Forumet - AJ, träningsvärk!!

AJ, träningsvärk!!

1104 0 16
Igår hade vi temat "styrka" på idrotten, och jag dog nästan (...som vanligt, för jag har inte så jättemkt muskler), och idag sprang vi tre kilometer på tid, och jag stannade inte nån gång[bigsmile] Problemet är att jag hade träningsvärk igår (mkt), och så joggade jag med träningsvärken idag[shake] Det har blivit ännu värre, VAD SKA JAG GÖRA?

Och jag kan inte göra armhävningar så bra, eller 20 st som vi måste göra på idrotten[shake] E det ovanligt att en vanlig tjej i åttan inte kan det?

Spana också in:

DeGenius:

Fast det är typ bara jag som inte kan det i min klass


Men du, som Ignorant skrev, alla är olika! Du är absolut inte sämre än någon i din klass - på något sätt - bara för att du inte kan göra armhävningar. Himla tråkigt att det finns såna krav att man ska klara ett visst antal..
Var glad istället och fokusera på att du sprang 3km utan att stanna, inte alla som orkar det! [smile]
DeGenius:

Problemet är att jag hade träningsvärk igår (mkt), och så joggade jag med träningsvärken idag[shake] Det har blivit ännu värre, VAD SKA JAG GÖRA?


Det enda som, av egen erfarenhet, lindrar träningsvärk är massage. Eftersom massage ökar blodgenomströmningen till de masserade musklerna kan återhämtningstiden på så sätt förkortas.

Själv tycker jag träningsvärk är en härlig känsla! Det känns som ett kvitto på att man gjort lite nytta. [smile]

/R
Massera för att öka blodcirkulationen i muskeln, stretcha funkar också bra. Man ska vila muskeln man har värk i, men det betyder inte att du ska slappa i soffan hela dagen. Gå ut och jogga lite lätt eller cykla för att snabbare få bort träningsvärken då fysisk träning påskyndar läkningen. Att äta proteinrik mat och snabba kolhydrater direkt efter träning är också väldigt bra, ta en banan eller liknande.
För att undvika träningsvärk hädanefter kan du efter träningen jogga eller gå i lugnt tempo för att öka blodcirkulationen och 'nedvarva'. Innan träningen bör du värma upp för att inte anstränga musklerna när 'kroppen är kall'. Då ökar syretransporten till musklerna och lederna smörjs. Och stretcha efter träning. Alltid bra med stretch :)
Virtus:

Nja..det där har diskuterats. På senare tid har man börjat komma fram till att stretching inte alls är särskilt bra eftersom det rubbar muskelns naturliga sammansättning och struktur.


för det första vill jag fråga hur pålitlig din källa är. För det andra är det självklart inte bra att stretcha sig till den nivån överrörliga personer är på. Stretching kan vara dåligt om man inte gör det rätt, men när man stretchar rätt är det bara bra för kroppen. Korta och stela muskler minskar rörligheten och man borde helt enkelt stretcha för att motverka muskelförkortningarna och öka rörligheten. Vad man tränar för sport bestämmer mycket hur man ska stretcha och använda sig av musklerna. Det kan, har du rätt i, uppstå skador i muskeln om man förlänger dem mer än tio procent. Men det har jag redan sagt att det aldrig är bra att överdriva stretchen. Utan stretch blir det svårare att träna upp muskelstyrkan ordentligt då du inte kan träna i hela muskelns längd, och det är bara onödigt när man kan stretcha.
twikkie:

för det första vill jag fråga hur pålitlig din källa är


Jag använde inte den sidan som min huvudsakliga källa, utan erbjöd den bara om man vill läsa mer. Mina källor är flertalet böcker som jag läst och artiklar på Internet. En av böckerna är denna, med flera studier och undersökningar som grund: "Muskeln I Fokus".



twikkie:

borde helt enkelt stretcha för att motverka muskelförkortningarna och öka rörligheten


Muskelförkortningar orsakas framför allt av hur man utför en övning. Utför man den korrekt med en kontrollerad rörelse genom hela repetionen kan det faktiskt förbättra rörligheten.

twikkie:

Det kan, har du rätt i, uppstå skador i muskeln om man förlänger dem mer än tio procent.


Källa?

Mer än tio procent av vad? Ursprungslängd eller längd vid träning?




twikkie:

Utan stretch blir det svårare att träna upp muskelstyrkan ordentligt då du inte kan träna i hela muskelns längd


Källa?



/R
Virtus:

Muskelförkortningar orsakas framför allt av hur man utför en övning. Utför man den korrekt med en kontrollerad rörelse genom hela repetionen kan det faktiskt förbättra rörligheten.


framförallt? vad jag har hört är inte "framförallt" 100%? Många vet inte hur man utför rörelserna rätt och får därför denna muskelförkortning. Stretching är då ett bra sätt att motverka det. Jag har inte sagt att det är det som gör själva träningsverken heller, och det finns många olika andra anledningar till att stretcha.

Mina källor är, som du då, flertal olika böcker och sajter. Tex från olika ortopeder och karolinska sjukhuset samt olika undersökningar från specialistläkare.

nu jag har ingen lust längre att fortsätta den här diskussionen med dig, ta inte illa upp, men det känns som om vi har olika åsikter om ett ämne som egentligen känns ganska dumt att debattera om. No offends, du är skitkul att diskutera med, men ja, jag har läxor att göra.