Aviseringar
Rensa alla

Agerar poliserna i självförsvar?


Ämnesstartare

Anura: Självklart. Men att rätt många fall inte ens kommer till åtal borde ändå vara problematiskt?

Har du exempel från Sverige? Hur många är "rätt många"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Har du exempel från Sverige?

jag snacka om Usa. 

Razor: Hur många är "rätt många"?

http://www.nydailynews.com/new-york/nyc-crime/179-nypd-involved-deaths-3-indicted-exclusive-article-1.2037357

Såhär många


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: jag snacka om Usa.

Det kan vi inte göra mycket åt som svenska medborgare.

Anura: http://www.nydailynews.com/new-york/nyc-crime/179-nypd-involved-deaths-3-indicted-exclusive-article-1.2037357Såhär många

Det är tyvärr för många. Ledsen De borde ändra sina rutiner/regler tycker jag. Så som det ser ut nu verkar man ta för lätt på dödsfall orsakade av polisen i USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Det kan vi inte göra mycket åt som svenska medborgare.

problemet är att så många i Sverige och i världen anser att poliserna gör rätt av sig sjävla, det är tankarna och strukturerna som är en del av problemet.

Razor: Så som det ser ut nu verkar man ta för lätt på dödsfall orsakade av polisen i USA.

det tråkiga är dock att många håller med poliserna och anser inte att de gör något fel eller att de borde bestraffas på samma vis som vilken person som gör fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snackar vi poliser generellt eller amerikansk polis? 

svenska poliser brukar väl också övervåld men ej i den utsträckningen den amerikanska gör, enligt våra mått. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: det tråkiga är dock att många håller med poliserna och anser inte att de gör något fel eller att de borde bestraffas på samma vis som vilken person som gör fel.

De utsätts för mycket i deras arbete, skulle man åtala varje polis som en civilperson så skulle det inte bli mycket kvar av poliskåren. De har rätt att använda våld om de bedömer att det behövs, och de har utbildats för att kunna göra dessa bedömningar. Jag är inte tillräckligt insatt i alla dessa fall för att kunna göra en bedömning, men i den videon du länkade tycker jag att man har använt övervåld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Jag är inte tillräckligt insatt i alla dessa fall för att kunna göra en bedömning, men i den videon du länkade tycker jag att man har använt övervåld.

Han skrek 11 gånger att han inte kunde andas, det borde ha sagt något? I ett annat klipp kan man se honom vinka mot kameran och le efter att han har blivit mördad.

Razor: De utsätts för mycket i deras arbete,

Ingen har tvingat dom att bli poliser, dom vet vad dom ger sig in när dom blir poliser förhoppningsvis. Rätt många vet vad dom går igenom och det respekterar folk dom för. Men det ger dom ändå inte rätten att bruka våld/mord hur dom vill utan att ta konsekvenserna för det, vilket i Usa är något som sällan händer.

Razor: De har rätt att använda våld om de bedömer att det behövs, och de har utbildats för att kunna göra dessa bedömningar.

Jag kan länka till fler klipp där övervåld har tillämpats och de har kommit undan med det. Våld får de använda men inte övervåld eller mord. Och de skall inte kunna undan med vad som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går inte att säga generellt och som redan nämnt så har vi ju det lite lugnare än i USA. Det finns rötägg inom polisen men det finns också de som tvingas göra hemska val där de väljer det säkra före det osäkra för att skydda sig själva, oskyldiga och sina kollegor. Folk som söker sig till polisyrket för att få betalt för att jävlas med folk finns ju dock alldeles säkert, liksom i de flesta yrken där man är i en maktposition. Så både ja och nej. De borde få en bredare utbildning i psykologi och få använda pepparspray och elpistoler i större utsträckning än nu (om de ens brukar använda sådant inom polisen här). Blir det en stressad situation så agerar man väl inte alltid som man borde, trots att man fått träning i det. Det måste vara rätt pressande att veta att man i princip alltid åker ut till situationer där vad som helst kan hända, och har man sedan bråkat med sin partner/har ngt annat problem som ligger och gror så är det nog många som kanske ser en chans att ta ut det på någon på jobbet, eller bara tappar omdömet - vilket ju är jättefel. Kan tänka mig att man blir rätt cynisk och tappar tron på människor efter all skit man ser också.
En vän jag hade som yngre hade en styvpappa som arbetade som  plit på ett fängelse där han nog behandlade fångarna rätt illa ibland, med tanke på hur han behandlade min kompis och jobbade trots  alkoholpåverkan. Mot mig var han alltid jättesnäll men det var väl för att jag inte hade någon relation till honom utöver hej hejdå tack för maten tack för skjutsen etc. Fick dock ofta känslan av att han var det för att sätta åt min kompis då han ibland sade mm isola säger minsann inte så isola gör inte så ser inte ut så etc.
Men när jag träffade honom sista gången var han snäll på riktigt, verkade det som. Lång story etc men ja. Mvh svävar iväg i isolaminnet.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

isola: och få använda pepparspray och elpistoler i större utsträckning än nu (om de ens brukar använda sådant inom polisen här).

Pepparspray har svensk polis använt sen 2004. Dock inte alla som var polis före de som får använda pepparspray då dom inte gått en utbildning, som är ett krav för poliser för att få använda pepparspray.

Elpistol använder inte svensk polis då Riks-polisstyrelsen har sagt nej till detta.
"- Elpistolen har inte haft någon inverkan på dödsskjutningarna men däremot har man i USA sett andra positiva effekter. Det blir inte färre skjutningar, men det blir färre situationer med annat fysiskt våld. Det är samma effekt som vi har haft med pepparsprejen, säger Martin Lundin."

http://www.dagensjuridik.se/2013/05/svenska-poliser-vill-bevapna-sig-med-elpistol-men-far-nej-fran-rps


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad beträffar Sverige - ja, mycket är någon blandning av maktdemonstration och styrkedemonstration. UTOM - när det gäller invandrare som bränner bilar. Då får jag en uppfattning att snutjävlarna bara står och sover. Är inte snutjävlarna kompetenta att förhindra invandrarnas bilbränder så är det bättre att sätta in armens prickskyttar.  Tumme upp

Vad beträffar USA - nej, man får ha i tanken att USA är ett vansinnigt land där vem som helst får äga vapen - allt ifrån en vanlig pistol och revolver till en kanon och pansarskott. Och snutarna vet ju inte om den de möter är tungt beväpnad.   Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the cops dont need you
and they expect the same


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk som blir poliser brukar inte vara några snillen direkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:
Folk som blir poliser brukar inte vara några snillen direkt

they want to protect and serve?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:
Folk som blir poliser brukar inte vara några snillen direkt

varför?


   
SvaraCitera