Aviseringar
Rensa alla

åldersgräns för sex


Ämnesstartare

vryheid: nej, det är inte upp till staten att bestämma över sådant


   
SvaraCitera

Ahh välkommen tillbaka, vhfaj. Årets kära återseendeHjärta

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Ahh välkommen tillbaka, vhfaj. Årets kära återseendeHjärta

Hjärta

va? vad dillar du om?


   
SvaraCitera
Åtta

vryheid: nej, det är inte upp till staten att bestämma över sådant

Jag tycker att det är konstigt. Om man vill skydda mot sexuellt utnyttjande så kan man väl göra sexuellt utnyttjande illegalt istället? Det känns lite som att göra asfalt olagligt för att förhindra fortkörning.


   
SvaraCitera

Jag undrar mera vad som händer om två under 15 (fast samma ålder på båda, exempelvis två 14-åringar) har sex med varandra och sen säger en utav dom att hen inte var med på det...

Hjärta


   
SvaraCitera

det borde förbjudas förutom i reproduktivt syfte


   
SvaraCitera

Ja. Lagstiftningen finns till för att skydda unga människor från att utnyttjas.


   
SvaraCitera

Storchen84:
Jag undrar mera vad som händer om två under 15 (fast samma ålder på båda, exempelvis två 14-åringar) har sex med varandra och sen säger en utav dom att hen inte var med på det...

Hjärta

då blir det ju våldtäkt utförd av mindreårig


   
SvaraCitera

Storchen84:
Jag undrar mera vad som händer om två under 15 (fast samma ålder på båda, exempelvis två 14-åringar) har sex med varandra och sen säger en utav dom att hen inte var med på det...

Hjärta

bra fråga, gissar att det hade rubricerats som våldtäkt. men personer under 15 är ju inte straffmyndiga, har ingen större koll på vad som händer då.

jag personligen anser om rådande lagstiftning att den är fördummande och berövar personer som uppenbarligen har en sexualitet på rätten att leva ut den som de önskar. jag ser även rimligheten i att stifta lagar som skyddar barn mot sexuella övergrepp, och mest effektiva sättet att göra det är ju att anse allt sex med alla under en viss ålder som olagligt. jag anser dock att vi borde hitta en lösning som både skyddar folk mot sexuella övergrepp och otillböeligt utnyttjande, och låter alla ha sin sexualitet och ha rätten att, inom ramarna för samtycke, leva ut den.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: personer under 15 är ju inte straffmyndiga, har ingen större koll på vad som händer då.

Enda jag kan tänka mig är att det blir ett fall för socialtjänsten.

Nästa fråga är då om en 14 och en 18-åring har sex, 14-åringens föräldrar får reda på det och anmäler 18-åringen, men 14-åringen envisas och säger att det var samtycke, att 14-åringen var med på det, hjälper det eller döms 18-åringen ändå?

För övrigt så är jag nöjd med nuvarande lagstiftning - eller ja, kanske - beroende på vad det blir för svar ovan. Om nu den minderårige säger att det fanns samtycke men det inte hjälper ett skit så är det ganska löjligt.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Enda jag kan tänka mig är att det blir ett fall för socialtjänsten.

Nästa fråga är då om en 14 och en 18-åring har sex, 14-åringens föräldrar får reda på det och anmäler 18-åringen, men 14-åringen envisas och säger att det var samtycke, att 14-åringen var med på det, hjälper det eller döms 18-åringen ändå?

För övrigt så är jag nöjd med nuvarande lagstiftning - eller ja, kanske - beroende på vad det blir för svar ovan. Om nu den minderårige säger att det fanns samtycke men det inte hjälper ett skit så är det ganska löjligt.

Hjärta

förmodligen döms den, men det beror på vilken tingsrätt det hamnar i osv.


   
SvaraCitera

Storchen84: hjälper det eller döms 18-åringen ändå?

Det är fortfarande olagligt ja. H*n blir dömd.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: förmodligen döms den

Sheriffen: Det är fortfarande olagligt ja. H*n blir dömd.

Vad löjligt...

Hjärta


   
SvaraCitera

Bra att sortera bort peddos och desparata män i 20+åldern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta: Jag tycker att det är konstigt. Om man vill skydda mot sexuellt utnyttjande så kan man väl göra sexuellt utnyttjande illegalt istället?

exakt!


   
SvaraCitera