Aviseringar
Rensa alla

AKUT HJÄLP OM GYMNASIEVALET !!!


Ämnesstartare

Vision:

Visst kan du ha rätt men lika självklart är det inte eftersom sthlmsstad alltid (för de som bor i Sverige, det vill säga) är likamed stan.

Nej.

Om man säger "stan" så menar man ju den stad man befinner sig i, inte sant?
Om jag efterfrågar bra skolor "i stan" så handlar det såklart om min stad och inte om Stockholm.


   
SvaraCitera

Jensen Norra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill också gå media! det lutar åt NTI, någon som vet något om den skolan?[smile]


   
SvaraCitera
Vision

saura:

jag vill också gå media! det lutar åt NTI, någon som vet något om den skolan?

Vision:

Jag vet själv inget om den skolan men min kompis syster går där och hon säger att de får väldigt mycket läxor, dock är ju det en ganska subjektiv fråga.


   
SvaraCitera
Vision

GrönaMannen:

Nej.

Om man säger "stan" så menar man ju den stad man befinner sig i, inte sant?
Om jag efterfrågar bra skolor "i stan" så handlar det såklart om min stad och inte om Stockholm.

Du missförstår. Jag menar, har man skrivit staden man bor i, och sedan att man vill ha en skola i stan, så är det klart att det menas stadens stan. Men har man inte skrivit någon stad, och sedan stan, så tycker iallafall jag att det direkt kopplas till sthlmsstad, eftersom det är den största och Sveriges huvudstad. Det som jag dock menade i citatet du citerat var att stan för de som inte bor i sthlm, kan vara sthlmsstad, eftersom det är en "storstad" (även om det kanske är mer naturligt med stadensstad) För de i sthlm som även befinner sig i sthlm, är det onaturligt att mena t.ex malmös stad, eftersom det är en mindre stad.

Orkar inte argumentara mer på detta, ville bara ge dig mitt perspektiv på att det inte är lika självklart. Att sthlmsstad har en lite högre procent än någon annan stad, enligt mig.


   
SvaraCitera