Aviseringar
Rensa alla

Aldrig mätt


Ämnesstartare

Jag har en rätt konstig grej med min kropp/mage. Det är så att jag kan inte bli mätt. Detta har pågått i kanske 4 år eller nått.
Det är alltså, jag kan äta i stort sett hur mycket som helst utan att bli mätt. Max som jag faktiskt ätit är nog fyra fulla tallrikar på en kinarestaurang samt efterrätt.

Vi kan dra ett annat exempel. Idag till lunch åt jag 11 bitar sushi, 8 st små vårrullar samt en halv stor tallrik med yakiniku. Fem minuter efter det så var jag i stort sett lika hungrig som innan.

Jag kan säga att jag testat i stort sett allt (utom gå till en doktor, sa en gång till en dok men han sa att jag skulle äta mindre), äta mer, mindre, äta med ögonbindel, äta långsamt, snabbt.

Detta är väldigt irriterande, dels för att det är jobbigt att vara hungrig hela tiden (är typ sötsugen hela tiden därför) samt att det är otroligt pinsamt att äta så mycket när man t.ex. är med tjejkompisar som knappt rör sin mat.

Någon som har någon idé som jag kan testa? Eller nån annan som kanske har samma grej?


   
Citera
Ämnesetiketter

Gå till doktorn. [shake]


   
SvaraCitera

som sagt kanske dags att knalla förbi hos doktorn


   
SvaraCitera

Gullregn:

Max som jag faktiskt ätit är nog fyra fulla tallrikar på en kinarestaurang samt efterrätt.

blev du mätt sen?[crazy]


   
SvaraCitera

Tickstart:

blev du mätt sen?

undrade också


   
SvaraCitera

om du är sen med puberteten kan det vara det, du kanske tränar mycket osv.

Om du är överviktig kan det väl vara bra att äta lite mindre, men om du har en stabil och bra vikt så finns det inte riktigt någon anledning att äta mindre.

Gällande sötsuget så borde du lägga av med socker, det är först då det försvinner tycker jag i alla fall.


   
SvaraCitera

Du kanske har en slänga mask i magen med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

blev du mätt sen?

Nope... Det är det, jag känner aldrig mättnadskänsla som vanliga människor. Jag gjorde det förut, men sen bara försvann den, sjukt konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

om du är sen med puberteten kan det vara det, du kanske tränar mycket osv.Om du är överviktig kan det väl vara bra att äta lite mindre, men om du har en stabil och bra vikt så finns det inte riktigt någon anledning att äta mindre.Gällande sötsuget så borde du lägga av med socker, det är först då det försvinner tycker jag i alla fall.

Puberteten kom jag in i när jag var fjorton, tränar inge speciellt mycket, väger lite mycket men är inte fet eller nått.
Mjoo, det går lite fram och tillbaka med sockret, ibland kan jag vara sockerfri en månad (alltså inget godis glass etc) men blir fortf inte mätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Du kanske har en slänga mask i magen med.

Nope, det har jag inte.


   
SvaraCitera

det finns ju åkommor med såna symtom.. jobbigt värre


   
SvaraCitera

Gullregn:

Mjoo, det går lite fram och tillbaka med sockret, ibland kan jag vara sockerfri en månad (alltså inget godis glass etc) men blir fortf inte mätt.

du kanske äter för fort, drick mycket vatten med maten och är långsamt, funkar.


   
SvaraCitera

Jag har också detta. [sad]


   
SvaraCitera

Äter du regelbundet eller oregelbundet?


   
SvaraCitera

Hög ämnesomsättning kan även tyda på för mycket sköldkörtelhormon. För att veta om man har det måste man gå till doktorn och ta blodprov. Jag har själv gjort det, dock för för låg ämnesomsättning.


   
SvaraCitera