Aviseringar
Rensa alla

[ÅK 8] SO HJÄLP, ARBETSLIVET


Ämnesstartare

Hej, jag har börjat med dem här nya betygen som jag blir lack på!

Frågor som jag måste utvidga är:

1. Vilket arbete man har påverkar ofta hur andra människor bedömer en. Ge exempel på några yrken som är bra att ha om man skulle vilja imponera på någon man träffar första gången. Varför väljer du just dessa? Vilka erbeten skulle absolut inte fungera att imponera på någon med? Varför?

Mitt svar: Därför så värdesätter man en person på dess jobb. Jobb kan också vara en identifikation, yrket ger dig ett utvidgat perspektiv på personens intelligens och kunskap. Ett exempel på ett jobb med lägre värdesättning kan vara städare p.g.a. man inte behöver gå till en mer avancerad skola, man behöver inga bra betyg helt enkelt. Ett jobb med högre värdesättning är ju ingenjörer, man måste gå länge i skolan och man har utvidgade och goda kunskaper.

2. Att inte ha något arbete fast man skulle vilja ha ett (=att vara arbetslös) är för de flesta väldigt påfrästande. Vad tror du att det kan bero på? Är det inte skönt att vara alldeles ledig?

Detta är tänk efter frågor, jag vet dem är enkla, fast dem svaren ni ger mig är på grundläggande nivåer. Om ni skickar såna behöver jag inte er hjälp, men jag siktar på högre betyg t.ex. C och A. Tack på förhand! Ni kan Naturligtvis skicka egna resonemang och idéer

P.S: Vad är Nackdelarna med att vara företagare eller anställd?
Sverige är ett tjänstesamhälle, det betyder att få jobbar inom jordbruket och industrin. Fast varför använder vi lika många produkter som vi gjorde förr? Hur hänger detta ihop?


   
Citera
Ämnesstartare

du borde inte ha sovit på svensklektionerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

arhag003:

yrket ger dig ett utvidgat perspektiv på personens intelligens och kunskap.

Många intelligenta människor har jobb med låga utbildningskrav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

arhag003:

P.S: Vad är Nackdelarna med att vara företagare eller anställd?

Som anställd blir du konstant utnyttjad av företaget, det är själva grunden i det ekonomiska systemet. Som småföretagare saknar du a-kassa och dylikt och kan därför drabbas hårdare om ditt företag kursar. Som storföretagare är det bara allmän lyx.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du borde inte ha sovit på svensklektionerna

Förlåt miss perfekt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

arhag003:

Förlåt miss perfekt...

Om mitt namn hade varit Perfekt så hade det skrivits med versal.
[wink][wink][wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Om mitt namn hade varit Perfekt så hade det skrivits med versal.
[wink][wink][wink][wink]

Ordet perfekt, inte något namn 😉


   
SvaraCitera