Aviseringar
Rensa alla

åldersgräns för sex


Ämnesstartare

det är alltid olagligt för en person över arton år att ha sex med ett barn under femton år, oavsett om den som är yngre än femton år samtycker eller inte. den som har samlag med en person under femton år döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och
högst sex år.

vad tycker ni om detta? personligen finner jag det helt absurt att staten kränker individens rättigheter på det här viset.


   
Citera

Jag ser inget fel med det då det (borde) skydda barnen. Man döms inte automatiskt för att man som 15+ haft sex med en som är under 15. Du får nog följa med i dem svenska nyhetsvärlden mer. 

 

Men jag antar att du är en man på 40+ som vill ligga med barn. Därför är det absurt för dig att du riskerar fängelse. 


   
SvaraCitera

vryheid: alltid

Det där ordet gäller bara om den ena är under 15 och den andra över 18.


   
SvaraCitera

vryheid: nej, det är inte upp till staten att bestämma över sådant

Fast ungdomar och vuxna över 15 skall fortfarande inte få ha samlag med barn under 15. 


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

Fast ungdomar och vuxna över 15 skall fortfarande inte få ha samlag med barn under 15. 

då gillar du ju nuvarande lagstiftning 


   
SvaraCitera

reben:

då gillar du ju nuvarande lagstiftning 

aha soft, har kass koll 


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

aha soft, har kass koll 

ba undra vfr du röstade på liberalalternativet


   
SvaraCitera

bryr mig inte 


   
SvaraCitera

men bra att den finns ifall att


   
SvaraCitera

reben:

ba undra vfr du röstade på liberalalternativet

men asså, 2st 13-åringar får ha sex med varandra enligt dagens lagstiftning eller? 


   
SvaraCitera

S3ON: men asså, 2st 13-åringar får ha sex med varandra enligt dagens lagstiftning eller?

Ja, är inte det uppenbart?


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

men asså, 2st 13-åringar får ha sex med varandra enligt dagens lagstiftning eller? 

de kan ju knappast bli åtalade för det. 


   
SvaraCitera

Zodd:

Ja, är inte det uppenbart?

uppenbarligen inte med tanke på att jag använde mig utav ett frågetecken. 


   
SvaraCitera

reben:

de kan ju knappast bli åtalade för det. 

good enough =)

vryheid: ja, jag är nöjd med den rådande lagstiftningen


   
SvaraCitera

vryheid: ja, jag är nöjd med den rådande lagstiftningen

Sen kan jag ju ändå samtidigt tycka att det är skumt att det är olagligt för en 15-åring att ha sex med en 14-åring men lagligt för en 45-åring att ha sex med en 15-åring.


   
SvaraCitera