Aviseringar
Rensa alla

Ålder på barn vid adoption


Ämnesstartare

Säg att du ska adoptera ett barn från något mindre utvecklat land, hur gammalt ska då barnet vara för att det ska gynna henne/honom så mycket som möjligt?

(Ursäkta om det låter lite som hantering av varor eller liknande nu. Är dessutom lite osäker på när ett barn slutar räknas som barn och därför inte kan adopteras längre)

Om du väljer ett barn som är någonstans mellan nyfött och tre år gammalt kan du säkra framtiden för den individen. Han/hon kommer få ett bra liv redan från början och slipper uppleva diverse svårigheter som kanske är ofrånkomliga om barnet tvingas stanna kvar i landet.

Om du däremot adopterar ett äldre barn som har en hel del otrevliga erfarenheter bakom sig, och riktigt dåliga förutsättningar att få det bättre i framtiden, har du ju räddat barnet från ett fortsatt liv i misär. Barnet får uppleva lyckan över att bli hjälpt och erbjuds ett helt nytt liv.

De flesta vill antagligen ha en bebis och börja från noll - uppfostra och forma barnet på precis det sätt man föredrar samt vara med under hela uppväxten. Adopterar du ett äldre barn är sannolikheten relativt stor att det uppstår fler problem när det kommer till uppfostran eftersom barnets egna personliget och åsikter har utvecklats mer och är således svårare att påverka, om man så vill.

Alltså: risken att barnet får uppleva hur det är att leva under rentav förskräckliga förhållanden är väl obefintlig om det är en bebis man adopterar. Däremot finns det äldre barn som också behöver hjälp och då de vet vad de befrias från kanske det (just för tillfället) betyder mer för dem att bli adopterade, en bebis har ingen aning om vad som försiggår. Levnadsstandarden kan också förbättras och nyfödda kanske har större chans att få ett bra liv än vad barn som föddes tidigare hade.


   
Citera

nubbie:

Under tre år (Du röstade på detta alternativ)

det beror ju helt på syftet bakom adoptionen.

om jag tänker på mig själv personligen så har jag aldrig tänkt att jag vill adoptera. skulle jag göra det (tex om jag inte kan få biologiska barn) så skulle det mest vara för att jag vill ha ett eget barn och inte för att jag vill rädda något barn från jobbiga förhållanden. sen kanske åldern kvittar där och då om jag inte kan få barn över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

Annat/resultat (Du röstade på detta alternativ)

För mig skulle det inte spela någon roll hur gammalt barnet är. Är det så att man adopterar ett äldre barn som har haft det svårt så får man se till att hantera situationen på rätt sätt. Kanske ta barnet till psykolog eller liknande om man anser att barnet behöver det för att kunna utvecklas så bra som möjligt och ha ett normalt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

Under tre år (Du röstade på detta alternativ)

Tror jag, men idet kanske är bra för barnet få lite tid med sina riktiga föräldrar i början kanske ?
Antagligen varierar det kolossalt också, min kusin blev adopterad uppe i tonårsåren hade i och för sig bott här några år innan, men det fungerade mycket bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ålder spelar inte så stor roll tycker jag

eller vad räknas som "adoption"

det var rätt många som växte upp med vår familj från och med de var typ i tonåren... vet ej om det är samma som adoption


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

eller vad räknas som "adoption"

det var rätt många som växte upp med vår familj från och med de var typ i tonåren... vet ej om det är samma som adoption

Ne räknas nog bara om man skriver på papper att man är adopterad och adopterar. Fast bortsett från det kan det ju vara precis lika hur man blir tagen hand om osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Ne räknas nog bara om man skriver på papper att man är adopterad och adopterar. Fast bortsett från det kan det ju vara precis lika hur man blir tagen hand om osv.

ok det var inte skrivet på papper

fast brukade kalla dem för kusiner om nån fråga

inte "adoptiv-bror" [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

ok det var inte skrivet på papperfast brukade kalla dem för kusiner om nån frågainte "adoptiv-bror"

Aa det kan ju kännas mer som att det är vad de är kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

det var rätt många som växte upp med vår familj från och med de var typ i tonåren... vet ej om det är samma som adoption

fosterbarn?

Beror på barnet och dess erfarenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fosterbarn?

vet inte

de växte upp med vår familj pga hade ingen annan stans att ta vägen? [crazy]

det var i ett u-land


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

det var i ett u-land

lite som fosterbarn fast utan inblandning och bidrag från soc då kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

lite som fosterbarn fast utan inblandning och bidrag från soc då kanske

aa typ


   
SvaraCitera