Aviseringar
Rensa alla

AKUT HJÄLP OM GYMNASIEVALET !!!


Ämnesstartare

Nån som kan tipsa om en skola inne i stan som har media programmet?? Eller nån som kan tipsa om en skola som inte alls är bra??


   
Citera
Ämnesstartare

funderar på cybergymnasiet, thoren business school, nti och john bauer..nån som vet nått om någon av dom skolorna?? 😛


   
SvaraCitera

skippa friskolorna[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du inser väl själv att du måste specificera stad?[tired]


   
SvaraCitera
Vision

firebomb:

john bauer

Jag var på öppethus där för ett tag sen, och GUD vad dålig den verkade. Det första jag möttes av i informationsrummet var fula och omogna fjortisar som under hela infomötet bara pratade, tuggade tuggumi, kastade "bitch blickar" på de andra möjligt blivande eleverna, skrek, skrattade högt etc. Hela skolan kändes bara som en dålig grundskola. Lärarna verkade inte heller vettiga alls och bara 70 % eller något sådant, var behöriga.

firebomb:

nti

Jag vet själv inget om den skolan men min kompis syster går där och hon säger att de får väldigt mycket läxor, dock är ju det en ganska subjektiv fråga.

Men ialafall, skolor jag jag rekommenderar är Mediagymnasiet och Globala gymnasiet. Mediagymnasiet ligger dock inte i stan, men det är bara en bussresa ifrån slussen på ungefär 10 min. När jag var på öppethus där så fick jag bara en väldigt bra känsla. Skolan har en fin lokal med mysiga klassrum och även en "tv-studio" ljusrum för fotografering etcetc. Eleverna som går där verkar väldigt blandade om man tänker "stilmässigt" Upplägget för det öppnahuset var också bra, jag vart visad runt av elever som var trevliga och engagerade, något som visar att skolan är mån om att du ska söka (behöver inte betyda att de är desperata efter elever!) Man får även under sin tid på skolan en systemkamera som man får låna tillbehör till. Efter sin utbildning så kan man köpa kameran för endast 1000 kr! Detta var inget de skyltade med för att få över elever på sin skola (de nämnde det inte ens) utan jag vet detta pga. att jag känner en person som går där. Du kan ju gå in på skolan för vidare information.

Globala gymnasiet har dock inte inriktningen media, men de har sam inr bild och form, där de tagit många kurser ifrån mediaprogrammet. Skolan har dock en ganska hög intagningspoäng. Förutom all objektiv information som du kan läsa om på hemsidan så kan jag säga att skolan verkar mycket bra med motiverade elever (lite hippie :D) Lärarna verkade även mycket bra! Att skolan har vegetarisk mat med nybakat bröd till varje måltid, måste jag bara tillägga! Det ända negativa (enligt mig) är att 80% av eleverna är tjejer. [crazy]


   
SvaraCitera
Vision

GrönaMannen:

Du inser väl själv att du måste specificera stad?[tired]

firebomb:

en skola inne i stan

firebomb:

nti och john bauer

Iochmed att hon säger stan, och skolor som ligger i stockholmsstad, så förstår ju alla som vet lite om gymnasium att hon menar sthlm-stad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Iochmed att hon säger stan, och skolor som ligger i stockholmsstad, så förstår ju alla som vet lite om gymnasium att hon menar sthlm-stad.

Du som vet lite om gymnasium borde väl vet att samtliga gymnasium hon nämner finns på andra orter?


   
SvaraCitera
Vision

GrönaMannen:

Du som vet lite om gymnasium borde väl vet att samtliga gymnasium hon nämner finns på andra orter?

Det jag menar är att om man säger stan, utan annan mindre stads namn efter, så kopplar iallafall min hjärna det direkt till sthlm, och när det även bekräftas med skolor som ligger i sthlm så borde det vara ganska självklart. Men visst kan jag ha fel... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

och bara 70 % eller något sådant, var behöriga

Det är väl rätt logiskt att en skola med den typen av inriktning har många oberhöriga lärare då det i regel inte finns någon lärarutbildning riktad mot de ämnena?

På gymnasiet jag gick på fanns både fordonsprogrammet och byggprogrammet (jag gick inget av dessa), även det ämnen där det inte finns någon normal lärarutbildning för, vilket betydde att många av de lärare som undervisade i dessa ämnen inte heller hade någon lärarutbildning. Däremot de som undervisade i "vanliga" ämnen hade alla behörighet.

