i krig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

va fan har sverige med det o göra?

Jag ser snarare terrorismen som ett internationellt problem och inte bara ngt som USA ska sköta om. Det är inte bara USA som har varit drabbade. Vad hade din åsikt varit om al-Qaida hade genomfört terrorattentat i Sverige?

Bara Ta Allt:

Tycker inte FN och Nato ska åka till Afghanistan och skjuta talibaner, det ska afghanerna få göra själva.

Nu är det ju så att Afghanistan i första hand invaderades pga terroratackerna. Hade inte det hänt hade inte USA eller resten av världen varit där nu. Alla har intressen av att trycka undan al-qaida, inte bara USA.

dazed_and_confused:

Sverige bör stanna kvar men kanske med mer satsning på biståndsarbete osv.

Problemet är att biståndsarbetet inte fungerar. Våra trupper behövs i första hand innan ngt biståndsarbete kommer fungera.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Problemet är att biståndsarbetet inte fungerar. Våra trupper behövs i första hand innan ngt biståndsarbete kommer fungera.

Jag sa aldrig att soldaterna skulle helt bort men biståndet ska det satsas mer på.


   
SvaraCitera