Aviseringar
Rensa alla

Aftonbladet: Därför är Kvotering av invandrare positivt!


Ämnesstartare

Crypto:

Sen att du är rasist har inget med saken att göra 🙂

Varför skulle jag vara rasist?

Crypto:

Tror att du missförstod vad han menade med det han sa

Nej det tror jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Absolut inte. Dummaste jävla förslaget någonsin. T.om för dumt för att komma från Aftonbladet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Varför skulle jag vara rasist?

Ta t.ex alla dina kommentarer om somalier.
Men det är OT så vi skippar det [cute]


   
SvaraCitera

hemlig:

Nej istället ska vi försöka värdera deras förmågor mera så inte läkare börjar jobba som taxi-chaufförer.

En släkting till mig hade något jobb där hon kom i kontakt med många invandrare och det var inte ovanligt att dessa människor ofta ljög om sin utbildning. Det finns säkert utbildade invandrare som har skit jobb i Sverige men det är knappast en stor grupp. Hur man ska jobba som läkare eller liknande utan att kunna bra svenska är för mig oförståeligt

Crypto:

Ta t.ex alla dina kommentarer om somalier.

Detta fick mig att tänka efter lite och jag kom nu på att jag aldrig någonsin har träffat en skötsam somalie vilket jag inte kan säga om någon annan grupp av människor :s:s


   
SvaraCitera

Svenskar kommer inte speciellt långt med en doktorsexamen i Spanien heller.

Sming:

förstår svenskarna att invandrare är inte bara bra på att röka vattenpipa och baka baklava. De kan också vara bra arbetskamrater och kompetenta chefer.

Oj, han är ju verkligen före sin tid [confused]

Det där var det mest patetiska jag någonsin läst, och att den här artikeln ens får publicerat är bara sorgligt. Han försöker verka anti-rasistisk när han inte ens förstår sig på, eller har någon vidare erfarenhet av ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Gammalt och slitet "alla invandrare är egentligen raketforskar"-argument. Vad dom säger är en annan sak än vad den egentligen är, en doktorsexamen tagen från en hydda i somalia väger inte tungt på ens CV här i sverige, även om han säkert var uppskattad där han kom ifrån.

Nej, självklart inte. Men jag tror att det är snarare du som underskattar utbildningar i länder som Iran, som utvecklat kärnkraft. Dessutom, för att du ska ha råd att lämna dessa länder då de ofta är korrupta och/eller diktaturer så krävs det en summa pengar i.a. en utbildning. Självklart är ju inte varenda flyktingbarn raketforskare, det förstår man ju själv.

En hydda i somalia? I såna fattiga länder är ofta klyftorna enorma och utbildningen dyr, vilket gör att trots 95% av befolkningen svälter så har de sista 5% utbildningar som går att räkna med.

Sming:

Kan man inte tala språket (någorlunda bra) så spelar det ingen roll hur kompetent man är, man måste kunna kommunicera också. Det är något som väldigt sällan, för att inte säga aldrig - Tas upp i debatten.

Självklart är det viktigt att invandrare tar del av språket, och att vi utbildar dem i det så att de kan göra sig förstådda. Vi får höja kvaliteten på SFI samt att ett MVG i SFI visar att de verkligen ansträngt sig, dessutom specialutformade SFI-utbildningar beroende på ursprung, där lärarna pratar samma språk som de som undervisas.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Det finns säkert utbildade invandrare som har skit jobb i Sverige men det är knappast en stor grupp. Hur man ska jobba som läkare eller liknande utan att kunna bra svenska är för mig oförståeligt

Är fortfarande en grupp, dessutom som jag skriver ovanstående är svenskan viktigt att satsa på.

De invandrare som "ljuger" får skriva prov för att bevisa vad de kan, alternativt ha med sig papper vad de kan. Kunskap ska ta till vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det där lät ju bara sjukt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Självklart inte. Och diskriminering är aldrig positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Den som är bäst lämpad för jobbet ska få det.
Oavsett o det är svensk eller invandrare.

Sant[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Frågan är felställd. Antingen menar du att alla invandrare är mer kvalificerade än det du definierar som svenskar. Eller så menar du att Svenskar inte borde bli diskriminerade av invandrarna (I sitt eget land dessutom).

Svaret blir såklart att den med best kompetens ska få jobbet. Att vara svensk är inte kompetens i sig, lika lite att vara invandrare är det. Att få eller inte få jobbet pga saker som inte visar på kompetens är diskriminerande.


   
SvaraCitera

Jag förstår verkligen inte varför man behöver kvotera in invandrare om de är kompetenta (vilket de bör vara). Är man kompetent och kan språket blir man knappast "diskriminerad" eller liknande. Min farfar är från ett arabland så min familj har ett utländskt efternamn men ingen i min familj har någonsin blivit diskriminerade pga sitt ursprung. Anpassar man sig till det svenska samhället behöver man knappast bli inkvoterad. Jävla hålla hand sossefasoner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte vad jag tycker om detta *förvirrad*
alltså "svenskheten" och svenskar i höga positioner i samhället är en trygghet för mig. Jag litar (för det mesta) på dem, så då kanske är kvoteringen bra för att man ska känna samma sak för folk från andra länder?
Men jag har haft mycket bättre erfarenhet med svenska lärare[love] än med utländska. *intresseklubben ska anteckna nu*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Jag litar (för det mesta) på dem, så då kanske är kvoteringen bra för att man ska känna samma sak för folk från andra länder?

Det är ju just detta som gör att Mångkulturen aldrig kommer att fungera. Man drar sig till den man har mest gemensamt med. Svenskar har dock arbetat väck en del av denna ryggmärgsinstinkt genom 40 år av hård sosse-indoktrinering. Här kan vi känna oss bekväma bland främmande folkgrupper fast vi inte har ett jota gemensamt med varandra. Men för andra kulturer som inte blivit utsatta för denna indoktrinering så sitter det etnocentriska tänkandet mer djupt inrotat. Man väljer efter sin egna folkgrupp eller kultur helt oavkortat. Vi svenskar skulle se det som rasism, men för dom är det en ren självklarhet. Hur ofta ser man en svensk jobba på pizzerior egentligen? Eller varför inte Thai eller kinaresturang?

Våra invandrare är mer måna om sitt eget släkte medan vi svenskar liksom alla andra väst-europeer blivit dekadenta, naiva och tror att alla vill gå in i en sorts gemenskap och sjunga "Kumbayah" tillsammans.

Du är bara Normal Trådlös. Och det är precis det är problemet med dig, ur samhällets synpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Detta fick mig att tänka efter lite och jag kom nu på att jag aldrig någonsin har träffat en skötsam somalie vilket jag inte kan säga om någon annan grupp av människor :s:s

Du menar att ingen grupp av människor är skötsam?
Precis som det finns skötsamma personer i alla grupper finns det stökiga personer i alla grupper.
Alla är inte likadana bara för att man träffat en majoritet, eller minoritet, som är det.


   
SvaraCitera