Personligen ser jag snarare behöriga lärare som en kvalitetskoll när det gäller ämnen som svenska, matte, samhällskunskap och liknande.


   
SvaraCitera
Vision

Gentlemannen:

Personligen ser jag snarare behöriga lärare som en kvalitetskoll när det gäller ämnen som svenska, matte, samhällskunskap och liknande.

Jo, det har du rätt i men grejen var ju att jag fick en känsla av att lärarna inte heller hade någon "kvalitetskoll". Jag anser även själv att lärarna måste ha koll på pedagogiskt tänkande för att vara bra på att lära ut sitt ämne. Jag menar, bara för att man är bra på en sak, så behöver man inte vara bra på att lära ut den saken. Dock så tror jag att man kan ha gått någon pedagogik-kurs, men ändå vara obehörig, men det ger ju då ingen självklarhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Det jag menar är att om man säger stan, utan annan mindre stads namn efter, så kopplar iallafall min hjärna det direkt till sthlm, och när det även bekräftas med skolor som ligger i sthlm så borde det vara ganska självklart. Men visst kan jag ha fel...

Någon annan kanske kopplar "stan" till Malmö eller Göteborg och eftersom att skolorna finns på dessa orter borde det vara lika självklart?

Nu tror jag i och för sig att hon menar Stockholm, men man veta aldrig. Då har du skrivit dina små noveller i onödan.[cheers]


   
SvaraCitera
Vision

GrönaMannen:

borde det vara lika självklart?

Visst kan du ha rätt men lika självklart är det inte eftersom sthlmsstad alltid (för de som bor i Sverige, det vill säga) är likamed stan. Jag menar, för mig som t.ex. är en sthlmare så är ju inte stan i malmö "stan" för mig (om jag inte för tillfället skule befinna mig i malmö), eftersom stan här i Stockholm är större. Svårt att förklara men för att vara övertydlig kan jag ju säga att vi i sthlm aldrig skulle säga: "Vi åker till stan" och mena malmö stad, men de i malmö kan teoretiskt sett däremot mena det.

Dock förstår jag din punkt, och håller med litegrann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Dock så tror jag att man kan ha gått någon pedagogik-kurs, men ändå vara obehörig, men det ger ju då ingen självklarhet.

Ja att du har läst pedagogik har inget med lärarbehörighet att göra, tvärt om kan du ha läst fler poäng pedagogik än vad lärarutbildningen är på utan att vara behörig lärare. Behörig blir du bara genom en examen från lärarutbildningen.


   
SvaraCitera
Vision

Gentlemannen:

Ja att du har läst pedagogik har inget med lärarbehörighet att göra, tvärt om kan du ha läst fler poäng pedagogik än vad lärarutbildningen är på utan att vara behörig lärare. Behörig blir du bara genom en examen från lärarutbildningen.

Jo, men det jag menar är att i lärarutbildningen så borde ju någon form av pedagogik-kurs ingå, så det är ju säkrare att en behörig lärare är pedagogisk, än att en obehörig är det. Dock behöver det ju inte vara så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

men det jag menar är att i lärarutbildningen så borde ju någon form av pedagogik-kurs ingå, så det är ju säkrare att en behörig lärare är pedagogisk, än att en obehörig är det. Dock behöver det ju inte vara så.

Det beror på vad man menar med pedagogik-kurs. Jag har nu läst ungefär halva lärarutbildningen och det ingår ingen av kurserna Pedagogik A, Pedagogik B, Pedagogik C och Pedagogik D. Dessa kurser är på 30 hp var, dvs skulle det ta två år att läsa dom.

De kurser vi läst hittills på lärarutbildningen har varit sådana som Kommunikation, Ledarskap och lagarbete, Undervisning i ett samhällsperspektiv och Undervisning i barns och ungdomars perspektiv.

Kan inte påstå att jag lärt mig något pedagogiskt från dom, nivån har varit gräsligt låg, kvalitetskontroll saknas helt, kan nog säga att det är tveksamt om någon av kurserna hittills har gjort mig till en bättre lärare. Man får väl hoppas att andra halvan är bättre.


   
SvaraCitera